דיווח פלסטיני: הכסף הקטארי נכנס לרצועת עזה

לפי אתר החדשות הפלסטיני "דניא אל-וטן", סגן השגריר הקטארי הגיע למעבר ארז מצד הרצועה, וקיבל את 25 מיליון הדולר שמעבירה קטאר לעזה • פרשנות: הכסף הקטארי מהווה סיוע איראני להתעצמות חמאס

זמן צפייה: 02:50

סגן השגריר הקטארי, חאלד אל-חרדאן, שנכנס מוקדם יותר אתמול (ראשון) לרצועת עזה, הגיע למעבר ארז וקיבל את הכסף הקטארי בסכום של 25 מיליון דולר - כך לפי דיווח באתר החדשות הפלסטיני "דניא אל-וטן" מפי מקור מיוחד. לפי מספר דיווחים גם השגריר הקטארי, מוחמד אל-עמאדי, נכנס לרצועת עזה דרך מעבר ארז. כמו כן, דווח כי הכסף יחולק היום משעה 08:00 עד 17:00.

פרשנות: הכסף הקטארי מהווה סיוע איראני לחמאס

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190616-2330' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_65i84xqm' duration='28'']

הכסף הקטארי שעבר לחמאס ברצועת עזה, מהווה סיוע איראני לארגון הטרור הפלסטיני, שכן קטאר, למרות היותה מדינה סונית במפרץ, נמצאים בצד של איראן, ולא של סעודיה.

למרות שישראל חושבת שהעברת הכסף תעזור ליישום ההבנות מול חמאס, היא טועה. חמאס לא מעוניין בהסכם, והוא משתמש בו ובשקט הזמני כדי להתעצם צבאית. לכן, התלקחות נוספת בגבול הרצועה צפויה בתוך כמה שבועות.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190616-2355' autoplay='0' credit='' desc='שיירת רכבים מלווה את השגריר הקטארי לרצועה' kid='1_d1007lzf' duration='19'']

במקביל, האמריקנים והסעודים ערכו תרגיל אווירי באזור. הסעודים והנסיכויות במפרץ אומרים לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ בימים האחרונים כי הוא לא נוהג באיראן ביד ברזל, חרף שתי המתקפות על מכליות הנפט. בינתיים, למרות המתקפות, איראן ממשיכה להוביל את האמריקנים למשא ומתן, ולא לעימות צבאי.

חלוקת המענק הקטארי בעזה
חלוקת המענק הקטארי בעזה | צילום: החדשות 13

המגעים לרגיעה ולהעברת הכסף הקטארי לרצועה

אתמול, כאמור, דווח בעיתון "אל-קודס" כי המשלחת הקטארית בראשות השגריר מוחמד אל-עמאדי צפויה היה להגיע הערב (ראשון) לרצועת עזה. זאת, לאחר שאתמול דווח כי המתווכים הקטארים דחו את ביקורם ברצועה, בשל התעכבות הדיונים עם הצד הישראלי בדבר הכנסת המענק לעזה.

כמו כן, גורמים בחמאס אמרו אתמול כי ישראל התנתה את המשך יישום צעדי הרגיעה בחידוש הדיון בסוגיית גופות החללים המוחזקים בידי הארגון. עוד אמרו המקורות, לעיתון "ערבי 21" כי חמאס "סירבה בתוקף לתנאי הישראלי".

בנוסף, אמרו המקורות כי שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, משקיע מאמצים כבירים כדי למנוע התדרדרות להסלמה נוספת, כשהוא מעביר מסר מחמאס לישראל, לפיו הארגון מטיל את מלוא האחריות לכל הסלמה עתידית על ישראל. זאת, לדבריהם, מכיוון שישראל לא ממלאת את חלקה בהסכמי הפסקת האש שהושגו לפני מספר שבועות.

שליח האו''ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב בפגישה עם ראשי חמאס ברצועה
שליח האו''ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב בפגישה עם ראשי חמאס ברצועה | צילום: החדשות 13

ביום שישי נכנס מלאדנוב לרצועת עזה דרך מעבר ארז ונפגש עם הנהגת חמאס. מלאדנוב העביר מסרי הרגעה בין ישראל לחמאס. בפגישה נכח, בין היתר יו"ר הלשכה המדינית של הארגון אסמעיל הנייה. השניים דנו בהשקעת הכסף הקטארי בפרויקטים של האו"ם ברצועה. לאחר הפגישה, יצא מלאדנוב מעזה דרך מעבר ארז.

כמו כן, עיתון "אל-אחבאר" הלבנוני דיווח באותו יום כי המתווכים הקטארים, המצרים ומתווכים מהאו"ם העבירו מסרים מרגיעים בנוגע להמשך ביצוע הבנות הרגיעה, וביניהן הכנסת הכסף הקטארי ופתיחת מרחב הדיג מחדש לפני סוף השבוע הבא.