המיליציות השיעיות בעיראק: "ארה"ב מאפשרת לישראל לתקוף"

בכיר ב"גיוס העממי", שמחסני הנשק שלה הופצצו, אמר שבידיו מידע מדויק ומאומת כי בשנה האחרונה האמריקנים אפשרו לארבעה מזל"טים ישראליים להיכנס לשטח עיראק. "נגן על עצמנו עם הנשק שברשותנו"

פיצוץ במתקן בעיראק (אילוסטרציה)

אבו-מהדי אל-מוהנדס, סגן יו"ר המיליציה השיעית "הגיוס העממי" אשר מחסני הנשק שלה הופצצו אתמול, האשים היום (רביעי) את ישראל ואת ארצות הברית בשיתוף פעולה נגדם: "בשעה שצבא ארה"ב בעיראק משבש את הפעילות של חיל האוויר העיראקי, הוא מאפשר למטוסים ישראליים לבצע תקיפות חוזרות ונשנות במדינה".

לטענתו, בידי הארגון, אשר נתמך על ידי איראן, יש מידע מדויק ומאומת כי בשנה הנוכחית האמריקנים אפשרו להכניס ארבעה מזל"טים ישראליים דרך אזרבייג'ן. לדבריו, המטוסים הישראליים שטסו במי עיראק פועלים במסגרת צי המטוסים של הכוחות האמריקניים במדינה, והם מבצעים הפצצות נגד בסיסים צבאיים עיראקיים. "אנו מכריזים כי מי שנושא באחריות לתקיפות נגד הבסיסים שנו הם הכוחות המזוינים האמריקניים. אין לנו ברירה אלא להגן על עצמנו עם הנשק שברשותנו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

רה"מ: "קיבלתי כעת דוח מודיעין שמצביע על אתגרי ביטחון גדולים"

איראן רואה בעיראק בטן רכה – ותנסה למנוע את התקיפות • פרשנות

דיווחים בעיראק: מחסן תחמושת התפוצץ בדרום מערב בגדד

Whatsapp Image 2019 08 21 At 0
פיצוץ במתקן בעיראק
Whatsapp Image 2019 08 21 At 0
פיצוץ במתקן בעיראק

בהמשך, דובר הפנטגון דחה את ההאשמות ומסר לערוץ "אל-ג'זירה" כי "ארה"ב אינה קשורה לפיצוצים שאירעו במחסן התחמושת בעיראק".

מוקדם יותר היום אמרו גורמים דיפלמוטיים מערביים כי ישראל תקפה בשבועות האחרונים מחסני נשק איראניים בעיראק, מתוך הסכמה של ארצות הברית ורוסיה על כך שיש להבטיח את ביטחונה, באמצעות פעולות בעיראק ובסוריה. בנוסף, טענו הגורמים כי ההסכמה מחייבת את ישראל לא להכריז רשמית על התקיפות - כך לפי העיתון "א-שרק אל-אווסט", הרואה אור בלונדון.

חבר ועדת הביטחון וההגנה בפרלמנט העיראקי, כרים עליוי, מסר לערוץ אל-מיאדין הלבנוני כי ההפצצות האחרונות בעיראק בוצעו על ידי מטוסים ישראליים שפגעו במטרות רבות, בהן המחנות הצבאיים אמרלי וצקר.

הפיצוץ במתקן בעיראק
הפיצוץ במתקן בעיראק | צילום: חדשות 13

עוד ציין כי באמצעות התקיפות הללו ישראל מנסה להחליש את מיליציית אל-חשד אל-שעבי שנתמכת על ידי איראן - ולהרוג בכיריה. לדבריו, המטוסים העיראקיים אינם מסוגלים לזהות מטרות עוינות בשמי המדינה כי המרחב האווירי נשלט על ידי מטוסים אמריקניים, וארה"ב יודעת על כל מטוס שטס בשמי עיראק.

אמש דיווחו כלי תקשורת בעיראק כי פיצוץ אירע במחסן תחמושת צבאית, השייך למיליציית "הגיוס העממי" הנתמכת על ידי איראן. על פי דיווח לא רשמי, ייתכן שהפיצוצים אירעו כתוצאה מתקיפה של מזל"טים במקום, כאשר לפי דיווח אחר מדובר בירי ארטילרי.

גורמים מסרו לרשת "אל-עראביה" כי ישנם הרוגים ופצועים מקרב חברי "הגיוס העממי". אולם, בביקורו במקום, שר ההגנה העיראקי, נג'אח א-שמרי, מסר כי לא היו הרוגים באירוע וכן כי טרם ניתן לקבוע מה גרם לפיצוץ. בסוכנות הידיעות העיראקית דיווחו כי הרשויות מנסות להשתלט על שריפה שפרצה במקום כתוצאה מהפיצוץ.

Whatsapp Image 2019 08 20 At 2
שר ההגנה העיראקי, נג'אח ש-שמרי, מבקר במקום הפיצוץ בבסיס חיל האוויר ''בלד''

במהלך ביקורו באוקראינה, התייחס אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו לתקיפות בעיראק המיוחסות לישראל, ואמר כי "אנו פועלים בשיטתיות למנוע מאיראן להתבסס בסוריה. אמרתי שלאיראן אין חסינות בשום מקום ואני מתכוון לזה. מדינה שאומרת 'אנחנו הולכים להשמיד אתכם ונייצר בסיסים לשיגור טילים ונשלוח נגדכם חוליות טרור' - מבחינתי אין לה שום חסינות. אנו פועלים נגדם איפה שצריך ועוד היד נטויה - לא הגבלתי את עצמי".