רוחאני: הצעד הבא בנסיגה מהסכם הגרעין - פיתוח צנטריפוגות

נשיא איראן הודיע כי מדינתו תחל במהלך כבר ביום שישי, בתגובה לסנקציות האמריקניות. "ננקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי להגן על הזכויות והאינטרסים שלנו"

זמן צפייה: 00:38

נשיא איראן, חסן רוחאני, הצהיר אמש (רביעי) כי הצעד הבא של מדינתו בנסיגה מהסכם הגרעין הוא פיתוח צנטריפוגות. עם זאת, מדובר בצעד יחסית מינורית. "אנו ננקוט בכל הצעדים הנדרשים כדי להגן על הזכויות והאינטרסים שלנו", אמר רוחאני.

מוקדם יותר היום התייחס רוחאני למגעים סביב הסכם הגרעין ואמר כי "לא סביר שנגיע בקרוב להסכמות עם האיחוד האירופי בקשר להסכם. לאחר הצעד השלישי של הפחתת המחויבות שלנו להסכם, אנו נותנים למדינות האיחוד דד ליין של כחודשיים על מנת להציל את ההסכם. הצעד מחר יהיה החשוב ביותר שנקטנו עד עכשיו, הוא יאיץ את פעילות הגרעין של איראן ויהיו לו השפעות מרחיקות לכת". נוסף לכך, דובר הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, ברהוז קאמלבאנדי, אמר אתמול כי "אם מדינתו תרצה, היא מסוגלת להעשיר אורניום לרמה של 20% בתוך יומיים".

לכתובת נוספות בחדשות 13 >> 

איראן: "נותנים למעצמות האירופיות חודשיים להצלת הסכם הגרעין"

"איום מיידי": ארה"ב הטילה סנקציות על סוכנות החלל האיראנית

איראן מאיימת: "נוכל להעשיר אורניום לרמה של 20% בתוך יומיים"

נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאני

כמו כן,  ארצות הברית הודיעה הערב על סנקציות חדשות נגד איראן – על רשת משלוחים שלטענת האמריקנים, משמרות המהפכה העבירו דרכה לאורך השנים נפט בשווי מיליוני דולרים שהגיעו לאסד בסוריה, לחזבאללה ולאחרים.

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ הבהיר כי מדינתו לא תבטל את הסנקציות נגד טהראן. "איראן היא מדינה עם פוטנציאל עצום - אני חושב שהיא תרצה לנצל את הפוטנציאל הזה", אמר טראמפ. "מדינות אחרות מציעות עזרה, אבל גם הן מסכימות איתי שאסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני".

השליח האמריקני לענייני איראן, בריאן הוק, הודיע על כך ואמר כי "איראן מעולם לא חזרה לשולחן המו"מ בלי שהופעל עליה לחץ, בגלל זה אנחנו ממשיכים לחזק את הסנקציות. אנחנו מכריזים על סנקציות חדשות ויהיו עוד סנקציות בקרוב. אנחנו לא מתכוונים לתת לאף מדינה פטור מהסנקציות שיאפשר רכישת נפט מאיראן".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וקאסם סולימאני מפקד כוח קודס
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וקאסם סולימאני מפקד כוח קודס | צילום: רויטרס

כמו כן, השליח האמריקני הכריז כי ממשלת ארצות הברית מציעה פרס כספי בסך 15 מיליון דולר למי שימסור מידע או יסייע לסכל פעולות נגד כוח קודס – הזרוע המיוחדת של משמרות המהפכה האיראניים הפועלת מחוץ לגבולות הרפובליקה האסלאמית. זו הפעם הראשונה שבה ארה"ב מציעה תמורה כספית למידע נגד פעולות של ממשלה זרה.

"לא רוצים עימות במזרח התיכון, אבל נגביר את הלחץ על האיראנים", אמר הוק. "הנשיא טראמפ רוצה לנהל משא ומתן עם איראן על הסכם גרעין חדש, שיכלול גם את סוגיות הטרור, הטילים והפעילות החתרנית האיראנית באזור".

כזכור, אתמול דווח ב"ניו יורק טיימס" ובתקשורת האיראנית כי כחלק מהמאמצים להחזיר את איראן להסכם הגרעין, קיבלה המדינה הצעה מצרפת לאשראי בגובה 15 מיליארד דולר לשיקום כלכלתה, שנפגעה כתוצאה מהסנקציות האמריקניות.