הסכם הגרעין - ומסר ההרגעה מארה"ב: "אין שום פריצת דרך"

בכירים אמריקנים משדרים בימים האחרונים מסרים מרגיעים לישראל לקראת חידוש השיחות על הסכם הגרעין בין המעצמות לבין איראן, לפיהם "אנחנו עוד רחוקים מאוד מהסכם". המסרים האלה מועברים דרך בכירים במחלקת המדינה האמריקנית לבכירים במשרד החוץ

זמן צפייה: 04:47

בכירים אמריקנים משדרים בימים האחרונים מסרים מרגיעים לישראל לקראת חידוש השיחות על הסכם הגרעין בין המעצמות לבין איראן, כך פורסם הערב (ראשון) במהדורה המרכזית. המסרים האלה מועברים ביממות האחרונות דרך בכירים במחלקת המדינה האמריקנית לבכירים במשרד החוץ בירושלים, בין היתר גם למנכ"ל משרד החוץ.

המסר האמריקני הוא: "אנחנו עוד רחוקים מאוד מהסכם, אין שום פריצת דרך". זה יכול אולי ללמד על הסקפטיות האמריקנית סביב חידוש שיחות הגרעין, וגם על הרצון לא להכנס לעימות מול ישראל בעניין הזה.

גורמים ישראלים אומרים שהם מזהים את האיחוד האירופי כגורם הדומיננטי בחתירה לחידוש השיחות וההתנעה של המהלך הזה, וזה מגיע כשבסוף השבוע מתקיימת התכתבות מתוחה בין לפיד לשר החוץ של האיחוד, ג'וזף בורל, במסגרתה לפיד הבהיר: "התאכזבתי לשמוע על ההחלטה לשוב לשולחן המשא ומתן, איראן רק מנסה למשוך זמן".

אחד האתגרים המיידים של לפיד יהיו גיבוש מדיניות בעניין הזה - הוא אמנם התיישר עם בנט לאורך השנה האחרונה אבל היו ביניהם פערים, הדברים שאמר לפיד לשר החוץ של האיחוד האירופי מלמדים על אופי המדיניות הזאת שהוא מגבש בימים אלו.

בנט ולפיד
בנט ולפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במערכת הביטחונית יש קונצנזוס שההסכם רע לישראל, אבל בהינתן ההסכם כל אחד רואה זאת לפי השקפתו. מבחינת הצבא סביר שזה יכול לקנות לישראל זמן יקר כדי להכין ולשפר אופציה צבאית מול איראן, ומבחינת המוסד זה הסכם שמחיה את הכלכלה האיראנית וייתן רוח גבית לטרור שם ויקשה על המוסד להתמודד איתו - אבל זה דיון תיאורטי, כי איש לא שואל מה דעתה של ישראל.

ארה"ב רוצה הסכם, וגם איראן – אז כנראה שיהיה הסכם. האמריקנים מפרסמים אודות פגישה חשאית שהתקיימה במרץ האחרון בשארם א-שייח שבחצי האי סיני, ובה נועדו הרמטכ"ל הישראלי אביב כוכבי, הרמטכ"ל הסעודי ונוספים מהאזור, שדנו במערך הגנה אזורי מול האיום של איראן. זה כחלק מההכנות לקראת ביקורו של ביידן, שצפוי להביא בשורה משמעותית גם על היחסים בין ישראל לסעודיה.

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
הנציגות האיראנית בשיחות הגרעין בווינה | צילום: רויטרס

כזכור, אתמול ערך שר החוץ של האיחוד האירופי מסיבת עיתונאים בטהרן, לצד שר החוץ האיראני אמיר עבד אללהיאן, ואמר כי השיחות בין איראן לבין המעצמות בעניין הסכם הגרעין יחודשו בימים הקרובים, זאת לאחר שהופסקו לפני כחודשיים. בורל אמר כי "הגעה להסכם היא דבר בעל חשיבות עליונה לעולם כולו".