בדרך לחקירה משותפת: מגעים מתקדמים בין ישראל לרש"פ לבדיקת מות העיתונאית

מאז מותה של עיתונאית "אל-ג'זירה" שירין אבו עאקלה הבוקר בג'נין הדפו הפלסטינים כל הצעה ישראלית לשיתוף פעולה בחקירת האירוע, אך לאחר שהנתיחה שבוצעה בגופתה לא הגיעה לתוצאות חד משמעיות חלה התקדמות במגעים. רק בדיקה בליסטית של הקליע שנשלף מהגופה תוכל לקבוע האם היא נהרגה מאש צה"ל, ואם לא תהיה בדיקה כזו נישאר עם קרב גירסאות

זמן צפייה: 01:06

מאז מותה של עיתונאית "אל-ג'זירה" שירין אבו עאקלה הבוקר (רביעי) בג'נין, הפלסטינים הדפו כל הצעה ישראלית לחקירה משותפת של האירוע, אך בשעות האחרונות מתקיימים מגעים מתקדמים לשיתוף פעולה בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית על חקירת מותה של העיתונאית.

לפי גורם ביטחוני בכיר, הנתיחה שביצעו הפלסטינית בגופתה של אבו עאקלה לא הגיעה לתוצאה חד משמעית, וגם תחקיר צה"ל שבדק את זוויות הירי לא שולל אף אחת מהאפשרויות - האם היא נפגעה מירי החמושים או מירי צה"ל.

התשובה נעוצה בקליע שנשלף היום מגופתה של אבו עאקלה במהלך הנתיחה. רק בדיקה בליסטית של הקליע הזה תוכל לקבוע או לשלול האם הוא נורה מאחד מהקנים של לוחמי צה"ל שהיו באזור התקרית. אם לא תהיה בדיקה בליסטית של הקליע נישאר עם קרב גרסאות, ובקרב ההסברה ישראל תמיד יוצאת כשידה על התחתונה.

גורם ביטחוני אמר הערב כי מתאם הפעולות בשטחים פנה בבקשה לקבל את הקליע שנמצא בגופה של העיתונאית, במטרה לערוך בו בדיקה פורנזית בניסיון להתחקות אחר מקור הירי. מתוך רצון לשקיפות ופתיחות, ישראל הציעה לנציג הרשות הפלסטינית וכן לנציג אמריקאי להיות נוכחים בתהליך הבדיקה.

Vlrxkk
העיתונאית שירין אבו עאקלה

אבו עאקלה נהרגה הבוקר במהלך מבצע מעצרים שערך צה"ל בג'נין. בהודעת דובר צה"ל נכתב כי "אנו מביעים את צערנו על מותה של העיתונאית, רואים חשיבות רבה בחופש העיתונות ופועלים לשמרו. לצד זאת, נדגיש כי יש לנקוט משנה זהירות בכניסה ובשהייה במרחבים בהם מבוצע ירי על ידי גורמי טרור או בסביבתם".

מוקדם יותר הגיב הרמטכ"ל אביב כוכבי לאירוע, ואמר כי "בשלב זה לא ניתן לקבוע מאיזה ירי היא נפגעה ואנו מצטערים על מותה". בעקבות המקרה מינה הרמטכ"ל צוות ייעודי בראשות מפקד חטיבת הקומנדו, אלוף משנה מני ליברטי, לתחקר את האירוע.

דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס גינה הערב את האירוע, ובציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו הוא כתב: "אנו שבורי לב בעקבות הריגת העיתונאית האמריקנית שירין אבו אקלה בגדה המערבית, ומגנים בחריפות את האירוע. החקירה חייבת להיות מיידית ויסודית, והאחראים חייבים לתת דין וחשבון. מותה הוא פגיעה בחופש העיתונות בכל מקום".