"רשאי אש חופשית, מטרה נפגעה": כך יורטו המל"טים האיראניים

עם טווח טיסה של 3,000 ק"מ ובגובה נמוך, כשהם חמושים באמל"ח בדרכם לעזה, 2 מל"טים איראניים ששוגרו מסוריה יורטו ע"י מטוסי ה-F-35 כשמדובר בהפלה המבצעית הראשונה של מטוס הקרב. בצה"ל מעריכים: איראן תגביר את ניסיונות החדרת המל"טים. צפו בתיעודים

זמן צפייה: 02:51

יום לאחר שהותר לפרסום דבר הפלתם של 2 מל"טים איראנים מעל "מדינות שכנות" במזרח התיכון, לפני שנה ע"י מטוסי F-35 של חיל האוויר, בצה"ל מעריכים כי מדובר בתופעה שתתגבר בשנים הקרובות ויתכן שגם בעת הקרובה, מצד משמרות המהפכה של איראן ושלוחותיה באזור.

בצבא מותחים קו רציף בין סדרה של אירועים בשנים האחרונות שכללו שימוש ישיר במל"טים על-ידי איראן נגד ישראל, מיירוט המל"ט בעמק בית שאן בפברואר 2018 על-ידי מסוק קרב אפאצ'י, דרך סיכול החולייה בגולן הסורי באוגוסט 2018 לפני ניסיונה לשגר רחפני נפץ לישראל, ועד לשתי התקריות האחרונות - השיגור הכפול וההפלה של שני המל"טים בחודש מרץ אשתקד והפלת המל"ט האיראני הנוסף מעל עמק המעיינות, באמצעות לוחמה אלקטרונית, בחודש מאי השנה, במהלך מבצע שומר החומות.

שני המל"טים הוטסו במקביל ממשגר-מסילה נייד באיראן ב-15 במרץ אשתקד, ישירות לעבר ישראל, כשהם נושאים מטען המכיל אקדחים שיועדו לפעילי טרור ביהודה ושומרון או בעזה. בצבא מעריכים כי מדובר היה בניסוי כלים איראני לבדוק אם ניתן כך לפתוח נתיב הברחה לשטחים.

שברי המל''ט האיראני שיורט לפני שנה | צילום: דובר צה''ל

מדובר במל"טים שמסוגלים לטוס למרחק של כ-3,000 ק"מ, בגובה נמוך של 400-200 מטרים ובאופן שמקשה על איתור שלהם וזיהוי. שני כחי הטיס טסו בנתיבים מתוזמנים ושונים וזוהו במהלך מעופם, באמצע דרכם מאיראן לישראל, הרחק מגבולות המדינה. בצה"ל סירבו לומר אם אמ"ן סיפק לגביהם התרעה מודיעינית מוקדמת.

בגילויים השתתף צוות מיוחד על מטוס הביון החשאי "עיטם" של חיל האוויר, המופעל ממטוסי גולפסטרים. המל"ט הראשון התגלה ע"י חיל האוויר ב-1:44 בלילה והשני שתי דקות לאחר מכן, ולעברם שוגרה רביעיית מטוסי אדיר F-35 שמעולם לא הפילו מטוס אויב. שני המל"טים טסו רחוק יחסית זה מזה לעבר לישראל, אך טייסי האדיר גילו אותם ב-2:09 וב-2:12 בהתאמה - ובתוך 5 דקות סיווגו אותם באופן ודאי כמל"טי אויב, לאחר יצירת קשר עין מלא עימם.

ב-2:16 הופל המל"ט הראשון באמצעות שיגור טיל ודקה לאחר מכן הופל כך המל"ט השני. ברשת הקשר שצה"ל הפיץ היום נשמעו הטייסים ומפעילי המשימה מהבור החדש בקריה: "אחד מגע.. רשאי אש חופשית. טיל באוויר.. המטרה נפגעה".

שברי המל''ט האיראני שיורט לפני שנה | צילום: דובר צה''ל

האקדחים שהיו על המל''ט | צילום: דובר צה''ל

שברי המל"טים, מסוג שעב 197 מתוצרת איראן, ומטעני האקדחים שנשאו, נאספו לישראל להמשך תחקור מודיעיני מקיף ע"י גורמי המודיעין של צה"ל, והניבו ערך מודיעיני רב לקהיליית המודיעין. מל"טים מסוג אלו טסים במהירות איטית של  80-70 קשר, באופן שמקשה עוד יותר אם זיהויים והפלתם, שכן מערכות היירוט מיועדות יותר נגד מטוסי וטילי אויב.

באשר למל"ט האיראני שהופל בחודש מאי במהלך שומר חומות לתוך בריכת דגים ליד קיבוץ מעוז חיים, היום התברר כי הוא הוצא מהמים רק לאחרונה כדי לאפשר מיצוי הדגה שבו לחקלאי שמחזיק בבריכת הדגים. אל עבר המל"ט הוזנקו מטוסי F-16, אך בסוף הוחלט להפילו בלוחמה אלקטרונית בשיטה המכונה "סופט קיל" כדי שהמל"ט ייפול בשלמותו.

[brightcove_iframe video_id='news-video-news-flash-part-2203071441' autoplay='0' credit='' desc='המל"ט שיורט בפברואר 2018' poster='' kid='1_2u0d72ru' duration='47']

שברי מל''ט שיורט בפברואר 2018 | צילום: דובר צה''ל

רגע השמדת המל''ט האיראני | צילום: דובר צה''ל

הכשלים בחדירת הטיסן של חיזבאללה

לצד ההצלחה המבצעית בתקריות אלה, בחיל האוויר זיהו כשלים בתפקוד הכוחות באירוע האחרון לפני כחודש שבו חדר טיסן של חיזבאללה מאצבע הגליל, הגיע לצפון הכינרת ושב על עקבותיו ללבנון מבלי שהופל. ניסיון יירוט של הטיסן ע"י כיפת ברזל כשל וגם הפעלת האזעקות באירוע הוגדרה בדיעבד כטעות.

בחיל האוויר אומרים כי כחלק מהפקת הלקחים, יידרש שיפור ביכולת הכירורגיות לדייק בפגיעה בכלי טיס זעירים ואיטיים מעין אלה. מלבד הטיסן, ברשות חיזבאללה יש עוד מאות רבות של מל"טים איראניים תקניים מהסוג שיורט ע"י חיל האוויר ולמגוון מטרות ותכליות: פגיעה במבנים או בכלי רכב, שימוש תודעתי, איסוף מודיעיני או שליחת אמל"ח.

איראן מבססת את התעשייה הצבאית שמפתחת ומייצרת מל"טים בעצמה ע"י העתקות של דגמים מהמערב, תוך סטנדרט מבצעי נמוך יחסית שמתבסס על כמות על חשבון איכות. כך תקפו כוחות איראניים עשרות פעמים במפרץ ובסעודיה בשנים האחרונות, לעיתים תוך ויתור על מספר מל"טים שנפלו בדרך, ולפעמים בשילוב עם נחילי רחפנים וטילי שיוט. לכן רואים בישראל איום זה כאתגר אזורי ולא רק בעיה ישראלית, ולכן התרחב והתחזק שיתוף הפעולה בנושא עם מדינות האזור.

בתוך כך, בצה"ל מעריכים כי מדיניות התקיפות החשאיות בזירה הצפונית תימשך כפי שאירע, לפי הטענות הסוריות, גם לפנות בוקר באזור דמשק, לפי פרסומים זרים - חרף שינויים גלובליים כהתקרבות להסכם הגרעין עם איראן והפלישה הרוסית לאוקראינה.

צוות מטכ"לי מונה כדי לעקוב וללמוד מהמלחמה במזרח אירופה בדומה ללמידה צה"לית מעימותים שמתרחשים בעולם, האחרון שבהם היה סבב המלחמה הנוסף בין ארמניה לאזרביג'אן בנגורנו-קרבאך לפני כשנה וחצי. בצה"ל מפצירים בדרג המדיני להמשיך לפעול כדי שחופש הפעולה של צה"ל בצפון יישמר, ומנגנון התיאום עם הצבא הרוסי ימשיך לפעול.