מהעימות בין אמ"ן למוסד עד לתקיפת סייבר באיראן: גנץ הורה לתחקר הדלפות

גנץ זעם באחרונה על שורה של פרסומים, בהם חילוקי הדעות בין אמ"ן למוסד בעניין הסכם הגרעין עם איראן, לסרטון שהוצג לרמטכ"ל בכנס של יחידת 8200 בנוגע לנזק שנגרם ממתקפת הסייבר על מפעלי הפלדה באיראן וכן לדיווחים על ביקור הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי במצרים. לכן הוא הורה לבצע תחקיר של ההדלפות האחרונות מתוך דיונים סגורים

#msc 2022 Townhall Abraham Accords: Peace By Piece
בני גנץ, ארכיון | צילום: MSC

שר הביטחון בני גנץ הנחה הערב (חמישי) את ראש מלמ"ב (הממונה על הביטחון במערכת הביטחון), יובל שמעוני, לבצע תחקיר של ההדלפות האחרונות מתוך דיונים סגורים במערכת הביטחון, וכן של הדלפות מתוך אירועים מבצעיים "באופן שפוגע במדיניות העמימות של מדינת ישראל".

מקורות בישראל מעריכים כי גנץ, שזעם באחרונה על שורה של פרסומים, התכוון בעיקר לפרסומים בנוגע לחילוקי הדעות בין אמ"ן למוסד בעניין הסכם הגרעין עם איראן, לסרטון שהוצג לרמטכ"ל בכנס של יחידת 8200 בנוגע לנזק שנגרם ממתקפת הסייבר על מפעלי הפלדה באיראן, לדיווחים על ביקור הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי במצרים, תקיפות הכטב"מים בעיראק וכן שאר ידיעות בנוגע ל"מלחמה שבין המלחמות" (מב"מ) המכילות מידע מדויק.


מוקדם יותר הערב, תיעוד שפורסם ברשתות החברתיות מראה את הנזק שנגרם מתקיפת הסייבר שכוונה נגד מפעלי הפלדה באיראן מוקדם יותר השבוע. יוזכר כי ביום שני האחרון דיווחו באיראן על מתקפת סייבר נגד מפעל הפלדה "חוזסטאן". לפי הודעה של קבוצת ההאקרים המפעל הוא "חלק מתעשיית הפלדה של משמרות המהפכה וכוחות הבסיג'". זמן קצר לאחר מכן עלתה ההערכה כי מתקפת הסייבר נגד המפעל האיראני היא תגובה על מתקפת הסייבר האיראנית שהפעילה אזעקות בכמה רשויות בישראל לפני כשבוע. הסרטון, שמראה את הנזק הרב למקום, הוצג לרמטכ"ל אביב כוכבי בעת ביקור ביחידה 8200 של אמ"ן השבוע.

הרמטכ''ל, רב אלוף אביב כוכבי
הרמטכ''ל, רב אלוף אביב כוכבי | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ביום ראשון דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי ביוזמת ארצות הברית, בחודש מרץ התקיים פורום אזורי רחב בו לקחו חלק הרמטכ"ל אביב כוכבי, הרמטכ"ל הסעודי פיאד אלרווילי ובכירים נוספים מצבא ארה"ב, ירדן, מצרים, איחוד האמירויות, קטר ובחריין. הפורום, שהתכנס בעיר שארם אלשייח' במצרים דן בנושא איום הכטב"מים האיראנים וארסנל הטילים שלה על האזור כולו, וביכולת של המדינות לשתף פעולה בנושא.

שר הביטחון בני גנץ וראש המוסד דוד ברנע
שר הביטחון בני גנץ וראש המוסד דוד ברנע

יצוין כי בימים האחרונים, התגלו המתחים שבין בכירי אגף המודיעין בצה"ל ובכירי המוסד, בכל הנוגע לעמדת ישראל ביחס להסכם הגרעין המתגבש. בעוד שבצה"ל סבורים כי ההסכם הוא "הרע במיעוטו", במוסד מתנגדים בתוקף להסכם הפוטנציאלי.