"מחסנית שלא נגמרת": קרן הלייזר שתיירט פצמ"רים ומל"טים

משרד הביטחון יחתום בימים הקרובים על הזמנה במאות מיליוני שקלים לפיתוח מערכת "מגן אור", שתשולב במערך ההגנה האווירית של צה"ל. קרן הלייזר מבוססת חשמל מסוגל ליירט רקטות, פצמ"רים ואף מל"טים. שר הביטחון גנץ: "פריצת דרך עולמית"

זמן צפייה: 02:03

עוד התקדמות בפיתוח מערך ההגנה האווירית של ישראל: אגף מפא"ת במשרד הביטחון חשף הערב (חמישי) לראשונה תמונות של משדר לייזר עוצמתי שמייצרת חברת רפאל, במסגרת המערכת החדשה "מגן אור" שתשולב במערך ההגנה האווירית של חיל האוויר.

המערכת היא ליירוט בלייזר ופיתוח עוצמה של יותר מ-100 קילו וואט כבר הסתיים. המערכת תוכל ליירט רקטות, פצצות מרגמה ומל"טים לטווח של עד 10 ק"מ. תא"ל יניב רותם, ראש מחקר ופיתוח במשרד הביטחון, הבהיר היום כי לא מדובר במערכת שמחליפה את כיפת ברזל, חץ או שרביט קסמים אלא מערכת משלימה. "מה שהלייזר יוכל לקחת, הוא ייקח. מה שלא, יעבור לאמצעים אחרים", אמר רותם.

מערכת הלייזר ״מגן אור״ ליירוט בלייזר
מערכת הלייזר ״מגן אור״ ליירוט בלייזר | צילום: משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ הגדיר את הפיתוח כ"פריצת דרך עולמית". "זה ייתן לנו יכולות בכושר ההגנה של ישראל. אני זוכר את הסקפטיות על כיפת ברזל והלייזר ייתן לנו יכולת לשמור על הייתרון האיכותי של ישראל", אמר גנץ. "זה ייקח זמן, עניין של שנים ולא תוך שנה. נעשה הכול לדחוס אותו למינימום הזמן האפשרי. יש כאן גם יעילות כלכלית: גם בעלות היירוט וגם בשיתופי פעולה בינלאומיים שיהיו. ראיתי את המערכת מקרוב ויש כאן קסם טכנולוגי".

שר הביטחון גנץ ליד מערכת לייזר רב-עוצמה ליירוט רקטות ופצמ''רים
שר הביטחון גנץ ליד מערכת לייזר רב-עוצמה ליירוט רקטות ופצמ''רים | צילום: משרד הביטחון

תא"ל רותם הסביר כי מדובר במערכת לייזר מבוססת חשמל. "הצלחנו בפריצת דרך טכנולוגית להשיג אלומת לייזר ואנחנו נצא להצטיידות ראשונית. אנחנו מנסים להביא את המערכת הכי מהר שאפשר. ליירט איומים, קודם כל בעזה ואז במקומות אחרים. זו מחסנית שלא נגמרת. לא צריך להביא מחסניות של טילים מיירטים ואפשר לבצע את היירוטים מעל שטח האויב". עוד הסביר רותם כי מדובר במערכת קרקעית וכעת עובדים על מערכת אווירית, שמטוס יירה את קרן הלייזר שתוכל לבצע את היירוט.