המלצת אמ"ן: לנצל את חיסול סולימאני לדחיקת איראן מסוריה

לפי ההערכות, ב-2020 קיימת סבירות נמוכה למלחמה ביוזמת מדינות אויב, אך ייתכן כי לבנון וסוריה לא יכילו תוקפנות צה"ל – ויגיבו באופן שיוביל להסלמה. טהראן במרחק שנתיים מהשגת פצצת גרעין

זמן צפייה: 03:59

אגף המודיעין בצה"ל הגיש היום (שלישי) את הערכת המודיעין השנתית ל-2020, הסוקרת את מצב הזירות שבהן מעורבת ישראל – ובראשן איראן. חיסול מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, על פי אמ"ן, ריסן את איראן לתקופה הקרובה – ויש לנצל את האירוע לטובת דחיקת הכוחות האיראניים מסוריה.

לפי הערכת אמ"ן, קיימת סבירות נמוכה למלחמה יזומה מצד מדינות אויב, אך ייתכן כי לבנון וסוריה לא יכילו את תוקפנות צה"ל בשטחן – ויגיבו באופן שיוביל להסלמה רחבת היקף. גם ב-2020 תהיה איראן הכוח המרכזי שנגדו ישראל תתמודד, על כל גרורותיה במזרח התיכון.

עוד בחדשות 13:

נסראללה: "אם ארה"ב לא תסיג כוחותיה – חייליה יחזרו בארונות"

איראן: עצרנו מעורבים בהפלת המטוס; רוחאני: "טעות בלתי נסלחת"

מעצמות אירופה מבקשות לדון בהחזרת הסנקציות על איראן

Kataib Hezbollah Iraqi Militia Hold The Picture Of The Iranian Major General Qassem Soleimani, As They Gather Ahead Of The Funeral Of The Iraqi Militia Commander Abu Mahdi Al Muhandis, In Baghdad
מסע הלוויה של קאסם סולימאני | צילום: רויטרס

המרוץ לגרעין

איום נוסף מצד איראן הוא חזרתה למרוץ הגרעין – שהואץ משמעותית לאחר עזיבת ארצות הברית את הסכם הגרעין ב-2018. להערכת אגף המודיעין, עד סוף השנה יהיה בידי איראן מספיק אורניום מועשר הדרוש פצצה גרעינית, ותוך שנתיים נוספות עד שיוכלו לעבד את האורניום לכדי הפצצה.

עם זאת, איראן פועלת בהתרסה לצורך הפעלת לחץ להחזרת ארצות הברית לשולחן המשא ומתן לקראת הסכם מחודש, ולכן גם נמנעת מסילוק פקחי האו"ם מאתרי הגרעין.

אגף המודיעין מעריך כי איראן נמצאת בתקופה מאתגרת מאוד, יציבותה הכלכלית נשחקה משמעותית עקב הסנקציות והצניחה במכירת הנפט, לצד אובדן עניין הציבור בהנהגה השיעית. המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, נמצא על פרשת דרכים, ולפי הערכות יצטרך השנה להכריע מה יהיה עתידם של פרויקט הגרעין ושל התבססות מדינתו במזרח התיכון. לצד זאת, מתמודדת ההנהגה עם אתגרים פנימיים – כלכליים ופוליטיים.

הפצצה של צבא טורקיה בעיירה ראס אל-עין שבגבול עם סוריה | צילום: רויטרס

סוריה

סוריה תוסיף השנה להיות זירה חמה, כשכוחות רבים ממשיכים להיאבק על השליטה בה. נוכחותה של רוסיה באזור תימשך לטווח הארוך, והצבא הסורי החל להקים מחדש מפעלים לייצור נשק שנהרסו. נוכחותה של טורקיה עדיין מורגשת בצפון מזרח המדינה, וצבאו של אסד ינסה, בגיבוי איראן, לכבוש מחדש את השטחים שכבש ארדואן ואת אידליב – מעוז המורדים האחרון.

חזבאללה

לפי הערכות המודיעין, ארגון הטרור שבסיסו בלבנון מגלה ניצני בידול מאיראן, ומנהיגו חסן נסראללה התנגד להצטרף לנקמת איראן בישראל, על תקיפות שיוחסו לה באוגוסט, והעביר לסולימאני את המסר: "תנקום עם האנשים שלך".

עוד מעריך אגף המודיעין, כי תקיפת הרחפנים בדאחייה של ביירות, שנסראללה מייחס לישראל, ערערה את תחושתו כי לא יותקף בלבנון, והוא אינו חושש מהסלמה מול השכנה מדרום.

הפגנה ברצועת עזה
הפגנה ברצועת עזה | צילום: עמוד החדשות שיהאב

רצועת עזה

להערכת אגף המודיעין, ההפגנות השבועיות על גדר רצועת עזה יצאו משליטתו של חמאס, עד שנאלץ לשלוח למקום "כוחות ריסון" כדי שהאירועים לא יציתו מבצע נוסף של ישראל ברצועה. החמאס מורתע ממלחמה ורוצה ברגיעה ארוכת טווח, אולם ממשיך בבניין הכוח שלו לקראת מלחמה אפשרית, תוך שהוא מרסן את הג'יהאד האיסלאמי.

הגדה המערבית

בדומה לשנתיים האחרונות, אגף המודיעין מתריע מפני הדרדרות אפשרית בגדה המערבית, שעלולה להגיע עד לאינתיפאדה שלישית. הטרור אמנם יורד במספר האירועים – אך השיטה משתכללת. עוד מתריע האגף כי במקרה של בחירות חופשיות בשטחים, החמאס עלול לעלות לשלטון גם שם.

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ (רויטרס)
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ (רויטרס) | צילום: רויטרס

ארצות הברית ורוסיה

הדוח סוקר גם את נוכחותה של בת הברית החזקה של ישראל במזרח התיכון. השנה, למרות הצהרות טראמפ על נסיגה, תוגברו הכוחות האמריקנים באזור – ורק לאחרונה נשלחו למזרח התיכון כ-18 אלף חיילים.

להערכת אמ"ן, תקיפות ארצות הברית בעיראק נגד מטרות איראניות מערערות את המשטר בטהראן. עם זאת, ארצות הברית נמצאת במגמת צמצום כוחותיה באזור מאז תקופת נשיאותו של ברק אובמה, מכיוון שהיריבות המרכזיות של וושינגטון הן רוסיה וסין.

רוסיה, מצדה, ממשיכה לנסות למצב את עצמה כמעצמה ונוקטת באסטרטגיה ריאליסטית, המתבררת כאפקטיבית ביותר. מוסקבה מתכננת להמשיך את התבססותה במזרח התיכון – בדגש על סוריה.