הסכם הגרעין: בישראל חוששים מוויתורים נוספים של ארה"ב

בישראל עדיין לא יודעים להעריך מה הסיכויים שההסכם בין איראן למעצמות ייחתם, ובלשכת לפיד מבינים כי יש לדבר גם השלכות פוליטיות ולא רק מדיניות. כפי שזה נראה כעת - האיראנים מתכוונים להמשיך לסחוט עוד ויתורים מהמערב

זמן צפייה: 02:24

איראן העבירה אתמול את תשובתה להצעה האירופית לחזרה להסכם הגרעין, ובה דרישה מארצות הברית לעשות עוד כמה ויתורים. בישראל מודאגים היום (שלישי) בעיקר מוויתורים אמריקנים של הרגע האחרון, מכיוון שארה"ב מאוד רוצה את ההסכם הזה, והנכונות, יש שיאמרו הנכונות ה"מדומה", של איראן להגיע להסכם עלולה להוביל את ארה"ב לוותר על דברים שהתחייבה בעבר בפני ישראל שלא תוותר עליהם.

בישראל אומרים כי "אנחנו מבינים שיש פה איזשהו שינוי, שמתקרבים לנקודה אפשרית של הסכם", אך עדיין לא יודעים להעריך מה הסיכויים להסכם הזה. בשבוע שעבר העריך בכיר ישראלי שמדובר בסיכויים נמוכים מאוד, ונראה שבישראל משתדלים לנקוט יותר בצניעות בשעות האחרונות ולא מוכנים להמר.

ראש המשלחת מטעמה של איראן למו''מ על הסכם הגרעין עלי באקרי-כני
ראש המשלחת מטעמה של איראן למו''מ על הסכם הגרעין עלי באקרי-כני | צילום: רויטרס

כל העת יש שיח אינטנסיבי שנמשך לאורך כל השבועיים האחרונים בין ראש המל"ל חולתא למקבילו האמריקני, ובין מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז לבכירים אמריקנים. בלשכתו של ראש הממשלה יאיר לפיד מבינים כי כמו בכל אירוע בישראל גם לדבר הזה יש השלכות פוליטיות, ולא רק השלכות מדיניות. מבחינת לפיד חתימה על הסכם גרעין באמצע קמפיין בחירות זה דבר רע מאוד, ובהיבט הזה המשכות של השיחות, מה שבישראל מכנים "גרירת רגליים", זה דווקא משהן שייטיב עם לפיד, לפחות בהיבט הפוליטי.

האיראנים קיבלו הצעה אירופית נדיבה, שגם פותרת להם את התיקים הפתוחים שהיו להם בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה האטומית, וגם מוצאת מנגנון עוקף סנקציות על משמרות המהפכה, אבל האיראנים מעלים דרישות נוספות, וכעת הם גם דורשים ערבויות, מה שאומר שההסכם לא ייחתם בקרוב.

כפי שזה נראה כעת, האיראנים מתכוונים להמשיך לסחוט עוד ויתורים מהמערב, מכיוון שהם מזהים את הלהט במערב להגיע להסכם. לכן החשש בישראל הוא שאנחנו נגיע בסוף להסכם, אבל שיהיה זה הסכם אפילו יותר גרוע מההסכם הקודם שנחתם ב-2015.