שר החוץ הטורקי מגיב ללפיד: "המדינה שלנו בטוחה"

אחרי חידוד אזהרת המסע, אמר מבלוט צ'בושולו כי לא נשקפת סכנה לישראלים. עם זאת, ראשי המל"ל שעבר גיורא איילנד ויעקב עמידרור אומרים כי "אם איראן תפגע באזרחים ישראלים זה יהיה כאב ראש לא קטן - אבל לא תהיה מלחמה. חטיפה - אירוע משמעותי"

זמן צפייה: 10:00

על רקע חידוד אזהרת המסע לטורקיה, והחשש הגובר במערכת הביטחון מנקמה איראנית לפגוע ביעדים ישראליים ברחבי העולם, בדגש על טורקיה, שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו, אמר היום (שלישי) אחרי קריאת לפיד מאתמול שלא לנסוע לאיסטנבול, כי "טורקיה היא מדינה בטוחה".

שר החוץ יאיר לפיד בקבלת הפנים למקבילו הטורקי במשרד החוץ
שר החוץ יאיר לפיד ומקבילו הטורקי מבלוט צ'בושולו | צילום: אסי אפרתי, לע''מ

כאמור, שר החוץ יאיר לפיד קרא אתמול לישראלים שלא לטוס לטורקיה: "בעקבות אירועי השבועות האחרונים בטורקיה ואחרי סדרה של נסיונות לפיגועי טרור איראניים כלפי ישראלים שיצאו לנופש באיסטנבול, אנחנו קוראים לישראלים אל תטוסו לאיסטנבול ואם אין לכם צורך חיוני אל תטוסו לטורקיה. אם אתם כבר באיסטנבול, תחזרו לישראל בהקדם האפשרי".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-daily-news-with-almog-boker-clips-part-1306221531' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_krzbx26i' duration='']

במקביל, ראש המל"ל לשעבר, גיורא איילנד מסביר כי "החלטות מהסוג הזה, של אזהרות המסע, נעשות על בסיס מודיעין שלפעמים הוא מאוד קונקרטי ולפעמים הוא חצי קונקרטי". איילנד הוסיף ואמר כי "המודיעין עשוי להיות מהימן, רק שהוא לא מספיק מדויק במובן של איפה ומתי. זה יכול להיות מספיק חמור כדי לתת אזהרת מסע בדרגה 3, לדוגמא. להערכתי אזהרת המסע לטורקיה, שהיא ברמה 4, היא גם מהימנה וגם קונקרטית".

איילנד מעריך שפעילות עוינת של האיראנים על אדמת טורקיה עשויה להביא לשיח קשוח בינה ובין איראן: "אם הטורקים יצליחו באמת לסכל את הפעילות הזאת, הם ינהלו דיאלוג מאוד קשוח, כי אף מדינה לא רוצה פיגוע על אדמתה, בייחוד לא באיסטנבול שהיא מוקד תיירות עולמי. טורקיה זקוקה נואשות לתיירים בגלל מצבה הכלכלי".

גיורא איילנד
ראש המל''ל לשעבר, גיורא איילנד | צילום: איציק בירן

על תגובה ישראלית במקרה של אירוע ביטחוני מצד האיראנים אומר איילנד כי "בסופו של דבר, על פי מה שמיוחס לישראל בכל הקשור לחיסולים של בכירים במשמרות המהפכה, האיראנים ספגו פגיעות משמעותיות והם רוצים להראות שגם הם עושים משהו, נקרא לזה ככה. אם הם באמת יפגעו באזרחים ישראלים בטורקיה, זה יהיה כאב ראש לא קטן, אבל לא תהיה מלחמה. יותר מטריד זה אירוע חטיפה, זה בהחלט יכול מאוד להיות אירוע משמעותי ביותר".

לשאלה מדוע אזהרת המסע החמורה לסיני עומדת בעינה, למרות שלא היו אירועים ביטחוניים כבר תקופה ארוכה אומר איילנד כי "סיני זה אזור שדאעש נמצא בו, והוא מחפש גם מטרות ישראליות ולכן יש אזהרה מסע. אני מסכים שלגבי סיני, שיש אזהרת מסע שקיימת זמן רב ובפועל לא קורה כלום, זה מביא למצב של שחיקה".

ראש המל''ל לשעבר, יעקב עמידרור
ראש המל''ל לשעבר, יעקב עמידרור | צילום: משה שי, פלאש 90

יעקב עמידרור, ראש המל"ל לשעבר, אומר לחדשות 13 כי "ישראלים ממשיכים לטוס לטורקיה ומי שנמצא שם לא ממהר לחזור לארץ, אבל אם יקרה באמת אירוע שם, אז הם יבוא בטענות למדינה. בדרך כלל במל"ל מאוד זהירים בכל הקשור לאזהרות המסע, אתה עושה את זה רק כשיש לך מידע מודיעיני. אזהרת מסע כזאת לא הייתה הרבה זמן".

"על פניו, האיראנים חייבים לנו הרבה זמן חובות של נקמות, כמו החיסולים של סולימני, פחריזאדה ועוד ועוד. צריך להבין, המאבק בינינו לבין איראן הוא מאבק ארוך, מורכב, קשה ויש בו מחירים לא פשוטים וצריך לקחת את זה בחשבון". גם עמידרור התייחס להבדלים בין אזהרות המסע לטורקיה ולסיני ואמר כי "אזהרת המסע לטורקיה כרגע היא שונה מזאת של סיני, משום שמדובר על מידע קונקרטי, אחרת לא מוציאים אזהרת מסע ברמה 4. זה כבר מידע הרבה יותר מדויק. בסוף, במדינה דמוקרטית יש הנחה שאנשים מבוגרים יודעים לקבל החלטות שתואמות את האינטרסים שלהם, המדינה צריכה לתת את האינפורמציה והם צריכים לקבל החלטה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2206141334' autoplay='0' credit='צילום: איתי בית און, מקליט: ניר שרף' desc='דברי נשיא המדינה בטקס פרס ביטחון ישראל' poster='' kid='1_ji3gexqw' duration='']

נשיא המדינה, יצחק הרצוג אמר היום בהקשר זה, בטקס פרס ביטחון ישראל: "עלינו לזכור, גם בימים אלה אוייבינו לא מרפים, ומאיימים על ביטחוננו בארצנו ומחוצה לה. אתגרים ביטחוניים רבים עומדים בפנינו, חלקם ידועים, ורבים מהם לא ידועים לציבור. מדינת ישראל, מערכות הביטחון, והרוח הישראלית, ימשיכו לעמוד איתן, בגלוי ובחשאי, מול כל איום, ומול כל אוייב. זרועה של ישראל תגיע לכל מקום שנצטרך, על מנת להגן על אזרחינו.בזכותכם הזוכים אנחנו ממשיכים להבטיח שלעולם נגן על עצמנו בכוחות עצמנו. בזכות ההישגים המזהירים שלכם יש לנו מערכת ביטחון חזקה ואזרחי ישראל ישנים בשקט".