אחרי 73 שנה: עצמות צנחן ישראלי שנהרג בצ'כיה יובאו לישראל

מרטין דוידוביץ' היה הצנחן הראשון של צה"ל שנהרג בתאונת אימונים בשנת 1948 בצ'כיה. עצמותיו של דוידוביץ', שניצל באושוויץ, נמצאו היום והוא יובא למנוחות ביום חמישי בהר הרצל

זמן צפייה: 00:20

גילוי גופת הצנחן אחרי 73 שנה: אנשי צה"ל ומשרד הביטחון מצאו היום (שני) את ארונו ועצמותיו של מרטין דוידוביץ', הצנחן הראשון של צה"ל שנהרג בשנת 1948 בתאונת אימונים בצ'כיה.

ראש אגף כוח אדם בצה"ל, אלוף יניב עשור, אמר: "הגענו היום למקום וחפרנו. מצאנו את הארון ואת עצמותיו של מרטין". הוא יובא לקבורה בישראל ביום חמישי הקרוב בהלוויה צבאית בהר הרצל שבירושלים.

הסיפור החל לאחר שאחייניתו של דוידוביץ' פנתה למשרד הביטחון כדי להעלות את עצמותיו לישראל. הוא היה ניצול מחנה ההשמדה אושוויץ במלחמת העולם השנייה והוכר כחלל צה"ל. דוידוביץ' היה אחד מהצנחנים היהודים תחת פיקודו של חיים גורי, שאימן פלוגת צנחנים לקראת עלייה לישראל.

חלקת קבר צנחן ישראלי מרטין דוידוביץ' צ'כיה פראג
קברו של דוידוביץ' בפראג | צילום: צילום: רויטרס

דוידוביץ', בן 21, נולד בעיירה ז'דנובה במחוז מונקץ' שבצ'כוסלובקיה. מרטין ז"ל למד ב"חדר" בעיירה, השתתף בפעילויות ספורט, נהנה מקריאה והצטרף לתנועת נוער. לאחר שגרמניה הנאצית השתלטה על צ'כוסלובקיה, נשלח מרטין למחנה אושוויץ, ומשם למחנה מאוטהאוזן, שם עבד כחייט. במהלך מלחמת העולם השנייה נספו שתי אחיותיו, ומרטין ז"ל ניצל יחד עם שלושה אחיו ואחותו הנוספים. לאחר שחרורו מהמחנה, שב מרטין לעיר מגוריו ונדד יחד
עם מרבית היהודים לחבל הסודטים.

מרטין ז"ל הצטרף לארגון "הנוער הציוני" ובהשפעתו, התנדב ל"בריגדה הצ'כית" שכללה כ-1,300 מתנדבים יהודים ונוצרים מהצבא הצ'כי שהתאמנו בצ'כיה, והוכשרו לקראת עלייה לארץ והצטרפו להילחם בשורות ההגנה וצה"ל. ההכשרה כללה אימוני פשיטה וצניחה. אימוני הצניחה בוצעו במתקן צניחה בצ'כוסלובקיה הקומוניסטית ששימש במהלך מלחמת העולם השנייה את הנאצים.

חלקת קבר צנחן ישראלי מרטין דוידוביץ' צ'כיה פראג
חלקת הקבר של דוידוביץ' בבית העלמין היהודי בפראג | צילום: צילום: דובר צה''ל

צוות מפקדי הקורס הורכב הן ממפקדים בצבא הצ'כי והן ממדריכים ישראליים חברי ארגון "ההגנה". ב-18 באוגוסט 1948 נפל מרטין בתאונת אימונים במהלך קורס צניחה על אדמות צ'כיה, מרטין נקבר בחשאי עקב פעילותה הסמויה של היחידה. בשנת 2001 הוכר מרטין ז"ל כחלל צה"ל. שמו מונצח באנדרטת הצנחנים סמוך לבסיס חיל האוויר תל נוף.

אריה מועלם, ראש אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון, אמר ליד קברו של דוידוביץ' בבית העלמין היהודי בפראג, בירת צ'כיה: "הוא שרד את השואה והצטרף לצנחנים שהתאמנו בצ'כיה וכל רצונו היה להגיע לארץ והיום אנו משיבים לו את חובתנו המוסרית".