איראן מגיבה להאשמות שניסתה לפגוע בישראלים: "מעורר גיחוך"

במשרד החוץ האיראני הגיבו רשמית וטענו כי "ההאשמות של שר החוץ הישראלי לפיד מגוחכות". במקביל דיווחים בטהרן טוענים כי כמה אנשים נעצרו בחשד להתנקשות בסיאד חודאיי בחודש שעבר, זאת לאחר הניסיונות הכושלים לנקום את מותו. במערכת הביטחון מדגישים שההתרעה על פיגוע איראני נגד ישראלים עדיין בתוקף

זמן צפייה: 01:56

במשרד החוץ האיראני הגיבו הבוקר (שישי) להאשמות מצד ישראל על כך שהאיראנים ניסו לפגוע בתיירים ישראלים בטורקיה, ובהודעה שנמסרה מהמשרד נאמר: "ההאשמות של שר החוץ הישראלי לפיד כאילו איראן ניסתה לפגוע בישראלים באיסטנבול בטורקיה - מעוררת גיחוך". עוד נמסר: "ישראל היא יישות טרור שמנסה לפגוע ביחסי איראן טורקיה".

בתוך כך, באיראן מדווחים הבוקר כי כמה אנשים נעצרו בחשד לרציחתו של סיאד חודאיי, קצין משמרות המהפכה, ליד ביתו בחודש שעבר. כזכור, אתמול פורסם בטורקיה כי עשרה חשודים, בהם אזרחים איראנים, נעצרו בחשד לתכנון פיגוע נגד אזרחים ישראלים בטורקיה, כנקמה על ההתנקשות בחודאיי.

לפי הדיווחים, כוחות הביטחון הטורקיים פשטו על שלושה בתי מגורים ברחבי איסטנבול, וכן על בית מלון ברובע ביוגלו בעיר, שם עצרו את החשודים ותפסו כלי נשק. עוד נמסר כי המוסד הניס את הישראלים מטורקיה במטוס פרטי. המחבלים שנעצרו תכננו פיגוע נגד תיירים ישראלים - וגם פיגוע חטיפה נגד שגריר ישראלי לשעבר ואשתו שטיילו באיסטנבול כתיירים.

החשש בישראל הוא שחוליות איראניות עדיין מסתובבות באיסטנבול, ובמערכת הביטחון מדגישים הבוקר שההתרעה על פיגוע איראני נגד ישראלים עדיין בתוקף. במודיעין הישראלי, ובראשו המוסד, רוצים לוודא שאין עוד חוליות איראניות ומחבלים איראנים על אדמת טורקיה.

הלווית קצין משמרות המהפכה סיאד חודאיי, טהרן
הלווית קצין משמרות המהפכה סיאד ח'ודאי, טהרן | צילום: רויטרס

בתוך כך, איראן אישרה אתמול כי ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, חוסיין טאייב, הודח מתפקידו ולפי הדיווחים במקומו מונה סרדאר מוחמד קזמי. טאייב הוא האדם שעומד מאחורי הניסיונות לקדם פיגוע נגד תיירים ישראלים בטורקיה, כך אמרו ביום שישי האחרון גורמי ביטחון, וסילוקו מהתפקיד מגיע לכאורה על רקע כישלנו בכך.

לפי הגורמים, בשבוע שעבר התקבלו דיווחים מתוך איראן שמצביעים על קולות מתוך הממסד הביטחוני האיראני שדורשים להדיח את טאייב בעקבות סדרה של מחדלים וכישלונות שהוא אחראי להם. בין היתר טוענים כי טאייב אחראי לאי-עצירת סדרת הפעולות באיראן, בהם החיסולים של בכירים במשמרות המהפכה - חיסולים שמיוחסים לישראל - כמו גם כישלונות רצופים לקדם פעולות תגובה מחוץ לאיראן.

חוסיין טאייב, ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה
חוסיין טאייב, ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה | צילום: מתוך טוויטר

שר החוץ יאיר לפיד קיים אמש הערכת מצב באנקרה, לאחר שנועד עם מקבילו הטורקי מבלוט צ'בושולו, שבעקבותיה דווח במהדורה המרכזית של חדשות 13 כי ייתכן שאזהרת המסע החמורה לטורקיה תרד מדרגה בקרוב. יצוין כי אין מדובר על הסרה לחלוטין של אזהרת המסע, אלא הורדה לרמה נמוכה יותר.

בישראל התגבשה ההבנה שנסיעות רבות לטורקיה הן תיירות מרפא או לצרכים נחוצים, ויודגש כי אין עוד החלטה כזו. בנוסף, גורם ישראלי שמעורה היטב בפרטי הפגישה בין לפיד לעמיתו הטורקי באנקרה אמר לחדשות 13: "הטורקים רואים בחומרה את הפעילות האיראנית בשטחם, גם אם לא אומרים זאת פומבית. פרסום סיכול הפיגוע היום לא מקרי".

שר החוץ לפיד ומקבילו מבלוט צ'בושולו
שר החוץ לפיד ומקבילו הטורקי מבלוט צ'בושולו באנקרה | צילום: בועז אופנהיים

לפיד אמר אמש: "בשבועות האחרונים ניצלו חייהם של אזרחים ישראלים בזכות שיתוף הפעולה הבטחוני והמדיני בין ישראל לטורקיה. המאמצים האלה נמשכים, רק היום פורסם שהמודיעין הטורקי הצליח לסכל ממש לאחרונה פיגוע איראני חמור באיסטנבול, אנחנו מלאי הכרת תודה לממשלת טורקיה על הפעילות המקצועית והמתואמת".

עוד אמר שר החוץ: "מאחורי הנסיונות האלה עומדת איראן. המודיעין אינו מוטל בספק. לא מדובר רק בנסיונות לרצח של תיירים ישראלים חפים מפשע, אלא גם בהפרה ברורה של הריבונות הטורקית בידי הטרור האיראני. אף מדינה לא צריכה לסבול טרור על אדמתה. מטרתנו המיידית היא להביא לרגיעה, שתאפשר לנו לשנות את אזהרת המסע לטורקיה. עונת התיירות מתקרבת לשיאה, וטורקיה היא היעד מס' 1 של התיירות הישראלית. אנחנו מקווים שבזמן הקרוב יוכלו התיירים הישראלים לחזור לטורקיה ללא חשש".

לפיד הדגיש: "לא מדובר רק בנסיונות לרצח של תיירים ישראלים חפים מפשע, אלא גם בהפרה ברורה של הריבונות הטורקית בידי הטרור האיראני, אף מדינה לא צריכה לסבול טרור על אדמתה. אנחנו סמוכים ובטוחים שממשלת טורקיה תדע לפעול בנושא מול האיראנים. מדינת ישראל מצידה לא תשב בחוסר תגובה בזמן שיש נסיונות לפגוע באזרחיה הן בישראל והן בעולם".