אופטימיות בישראל: קרובים להסכם עם לבנון על קו הגבול הימי

על רקע המתיחות הגוברת בגבול הצפון, בישראל מאמינים שאפשר להגיע להסכם עם ארץ הארזים על סימון קו הגבול הימי, זאת בייחוד לאור קולות ההסכמה שנשמעים ממנה בנושא. בתום המפגש עם הצד הלבנוני, אמר המתווך האמריקני למו"מ הימי עמוס הוכשטיין: "חושב שאפשר להגיע להסכם"

זמן צפייה: 01:10

המתיחות בצפון - לקראת הסכם: בחודשים האחרונים גברה המתיחות בגבול הצפון, על רקע איומי חזבאללה והעומד בראשו, לפיהם הארגון לא יהסס לתקוף את אסדת כריש, כמו גם על רקע חוסר ההתקדמות שנרשם עד כה במשא ומתן על הגבול הימי בין ישראל ללבנון, שנעשה בתיווכו של עמוס הוכשטיין, יועצו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לענייני אנרגיה.

עם זאת, הערב - עושה רושם שהאירוע הזה לקראת סיום. בתוך כך, בישראל מאמינים שאפשר להגיע להסכם עם לבנון על סימון קו הגבול הימי, והאופטימיות הזו נשענת גם על קולות ההסכמה שנשמעות מלבנון, ובעיקר בעקבות סדרה של מגעים שניהל שר הביטחון בני גנץ ביממות האחרונות, עם גורמים באזור.

עמוס הוכשטיין יחד עם נשיא לבנון, ראש הממשלה ויו''ר הפרלמנט בשיח על מו''מ הגבול הימי
עמוס הוכשטיין יחד עם נשיא לבנון, ראש הממשלה ויו''ר הפרלמנט בשיח על מו''מ הגבול הימי | צילום: רויטרס

בתוך כך, ישראל הגישה ללבנון הצעה "נדיבה" שתאפשר לה למצות את מאגר הגז "קנא" או "בלוק 9", שנמצא בשטחי לבנון, ובתמורה ישראל תקבל "פיצוי" הולם בשטח אחר בים. היום, במהלך פגישותיו של הוכשטיין עם בכירי ממשלת לבנון ביניהם נשיא המדינה, ראש הממשלה ויו"ר הפרלמנט, הלה הביעו את הסכמתם להצעה הישראלית, כאשר ארגון הטרור חיזבאללה ומזכ"ל הארגון חסן נסראללה אומרים כי "מה שתחליט מדינת לבנון, אנחנו נתמוך". בכך למעשה, נסראללה מסיר את התנגדותו, והחשש בישראל מעימות עם לבנון דועך.

עמוס הוכשטיין, יועצו של הנשיא ביידן לענייני אנרגיה
עמוס הוכשטיין, יועצו של הנשיא ביידן לענייני אנרגיה | צילום: רויטרס

בתום הפגישות שקייםו היום עם הצד הלבנוני, אמר עמוס הוכשטיין לערוץ הטלוויזיה הלבנוני LBCI: "הפגישה היום עם מנהיגי לבנון הייתה חשובה והאווירה במהלך השבועות האחרונים בקרב שני הצדדים הוכיחה את רמת המוכנות לקחת את המו"מ ברצינות. אני חושב שהצלחנו לצמצם את הפערים לפני שהגעתי ללבנון והיום השגנו עוד התקדמות. אני מקווה שנצליח להמשיך ולהשיג סוג כזה של התקדמות".

לדבריו, "הדרך היחידה לפיתרון סיכסוך ימי זה היא באמצעות מו"מ ובאמצעות דיפלומטיה. שדה 'כריש' פעל בשנים האחרונות מבלי שיוחסה לכך חשיבות ומבלי שהעבודה בשדה זה הופרעה. אנחנו מתרכזים באיך להגיע להחלטה שתאפשר לישראל להמשיך בעבודה ב'כריש' ושתאפשר ללבנון להתחיל בקידוח ולהיכנס לשוק האנרגיה. אני חושב שאפשר להגיע להסכם לסימון הגבול הימי בין ישראל ללבנון, ועלינו להגיע להסכם שכזה".