ניסוי במשרד הביטחון: אילוף כלבים - להרחת חולי קורונה

ברקע מחקרים שמראים כי החיות יכולות לזהות חולי שפעת, ב"עוקץ" ינסו לאמן כלבי גישוש לזהות נדבקים על פי הרחת דגימות רוק • בשל הקורונה: צה"ל מקדים גיוס לוחמים ודוחה גיוס תומכי לחימה

זמן צפייה: 01:18

מגפת הקורונה: משרד הביטחון עורך בימים אלו ניסוי עם יחידת הכלבנים הצה"לית "עוקץ", במטרה לנסות לאלף את כלבי הגישוש, המאומנים לזיהוי חומרי נפץ, לזהות את ריחו של נגיף הקורונה. ניסויים דומים מתקיימים בכמה מדינות בעולם, בהן בבריטניה, והם מסתמכים על מחקרים שגילו בעבר כי כלבים יכולים לזהות ריחות של מחלות כגון סרטן ומלריה.

במסגרת הניסוי יוגשו לכלבי עוקץ דגימות רוק של חולי קורונה, והם אמורים ללמוד לזהות את ריחם ולכשכש בזנבם. סיכויי ההצלחה לכך קלושים, אך במשרד הביטחון בוחנים כל כיוון לפריצת דרך שתסייע בהשתלטות על מגפת הקורונה.

עוד בחדשות 13:

משרדי הממשלה הונחו: היערכו להליכים משפטיים בעניין הקורונה

מניין החולים בקורונה עלה ל-4,695; בדיקת נתניהו יצאה תקינה

המערכת שתציג את רמת החשיפה לנגיף: בנט הציג את ה"קורונה מטר"

חיילי צה"ל מיחידת עוקץ עם כלבים
חיילי צה"ל מיחידת עוקץ עם כלבים | צילום: דו"צ

בתוך כך, לאחר הערכת מצב, הוחלט בצה"ל להקדים את הגיוס לקורס חובלים ולצוללות ל-1 באפריל ואת הגיוס לבסיס עובדה של חיל האוויר ל-22 בחודש. גיוס תצפיתניות ייערך ב-19 באפריל ומדריכות חי"ר שבוע לאחר מכן. הגיוסים של השבוע הנוכחי ימשכו כסדרם ללא שינוי.

מוקדם יותר הערב הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על שורת הגבלות מחמירות להתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה, שתובא לאישור הממשלה עוד הערב. ההגבלות יביאו לצמצום הפעילות במגזר הציבורי ל-15% בלבד, ואיסור התקהלות מעל שני בני אדם. עוד הוסיף נתניהו כי הוא מבקש "להימנע מביקורים משפחתיים ערב החג. המטרה היא לא לפגוש באנשים שהיו במקומות אחרים, כי כך מתפשטות המחלה".

במסגרת ההנחיות החדשות, ייאסרו תפילות במרחב הפתוח, ובמקום זאת יותרו תפילות ביחידות בלבד. חופה וקידושין ייעשו בחוג משפחתי מצומצם וללא אורחים, אך בבריתות תורשה השתתפות של עד עשרה אנשים - ובלוויות עד 20 איש. זאת, בשטח פתוח בלבד, ותוך שמירה על המרווח האישי הדרוש של שני מטרים לפחות בין אדם לאדם.

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו
הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

לאחר מכן הציג שר האוצר משה כחלון, את התוכנית הכלכלית להתמודדות עם המשבר שנוצר במשק עקב התפרצות הקורונה, בסך 70 מיליארד שקלים בנוסף לעשרה מיליארד שכבר הוקצו. החידוש העיקרי של התוכנית הוא מענק עידוד שלו יהיו זכאים מעסיקים המשיבים לעבודה עובדים שיצאו לחופשה ללא תשלום. ככל שיקלטו יותר עובדים - המענק יהיה גבוה יותר. יש לציין כי לפי הודעת בנק ישראל, "הצעדים שננקטו משאירים מרחב נוסף לממשלה להגיב למשבר בהתאם לצורך", זאת אומרת שמשרד האוצר עשוי לנקוט בצעדים נוספים בהמשך.

לדברי השר כחלון, עצמאים יקבלו בממוצע מענק של 7,000 שקלים, כאשר כבר החודש הם יקבלו עד 6,000 ובחודש הבא עד 8,000 שקלים. שר האוצר הוסיף שכחלק מהתוכנית משרדו הקצה שלושה מיליארד שקלים לביטול ארנונה, כדי שבעלי עסקים שנסגרו לא ימשיכו לשלם בזמן שמקור הפרנסה שלהם סגור. לאחר מכן פנה כחלון למוסדות הפיננסיים וביקש: "תקלו על האנשים ובואו לקראתם, אנחנו מצפים מכל הגופים להיות חלק מהעזרה לאזרחי ישראל".