מש' הביטחון נגד שוברים שתיקה: "לא ראוי שמכינה תקיים פעילות עם ארגון המבקר את ישראל"

פרסום ראשון: במסגרת ביקורת שביצע משרד הביטחון בקרב אחת המכינות הקדם צבאיות, הוא ביקש לדעת אילו תכנים מועברים בסמינר יהודה ושומרון, ולאחר שהבין כי הסמינר יכלול הרצאה של הארגון המתעד התנהלות פסולה של צה"ל - נמסר למכינה כי זה לא ראוי. כמה מהמכינות השיבו במכתב תגובה: "התערבות כזו חורגת מסמכותו של משרד הביטחון"

עובדת בארגון "שוברים שתיקה"
עובדת בארגון "שוברים שתיקה" | צילום: רויטרס

הוויכוח סביב הרצאות פוליטיות של ארגונים במכינות הקדם צבאיות אינו חדש, והערב (ראשון) פורסם במהדורה המרכזית כי במסגרת ביקורת שביצע משרד הביטחון בקרב אחת המכינות, הוא ביקש לדעת אילו תכנים מועברים בסמינר יהודה ושומרון שמתקיים במכינה. לאחר שהבין כי הסמינר יכלול הרצאה של ארגון "שוברים שתיקה", נמסר ממשרד הביטחון לאותה מכינה כי "אין זה ראוי שמכינה קדם צבאית תקיים פעילות כשלהיא עם ארגון המבקר חדשות לבקרים את מדינת ישראל וצה"ל באופן שנוי במחלוקת".

כמה מהמכינות, השיבו במכתב תגובה למשרד הביטחון והגיבו להם בחריפות על ההתערבות של המשרד בתכנים החינוכיים: "התערבות כזו חורגת מסמכותו של משרד הביטחון. אנחנו נמשיך להיפגש עם שוברים שתיקה כחלק מהתוכנית החינוכית במכינה". לדבריהם, "יהיה מצער לגלות כי משרדי הממשלה מיישרים קו עם קמפיינים פוליטים (הכוונה לקמפיין של ארגון הימין "אם תרצו") ולא רואים לנגד עינייהם את החשיבות לחינוך ביקורתי ומפגש עם שלל דעות, גם אלו השנויות במחלוקת".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "איתי ברדה, ראש תחום מכינות באגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון, הביע בפני צוות המכינה את דעתו שלפיה לא ראוי שמכינה קדם צבאית תקיים פעילות כלשהי עם ארגון המבקר את מדינת ישראל וצה"ל, באופן שנוי במחלוקת. הבעת דעה בפני צוות המכינה הינה דבר לגיטימי, אך לא מדובר בהנחיה רשמית מטעם משרד הביטחון".

מארגון "שוברים שתיקה" נמסר: "כאזרחי ישראל אנו מצפים שמשרד הבטחון יעסוק בבטחון ולא בהשתקת קולות פחדנית. אנחנו פוגשים בכל שנה עשרות מכינות במסגרת הרצאות וסיורים בחברון ונמשיך לעשות זאת עם או בלי אישור מינסטריון האמת. המאמץ למנוע מצעירים להכיר את מציאות הכיבוש היא צעד פחדני שמעיד על חולשה ועל חוסר כבוד לחופש הביטוי . אנו גאים בשיתוף הפעולה החשוב עם כל מכינה שמעוניינת לשמוע ולראות איך נראית שליטה צבאית על אוכלוסייה אזרחית ונמשיך לפעול כך עד שהכיבוש יסתיים".