התרסקות המל"טים בביירות: "צה"ל תקף מחסני אמצעים לדיוק טילים"

ה"טיימס" הבריטי דיווח כי התקיפה המיוחסת לישראל, בוצעה נגד אתר חזבאללה שבו היה מכשור שמערבב חומרים המשפרים את דיוק הנשק • דו"צ עונה לנסראללה: "הצהרותיך עלולות לפגוע בתושבי לבנון"

זמן צפייה: 05:13

המתיחות בצפון: האתר שתקפו לכאורה המל"טים הישראליים בדאחייה שבביירות הכיל מכשור שמערבב חומרים שמשפרים דיוק של טילים - כך דווח היום (שלישי) במגזין הבריטי "טיימס". אמש פורסם בחדשות 13 כי היעד שהותקף, בהנחה שהפעולה בוצעה על ידי ישראל, הוא בעל משמעות אסטרטגית, ולא "מרכז התקשורת" כפי שדיווח חזבאללה.

כמו כן, מקור בהתנגדות הפלסטינית בעזה מסר לרשת "אל-מיאדין" המזוהה עם חזבאללה כי "אם תפרוץ מלחמה בין ישראל לחזבאללה - אנו נהיה בקו העימות" וכי "על ישראל לקרוא טוב את מסר הסיוע שלנו להתנגדות בלבנון".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

ברקע המתיחות בצפון: צה"ל מגביל תנועה באזור גבול לבנון

נשיא לבנון: "התקיפות בשטחנו מהוות הכרזת מלחמה"

נסראללה מחפש תגובה כואבת, אך כזאת שלא תוביל למלחמה • פרשנות

חלקי המל''ט שלטענת לבנון נפל באזור ביירות
חלקי המל''ט שלטענת לבנון נפל באזור ביירות | צילום: חדשות ביטחון שדה

בתוך כך, דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי, התייחס היום לאיומיו של חסן נסראללה, ובמכתב פתוח כתב לו כי "אתה יודע מה תקפנו בסוריה, אתה יודע שמדובר בפעילים של קאסם סולימאני, אתה יודע שהם פעילים של איראן. איראן בחרה אותם, אימנה אותם, חימשה אותם - ושלחה אותם למשימות שלה בסוריה. האם בהצהרה שלך לקחת בחשבון שאתה עלול לפגוע בתושבי לבנון רק בשביל אינטרס איראני?".

רה"מ בנימין נתניהו התייחס מוקדם יותר אף הוא לאיומיו נסראללה, ואמר כי "אני מציע לו להירגע, הוא יודע יפה מאוד שישראל יודעת להגן על עצמה היטב - ולהשיב לאויביה כגמולם. אני רוצה להגיד לנסראללה, למדינת לבנון וגם לקאסם סולימאני - היזהרו בדבריכם ועוד יותר במעשיכם". זאת, לאחר הפרסום בחדשות 13 לפיו ישראל העבירה מסר חריף ללבנון באמצעות ארה"ב כי במקרה שחזבאללה יתקוף בתגובה לאירוע - ישראל תראה בממשלת לבנון אחראית.

מזכ''ל חזבאללה נסראללה
מזכ''ל חזבאללה נסראללה | צילום: החדשות 13

בד בבד, ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי שוחח בטלפון עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ואמר לו כי "התוקפנות הישראלית היא הפרה של ריבונותינו ומהווה הפרה של החלטה 1701". "התוקפנות הישראלית באזור ריכוז אוכלוסייה עלולה להוביל להסלמה מסוכנת באזור שלא ניתן לצפות את תוצאותיה", הוסיף אל-חרירי, שאמר כי הוא סומך על רוסיה שתמנע הסלמה.

מישל עון,נשיא לבנון, דן בדבר התקיפה המיוחסת לישראל
מישל עון,נשיא לבנון, דן בדבר התקיפה המיוחסת לישראל | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום הגביל צה"ל תנועת כלי רכב בכמה כבישים הסמוכים לאזור גבול לבנון. על פי ההנחייה, אין לבצע נסיעה שאינה נחוצה במקרה של פחות חמישה קילומטרים מהגבול. בין היתר, נאסרה נאסרה הנסיעה שלא לצורך בכביש בין בירנית לסאסא ובין אביבים לרמות נפתלי. כמו כן, נאסרה התנועה בכבישים 8990, 8993, 8967 שבין אביבים לדובב, בסמוך לגבול, ו-886 שבין יפתח למשגב עם.

מדובר צה"ל נמסר כי "לאור הערכת מצב מבצעית הוחלט כי תנועת רכבים צבאים מסוימים במספר צירים תתאפשר על בסיס אישור פרטני ובהתאם להערכת המצב. במקביל נשמרת השגרה האזרחית במרחב".

הלילה הצהיר ארגון חזבאללה כי שני המל"טים שהופלו בדאחייה שבביירות ומיוחסים לישראל, הכילו חומרי נפץ ונועדו לתקיפה - ולא נשלחו לטובת איסוף מודיעין. בהצהרת הארגון נטען כי מבדיקת החבלנים עולה כי כלי הטיס הכיל חמישה קילוגרמים וחצי של חומר נפץ מסוג C4. על פי ההודעה, המל"ט נשלח על מנת לגרום לפיצוץ - אך לא הצליח בכך.

מחסום בכביש למטולה
מחסום בכביש למטולה | צילום: חדשות 13

בתוך כך, רוסיה הודיעה כי היא מודאגת מהתקיפה הישראלית לכאורה בלבנון, וקראה למעורבים להפגין איפוק ולשמור בקפדנות על החוק הבין-לאומי. בהודעה שפרסם משרד החוץ הרוסי נכתב כי "מוסקבה מביעה דאגה עמוקה מההסלמה באזור. אנו מדגישים את הסכנה של פעולות כאלו, ומזהירים שהן עלולות להניע עימות חמוש שתוצאותיו בלתי צפויות".

בד בבד, העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" המקורב לחיזבאללה דיווח כי שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ניסה לשכנע את ממשלת לבנון במהלך השיחות שקיים עמה כי ישראל "אינה מתכוונת לשנות את כללי המשחק". גורמים מסרו לעיתון כי וושינגטון מסרה לביירות שהתקיפה בסוריה "הייתה הכרחית כדי למנוע מתקפה מתוכננת מצד האיראנים וכי בצה"ל לא התכוונו לגרום לאבידות בנפש בשורות פעילי חזבאללה".

כמו כן, דווח בעיתון כי פיצוץ הרחפנים נבע כתוצאה מתקלה טכנית, וכי בשל התקלה - הרחפן השני נשלח על מנת לפוצץ את הרחפן הראשון, שהיה במשימת סיור תקופתית. "לא הייתה כל כוונה לבצע פעולת תקיפה", נמסר.