בנט בבית הנשיא: "לא דמיינתי שזה יהיה הרכב הממשלה, השמאל לא פחות פטריוטי מהימין"

במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל, נערך טקס החיילים המצטיינים בירושלים. האירוע נפתח במטס כבוד, בהשתתפות מבנה מטוסי ומסוקי הקרב של חיל האוויר. הרצוג: "ביום העצמאות הזה הגיע הזמן לחשוב קדימה, להתוות דרך אל מעבר למחר"

זמן צפייה: 00:51

בבית הנשיא בירושלים נערך הבוקר (חמישי) טקס מצטייני הנשיא, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי. בפעם הראשונה בכהונתו, הנשיא הרצוג פתח את החגיגות המרכזיות בבוקר יום העצמאות ה-74 של מדינת ישראל באירוע "בוקר אור ישראלי". את הטקס הנחו העיתונאית דוריה למפל והשחקן עמוס תמם.

הנשיא יצחק הרצוג והרמטכ''ל אביב כוכבי ביום העצמאות ה-74
הנשיא יצחק הרצוג והרמטכ''ל אביב כוכבי ביום העצמאות ה-74 | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

האירוע נפתח במטס כבוד, בהשתתפות מבנה מטוסי ומסוקי הקרב של חיל האוויר, בהצדעה לחיילים המצטיינים המייצגים את כלל זרועות הצבא. הנשיא פנה בהתרגשות אל טייסי המטס ברשת הקשר ואמר: "לכל טייסי חיל האוויר וחיילי צבא ההגנה לישראל באוויר בים וביבשה, במלאות 74 שנים לעצמאות ישראל, חג עצמאות שמח".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2205051159' autoplay='0' credit='' desc='רה"מ בנט בטקס מצטייני הנשיא' poster='' kid='1_mdfjzyjq' duration='191']

במהלך הטקס אמר ראש הממשלה בנט: "באלף שנה לא דמיינתי שזה יהיה הרכב הממשלה. אני למד ורואה שאנשים עם דעות מאוד רחוקות משלי, הם פשוט נפלאים, אוהבים את המדינה לא פחות ממני. יש פטריוטיות בשמאל, יש פטריוטיות בימין. כן, יש קצת ויכוחים, נכון שר הביטחון? תרבות של מחלוקת זו ברכה, השמאל לא פחות פטריוטי מהימין, הימין לא פחות חפץ שלום וזכויות אדם מהשמאל".

הנשיא יצחק הרצוג, רה''מ נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ''ל אביב כוכבי בטקס מצטייני הנשיא
הנשיא יצחק הרצוג, רה''מ נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ''ל אביב כוכבי בטקס מצטייני הנשיא | צילום: קובי גדעון / לע''מ

"אני רוצה לומר לכם כמה אני מתרגש", אמר הנשיא הרצוג בפתח דבריו, "עד כמה מיכל ואני מתרגשים לפתוח את הבית שלנו, ביתו של העם בית הנשיא, ביום ההולדת של מדינת ישראל. תחי מדינת ישראל. ראינו בתקופה האחרונה, בשנים האחרונות, כמה וכמה אתגרים שיכולנו להם".

"קודם כל ראינו מערכת בריאות נפלאה שעמדה מול הקורונה ומול האתגרים השונים ואנחנו מודים לה מקרב לב", הוסיף הנשיא, "ראינו מערכת ביטחון נהדרת, שעמדה ועומדת מול האתגרים יום ולילה. אנשים, נשים שעושות ועושים מלאכת קודש יום ולילה ואנחנו מודים להם".

הנשיא יצחק הרצוג בטקס המצטיינים ביום העצמאות
הנשיא יצחק הרצוג בטקס המצטיינים ביום העצמאות

"ראינו את מערכות המדינה ברווחה ובחינוך, בביטחון הפנים, בתרבות ובאמונות, במדע ובהשכלה הגבוהה. בעולם התורה ובעולם המחשבה. בפילוסופיה ובהשכלה הגבוהה. את כולם. ואת זה אנחנו רואים מיכל ואני שעה שעה כשאנחנו מסיירים במסע מופלא ברחבי החברה הישראלית. ואני רוצה לכולנו, לעם ישראל כולו, מותר לנו לפרגן לעצמנו ביום הזה. מזל טוב".

"ראינו הסכמים פורצי דרך שהביאו לנו ברכה עם שכנינו ממדינות ערב. ראינו כלכלה ישראלית שמתמודדת באומץ עם רגעי הקושי. ראינו תעשיה ישראלית שממשיכה להפוך לשם דבר בעולם והתרגשנו עד דמעות עם הספורטאיות והספורטאים הנפלאים שלנו".

הנשיא יצחק הרצוג והחיילים המצטיינים בבית הנשיא
הנשיא יצחק הרצוג והחיילים המצטיינים בבית הנשיא | צילום: קובי גדעון / לע''מ

"מיכל ואני ניחמנו בשבועות האחרונים את המשפחות השכולות מגל הטרור שתקף אותנו. משפחות מרגשות ומדהימות. פגשנו גם את משפחות חללי משמר הגבול והמשטרה, יזן פלאח, שיראל אבוקרט ואמיר ח'ורי שנפלו מאש מרצחים שפלים. נחשפנו לעוצמות בלתי נתפסות".

"חשוב שנזכור אחיות ואחים יקרים, לא היינו מצליחים ככה אם לא היינו עושים זאת יחד. הפסיפס הישראלי המרהיב הוא הכוח המיוחד שלנו. כאן על הבמה נמצאים 120 מצטיינות ומצטייני צבא ההגנה לישראל, מכל החילות והזרועות מכל רחבי הארץ ומתפוצות עמנו. אתם גאווה אמיתית ואני מצדיע לכם".

הנשיא יצחק הרצוג והחיילים המצטיינים בבית הנשיא
הנשיא יצחק הרצוג עם הרמטכ''ל אביב כוכבי והחיילים המצטיינים בבית הנשיא | צילום: קובי גדעון / לע''מ

"מדינת ישראל, ביום העצמאות הזה הגיע הזמן לחשוב קדימה, להתוות דרך אל מעבר למחר ולהתמקד בחזון מדינת ישראל בשנת המאה לעצמאותה. עומדים בפנינו אתגרים כבירים, עומדות בפנינו הזדמנויות גדולות, ולכול אלו נוכל אם נישאר מאוחדים. אנחנו חייבים לנהוג באחווה, בהושטת יד, באחריות".

"יחד אתכם אני מתפלל לשובם של חיילנו ואזרחינו השבויים והנעדרים, ולרפואה שלמה לכל הפצועים בגוף ובנפש", סיכם הנשיא, "אני מאחל לכולנו להגיע בשנה הבאה, בעזרת השם, שנת ה-75 למדינת ישראל, עם הישגים, עם אחדות, עם אהבת חינם ועם המון המון גאווה. מזל טוב וחג עצמאות שמח ישראל".

שר הביטחון בני גנץ בטקס מצייני הנשיא ביום העצמאות
שר הביטחון בני גנץ בטקס מצייני הנשיא ביום העצמאות

בהמשך אמר שר הביטחון גנץ: "אני חושב שבאמת העניין של המעבר הזה זה די.אנ.איי ישראלי מאוד מובהק. החיים האלה בין אוי ואבוי לוואו, זה מאוד מאפיין את החברה הישראלית. יש לזה צדדים כואבים באמת, כמו של שכול, ויש לזה גם היבטים שמחים. בסוף מבחינתנו זה רצף עשיה אחד מתמשך כל הזמן. בוקר ערב, 24/7, ואנחנו כל הזמן על העניין הזה".

"בסוף כולם מסכימים על הביטחון", הוסיף גנץ, "החיילים פה, אנחנו לא בודקים מה יש מתחת לכומתה או למגבעת. יש כיפה אין כיפה, מאיפה באת, איך באת. ככה אנחנו מרגישים את זה וזו חברה נפלאה לשרת אותה כל הזמן".

רה''מ נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ''ל אביב כוכבי בטקס מצטייני הנשיא
רה''מ נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ''ל אביב כוכבי בטקס מצטייני הנשיא | צילום: קובי גדעון / לע''מ

"מדינת ישראל חוגגת עצמאות ומציינת שורה ארוכה של הישגים, בכל תחומי החיים, חלקם יוצאי דופן בקנה מידה עולמי", פתח הרמטכ"ל כוכבי את נאומו, "מדדים רבים מעידים על כך. זהו הישג מרשים למדינה צעירה, והוא מרשים כפליים כשמדובר במדינה שמתמודדת עם אויבים רבים, ואיומים בטחוניים במספר זירות. למערכת הביטחון ולצה״ל יש חלק מרכזי בהצלחה ובהגנה, והם שמאפשרים התפתחות וצמיחה".

"מאחורי המילה הגנה עומד צבא שלם, המגן לאורך הגבולות, יוצא מהגבולות על בסיס שבועי כדי לחשוף ולהשמיד אויב, ומותח את גבולות המחשבה כדי לבנות צבא מודרני שיהיה מותאם להווה ולעתיד. אלו המשימות שבהן אנו מרוכזים, ואליהן אנחנו מתמסרים. אבל הכל אנשים. מאחורי המילה צבא ומאחורי המילה ׳אנחנו׳ עומדים עשרות אלפי חיילים ומפקדים".

"אנחנו זה הצופים בגבולות, לרוב הצופות, אלו שמסיירים ואורבים בכל הגזרות, אלו שמבצעים מעצרים, אלו שחוקרים ויוצרים מודיעין, שתוקפים מהאוויר, מהים או בקרקע, שמתאמים את הפעילות בחמ"לים, שמתכננים, שמפתחים אמל״ח, מתחזקים אותו ודואגים לעורף וללוגיסטיקה. ׳אנחנו׳ זה צבא של אנשים, אנשים מסורים ומקצועיים, ובינהם גם אתם, המצטיינים".

הרמטכ''ל אביב כוכבי בטקס מצטייני הנשיא ביום העצמאות
הרמטכ''ל אביב כוכבי בטקס מצטייני הנשיא ביום העצמאות

"מבלי לשים לב הפכתם לסמן קדמי ומצפן אנושי עבור היחידה. הרצינות, הדייקנות והנכונות שלכם גורמת לכם להיות מודל לחיקוי, והיא מושכת את כל היחידה קדימה. כל מצטיין עושה זאת בדרכו, אבל לכולם מכנה משותף רחב - מחויבות ומסירות, מקצועיות ושאיפה למצויינות, וגישה בסיסית של הזדהות ומעורבות. הערכתי הרבה לכם".

"הניסיון מלמד שהצטיינות איננה עניין רגעי, אלא משקפת תכונה עמוקה ומבוססת, שתפלס לכם דרך בהמשך חייכם. אני מצדיע לכם ומאחל לכם המשך הצלחה. הורים יקרים, יש לכם חלק משמעותי  בהצטיינות. היא שיקוף של רוח הבית והיא פרי החינוך מבית. תודה לכם, וגם אתם לפיכך, שותפים להגנה על הבית".

"ואם הזכרתי את הבית, אני מבקש לציין בפניך כבוד הנשיא, בפניך ובפני כל אזרחי המדינה, קבוצת מצטיינים נוספת. הם לא יגיעו לכאן לעולם, אבל הם מצטיינים, רובן הגדול מצטיינות. זאת קבוצה גדולה, שקטה, שסמויה מן העין ומן התודעה. אלו הן בנות הזוג ובני הזוג של מפקדי צה"ל".

הנשיא יצחק הרצוג עם הרמטכ''ל אביב כוכבי והחיילים המצטיינים בבית הנשיא
הנשיא יצחק הרצוג עם הרמטכ''ל אביב כוכבי והחיילים המצטיינים בבית הנשיאצחק הרצוג והחיילים המצטיינים בבית הנשיא | צילום: קובי גדעון / לע''מ

"המפקדים משרתים בתפקידים מגוונים, בחזית ובעורף, בשטח ובמשרד והם עובדים מסביב לשעון, בשעות לא שעות, וללא ספירת שעות. הם מוקפצים מהבית למשימות ונשארים שבתות. כאלו הם חייהם של המשרתים בקבע. שרבים מהם נעדרים מהבית כמעט כדרך קבע. אלו הם אנשים מיוחדים שבחרו בחיים מיוחדים, אבל הם מצליחים לבצע את תפקידם רק בזכות בנות ובני הזוג שלהם".

"בנות הזוג הפכו לשותפות, שותפות מתוך בחירה אשר מתמודדות ובוחרות בייעוד הזה בכל יום מחדש. הן מתמודדות ובוחרות שהן מכינות לבדן את הילדים בבוקר, שהן מקבלות באמצע היום טלפון מהגננת ויודעות שרק הן יכולות לעזוב הכל ולהגיע, וכשבעבודה צריך להסביר שאין מי שיכול להישאר עם הילד החולה מלבדן".

"הן מתמודדות ובוחרות כשהן רואות את החברות בערבים עומדות בחלון המטבח עם הבעל, והן שחזרו לבית ללא בן זוג, צריכות לדאוג לשיעורים, למקלחות, לארוחות הערב ולנושאים נוספים. הן מתמודדות ומתנהלות עם חוסר הוודאות הקבוע, וחוסר היכולת לתכנן דבר, כשעליהן מוטלת האחריות היומיומית לתיאומים וסידורים. אורח חיים זה כופה על רבות מהן לעבור דירה, ולעזוב מקום עבודה וסביבת מגורים, ילד עם הילדים, בעקבות תפקיד חדש של בן הזוג וכל זה בפעם החמישית".

הנשיא יצחק הרצוג עם הרמטכ''ל אביב כוכבי בטקס המצטיינים בבית הנשיא
הנשיא יצחק הרצוג עם הרמטכ''ל אביב כוכבי בטקס המצטיינים בבית הנשיא | צילום: דובר צה''ל

"אצל בנות הזוג שנשואות למפקדים קרביים צפות שאלות קשות עוד יותר - האם היעדרותו של הבעל כדרך חיים שווה את המחיר, והאם סיכון החיים של היקר להן מכל מוצדק. והן בוחרות למרות שמעת לעת הן חשות כפיות טובה בעקבות ביקורת שלוחת רסן ולא מבוססת, ביקורת מפי אנשים שבעצמם לא היו מוכנים לאמץ אורח חיים הכרוך במחיר משפחתי כבד כל כך ובסכנת חיים".

"והן בוחרות פעם אחר פעם גם כשבן הזוג החמיץ בפעם האחרונה את לידת הבת, או את יום ההולדת של הבן, וגם כשהן יודעות שהשנים היפות של התפתחות הילדים ושלהן חולפות מבלי שבן הזוג לידן. אבל הן בוחרות - כי הן יודעות שזה חשוב, שזה עניין של ייעוד ומשמעות, שזה מלא וממלא בסיפוק אישי והגשמה עצמית, ושזו דוגמה אישית וערכית".

טקס מצטייני הנשיא ביום העצמאות
טקס מצטייני הנשיא ביום העצמאות

"בנות הזוג היקרות, אתן שותפות שקטות אבל שותפות מלאות. אין לכן מדים אבל אתן חלק מצה״ל, ולמרות שאין לכן דרגות, מבחינתנו אתן בדרגה בכירה ביותר ואתן קבוצה של מצטיינות. מפקדי צה"ל לא היו יכולים להתמקד במשימתם ללא הגיבוי והשותפות שלכן, והשותפות שלכן היא חלק מההגנה והביטחון שצה"ל מקנה לתושבי המדינה".

לסיום אמר כוכבי: "אני מעריך אתכן ואתכם בני הזוג מאוד, ומבטיח לכן דבר נוסף, שילך ויתבהר לכן במרחק הזמן והשנים, אתן ובני הזוג, אתם ובנות הזוג, חיים חיים של משמעות וחיים של טעם ומהות. אני מצדיע לכן ומאמין שכל העם מצדיע לכן. ברכות לכל המצטיינים והמצטיינות, חג עצמאות שמח".

החיילים המצטיינים בבית הנשיא ביום העצמאות ה-74
החיילים המצטיינים בבית הנשיא ביום העצמאות ה-74 | צילום: יגאל סלבין

במהלך הטקס העניק נשיא המדינה תעודות הצטיינות וסיכות ל-120 קצינים, נגדים וחיילים מצטיינים מכלל יחידות צה"ל, בהם 69 גברים ו-51 נשים, מתוכם 19 קצינים. בנוסף, 68 מכלל המצטיינים הם לוחמים, 25 משרתים כתומכי לחימה ו-27 בתפקידים עורפיים.