ישראל לחמאס: הפסקת אש ושיקום הרצועה - בתמורה להחזרת השבויים

על רקע ביקורי המשלחת הביטחונית המצרית ברצועה, בארגון הטרור דורשים להפריד בין סוגיית שחרור האסירים לרגיעה בין הצדדים. אנשי המודיעין המצרי ביקשו מסינוואר להפסיק להתגרות בישראל

זמן צפייה: 02:08

מצרים העבירה היום (שבת) מסר לחמאס לפיו כל משא ומתן שישראל תנהל עמו יכלול את נושא החזרת השבויים והנעדרים - כך על פי מקורות מצריים. משלחת ביטחונית מצרית צפויה לבקר בימים הקרובים ברצועת עזה ולהיפגש בין היתר עם סגנו של מוחמד דף, מרואן עיסא, במטרה לדון בנושא ולהגיע להסכמות.

נוסף על כך, המשלחת המצרית ביקשה ממנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, לחדול מהתגרות בבכירים ישראלים. זאת, לאחר שבירושלים זעמו על התנהגותו לאחרונה וניסיונו לשווק הישגים לחמאס בדעת הקהל הישראלית.

מטרה נוספת של ביקור המשלחת המצרית בעזה היא לייצר אווירה רגועה לקראת ביקורו העתידי של ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל, ברצועת עזה וברמאללה, במטרה לגבש הסדרה של גורמי סיוע מצרי על מנת לשקם את הרצועה תוך תיאום מול הצד הישראלי בדבר. 

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

טרגדיה בקפלן: אישה בהיריון מתקדם נפטרה, גם היילוד לא שרד

בנט מתקרב לממשלת השינוי – ומתכנן הופעה פומבית בקרוב

מלחמת החיסולים: העימות בין ארגוני הפשע בדרום מתקרב לפיצוץ

יחיא סינאוור, מנהיג חמאס בעזה
יחיא סינאוור, מנהיג חמאס בעזה

מקור בחמאס מסר כי התנועה לא עודכנה עד כה בנושא זה וכעת עדיין מתנהלות ההכנות לקראת ביקור משלחת חמאס בקהיר, שלטענתו בראשה יעמוד ראש הלשכה המדינית אסמאעיל הנייה, אשר ייפגש עם בכירים מצרים. לטענת אותו בכיר, מבחינת הנייה, אין כל מניעה לקיים שיחות בלתי ישירות עם ישראל בנוגע להמשך הפסקת האש בזמן זה.

לפי שעה, ישנה כוונה בארגון להפריד בין עסקת השבויים, שהיא בגדר האחריות המלאה של הנהגת הזרוע הצבאית של חמאס, לבין השיחות הנוגעות לרגיעה ארוכת טווח או שיקום הרצועה.

צה''ל, עזה, מבצע שומר החומות
פעילות צה''ל ברצועת עזה במהלך מבצע שומר החומות | צילום: רויטרס

מקור בהנהגת הארגון הכחיש היום כי מצרים מפעילה לחץ כדי להשיג רגיעה ארוכת טווח עם ישראל, ומסר כי קהיר ממשיכה במאמציה לשמור על הפסקת האש באמצעות הסרת החסמים שמנסה ישראל להציב בפני שיקום הרצועה, לטענתו. 

לצד זאת, המתווך המצרי הודיע לחמאס כי ישראל צפויה בשבוע הבא לבצע שורה של הקלות הקשורות לעזה ולחזור בה מ"צעדי הענישה" שנקטה במהלך מבצע "שומר החומות". הצעדים נוגעים לפתיחת המעברים, מרחב הדיג, הכנסת דלקים לתחנת הכוח בעזה, תיקון קווי החשמל שנפגעו במהלך סבב הלחימה וגם להכנסת הכסף הקטארי.

לפי דיווח מצרי, ישנן ערבויות מצד הממשל האמריקני וגורמים מערביים במטרה למנוע כל חידוש של הלחימה בשטחים הפלסטיניים וכן נטייה בין-לאומית להפעיל לחץ על ישראל במטרה למנוע את קידום סוגיית פינוי תושבי שכונת שייח ג'ראח .