לא רק בטורקיה: כך מסכלים המוסד והביון הטורקי ניסיונות התנקשות ברחבי העולם

ברקע סיכול ניסיון החיסול של איש עסקים ישראלי בטורקיה וביקורו הצפוי של הנשיא הרצוג במדינה, נחשף כי ארגוני הביון הטורקיים והישראליים שיתפו פעולה יחד וסיכלו התנקשויות באנשי עסקים ישראליים עם רקע בטחוני, במדינות שונות באגן המזרח התיכון ובאפריקה

זמן צפייה: 01:40

בהמשך לחשיפה של התקשורת הטורקית היום (שישי) כי נעשה סיכול לניסיון התנקשות של חוליה איראנית באיש עסקים ישראלי שחי בטורקיה, נחשף חידוש הקשרים בין המודיעין הטורקי לבין המוסד הישראלי - אחרי נתק של שנים ארוכות.

המגעים הללו נוהלו בדרגים הבכירים ביותר, כלומר בין ראש המוסד דוד ברנע לבין ראש ארגון הביון הלאומי של טורקיה, והסיכול הזה מצטרף לעוד סיכולים דומים שארעו בחודשים האחרונים בקניה, קולומביה, קפריסין – ועוד כמה מדינות באגן הים התיכון.

Cmcdrj
איש העסקים יאיר גלר

העיתוי לחשיפת הסיכול הוא די ברור, משום שהטורקים רוצים לחמם את היחסים בין המדינות לקראת ביקורו הקרב של נשיא המדינה יצחק הרצוג בטורקיה. במסגרת הזו נחשף גם כי שני ארגוני המודיעין עבדו בשיתוף פעולה לסיכול החוליה האיראנית, שהתכוונה לפגוע באיש העסקים.

האיראנים נחושים לנקום את מותו של ראש תוכנית הגרעין שלהם, שחוסל על פי פרסומים זרים בידי ישראל. הם מחפשים אנשי עסקים ישראליים עם רקע בטחוני על מנת לנקום, וממשיכים לנסות בעוד מדינות לפגע כאמור, לכן צפויים סיכולים נוספים בתקופה הקרובה.

כזכור, מוקדם יותר היום בעיתון "סבאח" הטורקי הפרו-ממשלתי, נחשף כי ארגון הביון של טורקיה סיכל פעולה בהובלה איראנית של קבוצה המנתה תשעה חברים תושבי טורקיה, להתנקש בחייו של איש העסקים יאיר גלר שבידיו אזרחות ישראלית וטורקית. גלר נבחר בין היתר מפאת עסקיו הבינלאומיים בתחום הביטחוני, לטענת התקשורת הטורקית.

הניסיון, על פי טענת ארגון הביון הטורקי, היה במטרה לחבל בקשרי ישראל טורקיה ולנקום את ההתנקשות במוחסן פחריזאדה, ראש תוכנית הגרעין האיראנית שכונה "אבי הפצצה האיראנית", בנובמבר 2020, שלטענת האיראנים נעשתה על ידי המוסד הישראלי. עוד חשפו הטורקים כי הקבוצה שיועדה להתנקש בחייו של גלר הוקמה על ידי המודיעין האיראני, והסיכול התאפשר הודות לקשר בין הביון הטורקי לבין המוסד.