רה"מ לפיד טס מעל אסדת כריש: "פוטנציאל תרומה לפתרון משבר האנרגיה העולמי"

בצל איומי חיזבאללה, ראש הממשלה קיבל במהלך הטיסה סקירה מגורמי מקצוע ואמר כי גם לבנון יכולה להנות מפיתוח המאגרים במים הכלכליים שלה. "האסדה החדשה היא העתיד האנרגטי של מדינת ישראל"

זמן צפייה: 00:18

ראש הממשלה יאיר לפיד טס הערב (שלישי) מעל אסדת כריש הנמצאת מול חופי ישראל, וקיבל סקירה מגורמי מקצוע במהלך הטיסה. "למאגרי הגז של ישראל פוטנציאל תרומה לפתרון משבר האנרגיה העולמי", אמר לפיד, "גם לבנון יכולה להנות מפיתוח המאגרים במים הכלכליים שלה, דרך משא ומתן, שיש לסיימו בהקדם".

עוד אמר ראש הממשלה: "האסדה החדשה היא העתיד האנרגטי של מדינת ישראל והזדמנות כלכלית הכוללת ייצוא של גז למצרים ולאירופה, שכל אזרח ישראלי ירוויח ממנה בעתיד הלא רחוק".

ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ בתצפית בגבול הצפון
ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ בתצפית בגבול הצפון | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

מוקדם יותר היום, ראש הממשלה לפיד ושר הביטחון גנץ סיירו בפיקוד צפון ובקו הגבול עם לבנון. במהלך הסיור הם קיימו הערכת מצב ושוחחו עם המפקדים הבכירים בגזרה. בסיור לקחו חלק ראש המל"ל איל חולתא, סגן הרמטכ"ל הרצי הלוי, אלוף פיקוד צפון אמיר ברעם וקצינים נוספים. ברקע, פעולות חיזבאללה לאחרונה, בהן שיגור המל"טים לעבר אסדת כריש והפלתם וגם הפלת הרחפן שחצה אתמול את הגבול לישראל, לפיד וגנץ העבירו מסר תקיף ללבנון.

"מדינת ישראל ערוכה ומוכנה לפעול נגד כל איום. פנינו אינן לעימות אבל מי שינסה לפגוע בריבונות שלנו או באזרחי ישראל - יגלה מהר מאוד שהוא עשה טעות חמורה", אמר לפיד. "ישראל מעוניינת בלבנון כשכנה יציבה ומשגשגת שאינה מהווה פלטפורמה לטרור של חיזבאללה ושאינה כלי שרת של איראן. הפעילות של חיזבאללה מסכנת את לבנון, את אזרחיה ואת רווחתם".

יירוט המל''ט השני, ששוגר לעבר אסדת ''כריש'' על ידי החיזבאללה
יירוט מל''ט חזבאללה ששוגר לעבר אסדת ''כריש'' | צילום: דובר צה''ל

יצוין כי לפני שלושה שבועות יורט מל"ט חיזבאללה ששוגר לעבר אסדת כריש. בצה"ל אמרו כי "כוחות צה"ל הפילו את הכלי במרחק רב מהגבול הימי, לא נשקף איום או סכנה. הכטב"ם משויך לארגון הטרור חיזבאללה והופל במרחב הימי של לבנון". במקביל, דווח ברשת אל-מיאדין הלבנונית על הרוג בתקיפת מל"ט ישראלי באזור קוניטרה שבדרום סוריה. לפי דיווחים, מדובר בפריד פואד מוסטאפא, חייל בצבא סוריה שככל הנראה היה פעיל בתיק הגולן של חיזבאללה.

שבוע קודם לכן, יירטו כוחות צה"ל שלושה מל"טים של ארגון הטרור חיזבאללה, סמוך לאסדת הגז בגבול הימי של ישראל ללבנון. המל"טים המריאו מלבנון והיו בדרכם למים הכלכליים של ישראל, כאשר ההערכה היא כי הם היו בדרכם לאסדת הגז כריש. המל"טים התגלו בידי מערכת הגילוי, והם נעקבו ויורטו. ההערכה היא כי מדובר במאמץ של חיזבאללה לפגוע במשא ומתן של ישראל ולבנון על הגבול הימי, וכי הכישלון של חיזבאללה יוביל אותם לניסיונות חוזרים.