צה"ל הפיל רחפן של חיזבאללה בגבול לבנון

רחפן של חיזבאללה שחצה משטח לבנון לישראל הופל בשלמותו על-ידי צה"ל. פרטי המקרה נמצאים בבדיקה. לפני כשלושה שבועות יירט צה"ל ארבעה מל"טים ששוגרו לעבר אסדת "כריש"

זמן צפייה: 01:10

רחפן של חיזבאללה שחצה היום (שני) משטח לבנון לישראל הופל בשלמותו על-ידי צה"ל. בתוך כך, כוחות צה"ל זיהו רחפן חוצה משטח לבנון לשטח ישראל, והפילו אותו המושב אזור שבגליל העליון באמצעות לוחמה אלקטרונית. לאורך האירוע, הרחפן היה במעקב של יחידות הבקרה האוויריות.

חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה
חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה | צילום: רויטרס

מזכ"ל חזבאללה התייחס בשבוע שעבר לתקיפת אסדת הגז כריש כי "זו זכותנו לבצע כל צעד בכל זמן שנראה לנכון ובאופן הראוי בכדי ללחוץ על ישראל לטובת המו"מ ולטובת הצד הלבנוני בו – כאשר על בסיס זה שוגרו המל"טים לעבר אסדת 'כריש'. המל"טים שוגרו ימים לאחר התשובה של ארה"ב במסגרת המו"מ לסימון הגבול מפני שבתשובתה – ניסתה ארה"ב להונות את לבנון ולהגיד לה לחכות לספטמבר".

"בכוונה שיגרנו מל"טי סיור כדי שישראל תפיל אותם ותבין שהיא נמצאת באיזור מאויים. זו הפעם הראשונה ששלושה מל"טים שוגרו לעבר מטרה ישראלית אחת ואנחנו יכולים לשגר יותר משלושה מל"טים במקביל ואפילו מל"טים חמושים. אנחנו ערוכים לכל האפשרויות ולכל תגובה של ישראל בעניין במו"מ. אנחנו לא עושים מלחמה פסיכולוגית ונבצע צעדים בהדרגה ללא היסוס והישראלים", הוסיף.

לדבריו, "אנחנו רציניים במעשינו וזו הדרך היחידה להציל את לבנון. אני אומר לישראל אל תצחקו ואל תרמו את העם הלבנוני. מסר המל"טים הוא ההתחלה ואם הדברים יגיעו לתוצאות שליליות – אנחנו לא נסתפק רק ב'כריש'. אנחנו עוקבים אחר כל פעולות הקידוח של ישראל, ואם לא תתנו ללבנון לנצל את זכותה הטבעית לגז ולנפט – אף אחד לא יוכל להוציא גז ונפט ואף אחד לא יוכל למכור גז ונפט, הבנתם? לבנון הגיעה לקיר".

אסדת הגז ''כריש''
אסדת הגז ''כריש'' | צילום: אבו עלי אקספרס

יצוין כי לפני שלושה שבועות יורט מל"ט חיזבאללה ששוגר לעבר אסדת כריש. בצה"ל אמרו כי "כוחות צה"ל הפילו את הכלי במרחק רב מהגבול הימי, לא נשקף איום או סכנה. הכטב"ם משויך לארגון הטרור חיזבאללה והופל במרחב הימי של לבנון". במקביל, דווח ברשת אל-מיאדין הלבנונית על הרוג בתקיפת מל"ט ישראלי באזור קוניטרה שבדרום סוריה. לפי דיווחים, מדובר בפריד פואד מוסטאפא, חייל בצבא סוריה שככל הנראה היה פעיל בתיק הגולן של חיזבאללה.

יירוט המל''ט השני, ששוגר לעבר אסדת ''כריש'' על ידי החיזבאללה
יירוט המל''ט השני, ששוגר לעבר אסדת ''כריש'' על ידי החיזבאללה | צילום: דובר צה''ל

שבוע קודם לכן, יירטו כוחות צה"ל שלושה מל"טים של ארגון הטרור חיזבאללה, סמוך לאסדת הגז בגבול הימי של ישראל ללבנון. המל"טים המריאו מלבנון והיו בדרכם למים הכלכליים של ישראל, כאשר ההערכה היא כי הם היו בדרכם לאסדת הגז כריש. המל"טים התגלו בידי מערכת הגילוי, והם נעקבו ויורטו. ההערכה היא כי מדובר במאמץ של חיזבאללה לפגוע במשא ומתן של ישראל ולבנון על הגבול הימי, וכי הכישלון של חיזבאללה יוביל אותם לניסיונות חוזרים.

למעשה, חיזבאללה שאפו להישג תודעתי, כשבמקור תיכננו לצלם את האסדה ולשדר זאת, כדי להראות שארגונם עוקב אחר פעילות ישראל. ההקשר הרחב יותר הוא הרוח הגבית מהאיראנים, אשר רואים בפגיעה של חיזבאללה בישראל, אפילו אם תודעתית, כהישג איראני.