"הבעיה מתחילה בבית": בנט ובר-לב הכריזו על "המשמר הישראלי"

בעקבות הפקת הלקחים ממבצע "שומר החומות", ומתוך מטרה לחזק את ביטחון הפנים, רה"מ ושר הבט"פ הכריזו על הקמתו של המשמר, כחלק ממג"ב. כוח מתנדבים חדש יאומן להתמודדות עם הפרות סדר בתרחישי חירום, ובנוסף יחוזק גם המשמר האזרחי. בנט: "זה המהלך המסכם שלי כראש הממשלה"

רה"מ נפתלי בנט ושר הבט"פ עמר בר-לב בטקס ההכרזה על "המשמר הישראלי"
רה"מ נפתלי בנט ושר הבט"פ עמר בר-לב בטקס ההכרזה על "המשמר הישראלי" | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

ראש הממשלה נפתלי בנט והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב הכריזו הערב (שלישי) על צאתו לדרך של "המשמר הישראלי", כחלק ממשמר הגבול. הקמת המשמר מגיעה בעקבות הפקת הלקחים ממבצע "שומר החומות", ומתוך מטרה לחזק את ביטחון הפנים של מדינת ישראל והביטחון האישי של אזרחי ישראל. בטקס השתתפו גם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, ומפקד מג"ב אמיר כהן.

משמר הגבול והמשמר הישראלי יורכבו משלושה סוגי כוחות - הכוח הסדיר וכוח הקבע של מג"ב, כוח המילואים שהוקם מחדש, וכוח מתנדבים - שמורכב כיום מ-8,000 מתנדבים בפריפריה, ויתוגבר בעוד כ-1,500 מתנדבים בשנה הקרובה.

בנוסף, מוקם כוח מתנדבים חדש שייקרא "פלוגות החוד", והוא יורכב מ-1,000 לוחמי מילואים עד לסוף שנת 2022. בשנת 2023 אמור הכוח להיות מוכפל לכדי 2,000 לוחמים, ולוחמי הפלחו"ד יאומנו להתמודדות עם הפרות סדר בתרחישי חירום. הכוח הזה יחזיק בביתו ציוד, ויהיה זמין לקפוץ באופן מיידי. כמו כן, יחוזק המשמר האזרחי של המשטרה הכחולה, בעוד כ-3,500 מתנדבים לתחנות הקיימות.

רה''מ נפתלי בנט בטקס ההכרזה על ''המשמר הישראלי''
רה''מ נפתלי בנט בטקס ההכרזה על ''המשמר הישראלי'' | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

ראש הממשלה בנט אמר: "המשמר הלאומי הישראלי יוצא לדרך ובשבילי זו סגירת מעגל. נכנסתי לתפקיד כשישראל ליקקה את פצעי "שומר חומות", ראינו מהומות קשות בלוד, בעכו וברחבי הארץ ולכולם נפל האסימון. כולם הבינו, שבעוד אנחנו מדברים על איראן וחיזבאללה - הבעיה מתחילה בבית".

"היום אנחנו יוצאים לדרך עם החלטה מתוקצבת ומאושרת של הקמת המשמר הלאומי ישראלי", הוסיף בנט, "המטרה היא לשלש את העוצמה הכוללת של מג"ב על שלוחותיו: פלוגות החוד כמעט פי עשרה, המילואים פי שלושה, וגם להגדיל תקנים בסדיר. זה המהלך המסכם שלי כראש הממשלה - להוציא לדרך את המשמר הלאומי ישראלי, ולחזק את ביטחון הפנים של מדינת ישראל".

רה''מ נפתלי בנט ושר הבט''פ עמר בר-לב בטקס ההכרזה על ''המשמר הישראלי''
רה''מ נפתלי בנט ושר הבט''פ עמר בר-לב בטקס ההכרזה על ''המשמר הישראלי'' | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

השר לביטחון הפנים בר-לב אמר: "לפני שנה, חודש אחרי מבצע 'שומר החומות', הפקנו מיד את הלקחים הנדרשים. והיה ברור לנו שביטחון הפנים של מדינת ישראל הוא הנושא המרכזי שצריך לעסוק בו. בכך עשינו בשנה האחרונה מהפכה במג"ב: חיזקנו את רגל הסדיר, חיזקנו ושילשנו את רגל המילואים והוספנו את רגל מתנדבי פלוגות החוד. אין לי ספק שהמהלכים האלו שאנחנו עושים, ואנחנו נגביר אותם, כבר מביאים ויביאו עוד יותר ביטחון פנים הרבה יותר חזק ואיתן למדינת ישראל".

המפכ"ל שבתאי אמר: "היום אנחנו עושים עוד צעד משמעותי במוכנותה של משטרת ישראל ובעצם מוכנותה של מדינת ישראל לעיתות לחימה וחירום. היום ברור לכולם שלא די בחיזוק הזרוע הצבאית של מדינת ישראל על כל מערכותיה ויכולותיה, אלא חובה עלינו לשפר ולהגדיל את עוצמתה של משטרת ישראל כאמונה על ביטחון הפנים במדינה.

מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, אמר:  "מאז הקמתה, ניצבת מדינת ישראל בפני מציאות המכתיבה לאזרחיה חיים בצילו של טרור, צורך בהתגוננות מתמדת מפני איום ביטחוני. איום העלול לתפוס את האזרח התמים בעיר, בכפר, לאורך צירי התנועה, במקומות הקדושים, וללא התרעה מראש. אנו בכל כוחות הביטחון ממלאים את חובתנו המבצעית והמוסרית כלפיכם, אזרחי המדינה, ופועלים יום ולילה למענכם".