גורם ביטחוני בכיר: "הפלסטינים קוברים את האמת"

מותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה בזמן חילופי אש בין צה"ל לחמושים בג'נין הביא לשורה של תגובות. צה"ל הציע חקירה משותפת, לפיד גיבה: "מציעים לפלסטינים חקירה פתולוגית משותפת". בנט הוסיף: "מגבים את לוחמינו" • תיעוד: רגעי הירי בג'נין

זמן צפייה: 01:37

שעות אחרי מות העיתונאית שירין אבן עאקלה בעימותים בג'נין, אמר היום (רביעי) גורם ביטחוני בכיר לחדשות 13: "הפלסטינים לא עשו חקירה בעצמם. הם קוברים את האמת". בנוסף, דובר צה"ל רן כוכב אמר כי "בסבירות גבוהה העיתונאית נהרגה מירי פלסטיני".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2205111148' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד רגעי הירי' poster='' kid='1_9xjjde79' duration='18']

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הגיב הבוקר למותה של עיתונאית רשת אל ג'זירה שירין אבו עאקלה והאשים את צה"ל בהריגתה, בחמאס קראו לאירוע "פשע מתוכנן". ראש הממשלה נפתלי בנט הגיב להאשמתו של אבו מאזן וגיבה את צה"ל: "יו"ר הרשות מטיח בישראל האשמות ללא בסיס מוצק. על פי הנתונים שבידינו כרגע, יש סיכוי לא מבוטל שפלסטינים חמושים, שירו באופן פרוע, הם שהביאו למותה המצער של העיתונאית".

Eaicoe
נפתלי בנט ואבו מאזן | צילום: נועם מושקוביץ, רויטרס

"הפלסטינים אף תועדו אומרים 'פגענו בחייל, הוא שכוב על האדמה'. אף חייל לא נפגע, מה שמעלה את האפשרות כי הם ירו ופגעו בעיתונאית. ישראל קראה לפלסטינים לביצוע ניתוח פתולוגי משותף וחקירה משותפת, בהסתמך על כל התיעוד והממצאים הקיימים, כדי להגיע לאמת. עד כה, הפלסטינים מסרבים. כוחות צה"ל ימשיכו לפעול כנגד המחבלים בבסיסיהם, על מנת לשבור את גל הטרור הרצחני ולהשיב את הביטחון לאזרחי ישראל. אנו מגבים את לוחמינו".

שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס אישר כי העיתונאית הייתה אזרחית אמריקנית וקרא לפתיחה בחקירה. "הצטערתי לשמוע על מותה של העיתונאית האמריקנית-פלסטינית שירין אבו עאקלה מאל ג'זירה. אני קורא לחקירה מעמיקה לנסיבות מותה ולפציעה של עמיתה היום בג'נין".

Vlrxkk
העיתונאית שירין אבו עאקלה

בצה"ל אף הציעו חקירה משותפת עם הפלסטינים של מותה - אך לפי כוכב, "הפלסטינים לקחו את הגופה ולא מוכנים לחקירה משותפת". במפלגת רע"מ, שביטלה בשל האירועים מסיבת עיתונאים שהייתה צריכה להתקיים הבוקר, קראו להקים ועדת חקירה בינלאומית וגינו את מותה של אבו עאקלה.

גם שר החוץ יאיר לפיד הגיב לאירועים וכתב בטוויטר שלו כי "‏אנחנו מציעים לפלסטינים חקירה פתולוגית משותפת של מותה המצער של העיתונאית שירין אבו עאקלה". עוד הוסיף לפיד כי "יש להגן על עיתונאים בשטחי קרבות ומוטלת עלינו החובה להגיע לחקר האמת. כוחות הביטחון של ישראל ימשיכו לפעול בכל מקום כדי למנוע טרור ורצח ישראלים".

Whatsapp Image 2022 05 11 At 1
גופתה של עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו עאקלה | צילום: רויטרס

חבר הכנסת ממפלגת מרצ, מוסי רז כתב על האירוע כי "כך נראה הכיבוש". בעקבות כך, שרת הפנים איילת שקד הגיבה לו וביקרה את עמדתו. "לא מוסי. כך לא נראה 'הכיבוש', כך נראית תעמולה פלסטינית שקרית. כך נראים לוחמים גיבורים שנכנסים לג'נין לפגוש את החמושים בביתם, כדי שאלה לא יפגשו את אזרחי ישראל בברים בתל אביב ובפארקים של אלעד. אנו נגבה את הלוחמים שלנו ונמשיך להילחם בטרור ללא פשרות", כתבה שקד.

במקביל, מלחמת גרסאות מתפחת ברשתות החברתיות ודובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי כתב: "עיתונאית אל ג'זירה, שירין אבו עאקלה, נפגעה ומתה מפצעיה במחנה הפליטים ג'נין, אולם נראה - לפי ההערכות הראשוניות - שנפגעה מירי חמושים פלסטינים, ולא מירי צה"ל".

"בסרטונים שהפיצו החמושים הפלסטינים בג'נין נראה ירי ללא הבחנה והם מתפארים שפגעו בחייל והוא שוכב על האדמה, למרות שהנפגעת היחידה באירוע היא העיתונאית. אנו קוראים לפלסטינים לחקור את הנושא בחקירה פתולוגית משותפת. מדינת ישראל בעד האמת. עד לרגע זה הם מסרבים, ייתכן שעל מנת להסתיר את האמת. אנו מביעים צער על מותה של העיתונאית, רואים חשיבות רבה בחופש העיתונות ופועלים לשמרו".

Dbhadu
ג'נין הבוקר

גם חבר הכנסת אחמד טיבי מהרשימה המשותפת האשים את צה"ל בהרג וכתב: "שירין אבו עאקלה ז"ל, נורתה על ידי חיילי כיבוש בג'נין ונורתה שוב על ידי הודעה שקרית של דובר צה"ל. הפנים של אל ג'זירה בעולם הערבי".

שליח האו"ם למזרח התיכון תור וונסלנד כתב בחשבו הטוויטר שלו: "אני מגנה בחריפות את הרג עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו עאקלה, שנורתה באש חיה הבוקר בעת שסיקרה את פעילות כוחות הביטחון הישראליים בג'נין בגדה המערבית הכבושה. תנחומיי הכנים למשפחתה ואיחולי החלמה מהירה לעמיתה העיתונאי שנפצע בתקרית. אני קורא לחקירה מיידית ומעמיקה של אלו שאחראים. אנשי תקשורת אינם מטרה".