1,542 תלונות בשנה - רק 31 אישומים: נתוני ההטרדות המיניות בצה"ל נחשפים

הנתונים המלאים הוצגו בוועדת החוץ והביטחון, ומהם עולה כי 26 מהתלונות עסקו במקרי אונס. כ-50% מהפוגעים הם חיילים בשירות חובה, ומחצית מהמתלוננות מבקשות שהצבא לא יטפל בפוגע. "על צה"ל לוודא אפס סובלנות לתופעות אלו"

זמן צפייה: 02:44

נתוני ההטרדות המיניות בצה"ל נחשפו היום (שלישי) בדיון שנערך בוועדת החוץ והביטחון, ומהם עולה כי בשנת 2020 הוגשו 1,542 תלונות על הטרדות מיניות בצבא, מתוכם רק ב-31 מקרים הוגש כתב אישום. מתוך כלל התלונות, 26 עסקו במקרי אונס, 391 הוגשו בגין מעשים מגונים, ו-92 בגין הפצת תמונות וסרטונים. כ-50% מהפוגעים הם חיילים בשירות חובה.

הדיון נערך בעקבות פניותיהן של חברות הכנסת אמילי מואטי (העבודה), ענבר בזק (יש עתיד), מיכל שיר (תקווה חדשה) ומיכל וולדיגר (הציונות הדתית). לדברי יו"ר הוועדה, רם בן ברק, "בתקופה האחרונה נחשפנו לתופעת הטרדות מיניות חמורות בצה"ל וחובתינו לדאוג ולוודא שהתופעה החמורה והמסוכנת הזו ממוגרת. יש להכניס את מיגור התופעה במערכי שיעור לחיילים עם גיוסם, ועל צה"ל לוודא אפס סובלנות לתופעות אלו ולוודא סביבת עבודה בטוחה לחיילות".

אמילי מואטי
ח''כ אמילי מואטי | צילום: נועם מוסקוביץ', דובורת הכנסת

ח"כ מואטי הדגישה במהלך הדיון כשלים מתמשכים בטיפול צה"ל בנושא, כשמטרידים חוזרים למקום עבודתם למרות שטרם הסתיימו ההליכים המשפטיים בעניינם. לדברי ח"כ שלמה קרעי (הליכוד), השבת מטריד לסביבתו היא "כמו השבת מנסה לרצוח לזירת הפשע ולסביבת הקורבנות".

ח"כ משה טור פז (יש עתיד) טען במהלך הדיון כי אסור שהנושא יהיה עניין נשי או פוליטי, ואמר כי "במערכת היררכית כצבא - הוא מסוכן שבעתיים". חברתו לסיעה מירב בן ארי ציינה את ההליך שעבר צה"ל בנושא, וסיפרה על ההטרדות המיניות שעברה בעת שירותה הצבאי.

הקצין דן שרוני, החשוד שצילם את חיילותיו בסתר
הקצין דן שרוני, החשוד שצילם את חיילותיו בסתר

אור נחמיה, חיילת משוחררת שהשתתפה בדיון, סיפרה על סגן אלוף שהיה מפקדה וסמכה עליו, שהתקין בחדרה מצלמה נסתרת. במהלך החקירה התגלו עוד 49 מקרים דומים, על ידי אותו מפקד, ב-11 השנים שקדמו. מור לוין, שהשתתפה גם היא בדיון, סיפרה בזעזוע כיצד גילתה שהמפקד האהוב עליה צילם אותה בנסיבות פרטיות אלפי פעמים.

לדברי תא"ל אלה שדו-שכטמן, יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, צה"ל מתייחס בחומרה לכל מקרה של הטרדה, והקמת מרכז מהו"ת להתמודדות עם הטרדות מיניות היא חלק מהתמודדות זו, ומעניק מענה, ליווי וכתובת לטיפול רגשי ופיזי וייעוץ משפטי. המרכז מטפל גם במקרים שאירעו טרם הגיוס, לבקשת המתלוננים, ובכל יחידות צה"ל מונו מאות ממונות-יוהל"ם.

שדו-שכטמן אמרה כי בשנים האחרונות נרשמת עליה בדיווחים על הטרדות בצבא, ולדבריה הסיבה לכך היא עליה במודעות והבעת אמון של החיילות במערכת הצבאית. כ-50% מהמתלוננות מבקשות כי הצבא לא יטפל בפוגע. "אנו ארגון לומד, משתפרים כל הזמן ובודקים את עצמנו", אמרה, "לצד הצעדים הרבים שננקטים וננקטו, יש תכניות נוספות שאנו מקדמים על מנת לממש את תפיסת הרמטכ״ל בנושא".