מחסומים ורכבי ביטחון בעוטף עזה: "מרגיש כמו מלחמה"

כבישים רבים נחסמו בדרום בשל הגברת הכוננות בעקבות מעצרו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי בג'נין. גם תנועת הרכבות בין אשקלון לשדרות הופסקה. התושבים מרגישים את המתיחות: "יש תחושה שבכל רגע עלול לקרות משהו"

זמן צפייה: 00:14

דריכות רבה מורגשת הבוקר (שלישי) ביישובי עוטף עזה בעקבות העלאת הכוננות שהוחלט עליה לאחר מעצרו של בסאם א-סעדי, ראש הג'יהאד האיסלאמי בג'נין, במהלך פעילות צה"ל הלילה במחנה הפליטים.

במערכת הביטחון חוששים מירי נ"ט ארוך טווח ומירי רקטות מרצועת עזה. התושבים באזור התבקשו להיות עירניים ולוודא שיש בסביבתם מרחב ומוגן ולהשתדל שלא להסתובב במרחב הציבורי.

כלל צירי הגישה החקלאיים מערבית לכביש 232 נחסמו כמו גם כביש מספר 4 מצומת זיקים עד כביש הגישה למעבר ארז, כביש מספר 34 - מצומת יד מרדכי ועד צומת ניר עם וכביש מספר 232 - מניר עם ועד לכרם שלום. מסעד ועד כרם שלום הכביש נותר פתוח.

מחסום הבוקר בעוטף עזה
מחסום הבוקר בעוטף עזה

"זה מרגיש כמו מלחמה בדרכים", סיפרה אילנית, חברת קיבוץ כפר עזה, לחדשות 13. "יצאנו מהיישוב ולאורך כל הדרך יש מחסומים ורכבי צה"ל. זה מאלץ אותנו לשנות את מסלולי הנסיעה שלנו. בקיבוץ שקט, אבל אנשים חוששים שזה יתפתח ולכן שואלים את עצמם אם צריך לבטל אירועים".

בעל בית קפה בעוטף הוסיף: "המתיחות מורגשת היטב. יש ירידה משמעותית בכמות האנשים. הם מבינים שזה יום לא שקט ולכן חוששים להסתובב".

כמה מן התושבים החליטו כבר הבוקר להתרחק מהעוטף וניצלו את המתיחות ליום חופש מחוץ לאזור: "יכול להיות שלא יקרה כלום, אבל זה פחות נעים להסתובב כאן ביום כזה. יש תחושה שבכל רגע עלול לקרות משהו ולכן העמסנו את הילדים ונסענו בתקווה שנוכל לחזור כבר בערב".

מעיין מנתיב העשרה הביעה את חששותיה: "אנחנו בתחושה של חוסר ודאות, יצאו מעט מאוד ילדים לקייטנות. התושבים לא יצאו מהיישוב. יש חשש להסלמה ואנחנו נערכים לכל דבר".

בסאם א-סעדי, בכיר הג'יהאד האיסלאמי, לאחר מעצרו
בסאם א-סעדי, בכיר הג'יהאד האיסלאמי, לאחר מעצרו

בנוסף, הוחלט על סגירת חוף זיקים למבקרים ועל עצירת תנועת הרכבות בין אשקלון לשדרות וסגירת מעבר ארז לתנועת פועלים. כמו כן, תיאסר כניסה לגבעת "קובי" ("אנדרטת הארבעה") בשדרות, אנדרטת "החץ השחור", לגבעת הפעמונים על שם אסף סיבוני ז"ל, לגבעת נזמית ולגבעת "הפרש הבודד". מערכות החינוך המופעלות ביישובי עוטף עזה יפעלו בקרבת מרחבים מוגנים בלבד.

ראש הממשלה יאיר לפיד יקיים הבוקר הערכת מצב ביטחונית בהשתתפות ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ, היועץ לביטחון לאומי ד"ר איל חולתא, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, ראש השב"כ רונן בר, המזכיר הצבאי לרה"מ אלוף אבי גיל, מזכיר הממשלה שלום שלמה וגורמי מקצוע נוספים.

א-סעדי, בן 61, החל את פעילותו בארגון בשנת 1984. הוא אחת הדמויות המרכזיות והמשפיעות על הג'יהאד האיסלאמי. הוא נעצר שבע פעמים על תכנון פיגועים וטרור גם בימי האינתיפאדה השנייה לפני שני עשורים. הוא ישב שנים ארוכות בכלא הישראלי. שניים מבניו, עבד אל-כרים ואיברהים, נהרגו בהיתקלויות עם צה"ל בשנת 2002.

אמל''ח וכסף שנעצרו בפשיטה בג'נין שבה נעצר בכיר הג'יהאד האיסלאמי
אמל''ח וכסף שנעצרו בפשיטה בג'נין שבה נעצר בכיר הג'יהאד האיסלאמי | צילום: דובר צה''ל

א-סעדי נעצר על ידי מסתערבי מג"ב ולוחמי צה"ל בעקבות מודיעין שהגיע מהשב"כ. לאחרונה הוא פעלת לשקם את פעילות הג'יהאד האיסלאמי ועמד מאחורי בניין כוח צבאי משמעותי של הארגון בשומרון בכלל ובג'נין בפרט.

הוא נעצר יחד עם אשרף אל-ג'דע, איש ג'יהאד איסלאמי שהיה סייענו הקרוב של א-סעדי. השניים נתפסו עם אקדח, תחמושת, מטענים וכסף מזומן והועברו לחקירת שב"כ. א-סעדי ננשך בעת מעצרו בידי כלב של מג"ב לאחר שהתנגד למעצר. הוא נפצע קלות, טופל בשטח והועבר לחקירה.