ברקע המתיחות: איראן הציגה מערכת הגנה אווירית חדשה

בטקס שנערך בראשות שר ההגנה, אמיר חתאמי, הועברה המערכת לידי כוחות צבא טהראן. לפי סוכנות הידיעות "אירנא", ביכולתה לזהות תנועה של מטוסי קרב ומל"טים בטווח של 150 קילומטרים

זמן צפייה: 00:45

איראן חשפה היום (ראשון) מערכת הגנה אווירית חדשה מתוצרת מקומית, בשם "15 חרדאד". בטקס שנערך בראשות שר ההגנה האיראני, אמיר חאתמי, הוצגה המערכת והועברה לידי כוחות הצבא האיראני.

על פי דיווח מסוכנות הידיעות האיראנית "אירנא", המערכת החדשה מסוגלת לזהות תנועה של מטוסי קרב ומטוסים ללא טייס בטווח של 150 ק"מ, ולחסל מטרות אווירית בטווח של עד 45 ק"מ.

עוד בחדשות 13:

בישראל מזהים: האצה בהכנות האיראניות לחידוש העשרת האורניום

זריף: "ייתכן שננקוט צעדים גרעיניים חדשים במסגרת ההסכם"

בכיר בצבא ארה"ב: האיום על כוחותינו מאיראן ושלוחותיה - מיידי

טיל איראני
טיל איראני | צילום: רויטרס

בתוך כך, נמשכת המתיחות בין איראן למעצמות העולם, ברקע המשבר סביב הסכם הגרעין. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר הבוקר בתדרוך לכתבים כי כאשר תסתיים תקופת 60 הימים שבמהלכה מפחיתה איראן את התחייבויותיה להסכם הגרעין ללא תוצאות - תנקוט צעדים גרעיניים חדשים במסגרת ההסכם. "מדינות אירופה אינן בעמדה להשמיע ביקורת כלפי איראן", אמר. "הן מדברות על זכויות אדם אך מוכרות נשק לסעודיה שמבצעת מעשי טבח בתימן".

עוד אמר זריף: "על מדינות אירופה לפעול למען שמירה על הסכם הגרעין, ולהחזיר את היחסים הכלכליים בין איראן לאירופה. אין כל מקום לדיון באשר להאריך את תקופת 60 הימים".

שר החוץ האיראני, מוחמד גוואד זריף
שר החוץ האיראני, מוחמד גוואד זריף | צילום: רויטרס (ארכיון)

כזכור, לפני כחודש הודיעה איראן לשגרירי חמש המעצמות שנותרו בהסכם הגרעין - בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה - על החלטתה להפחית את התחייבויותיה לכמה מסעיפיו למשך 60 יום. במשך זמן זה, הציבה טהראן אולטימטום למעצמות לספק לה פתרונות לסנקציות האמריקניות בתחום הנפט והבנקאות. במידה ואיראן לא תקבל את ההקלות שדרשה, היא תחריף את צעדיה, תסיר מעצמה את ההגבלות על רמת העשרת האורניום ותחזור להעשיר אורניום עד ל-20% - כך הודיעה המועצה לביטחון לאומי במדינה.

נוסף על כך, הודיעה טהראן על שדרוג הכור הגרעיני באראק. מדובר בכור שנמצא תחת מגבלות במסגרת הסכם הגרעין, שהאיראנים התחייבו לא להמשיך ולפתח אותו. הכור באראק נועד לייצור פלוטוניום, והוא חלק מהתוכנית הצבאית של משטר האייתוללות. כל זאת, לאחר שכזכור הממשל האמריקני הפעיל לפני כמה ימים סנקציות שאוסרות על איראן לייצא מים כבדים ולייצר אורניום מועשר.