בצל מקרה סעידיאן: נכי צה"ל ממשיכים לחוש מושפלים בוועדות הרפואית

דו"ח מבקר המדינה ערך ביקורת מעקב להתנהלות באגף השיקום במשרד הביטחון ומצא כי 73 אחוזים מהפונים לוועדות אינם מרוצים מאופן תפקודן וציינו יחס משפיל, חוסר אמון ואכפתיות. המבקר מצא שורה של ליקויים שלא תוקנו לעומת הביקורת הקודמת שערך המשרד

הפגנה, נכי צה"ל, מחאה
הפגנת נכי צה"ל מול הכנסת (ארכיון) | צילום: תקשורת מלווי נכי צה"ל

יחס לא טוב, חוסר אכפתיות, השפלה וחוסר אמון בפונים. כך חשים נכי צה"ל בהגעתם לוועדות הרפואיות באגף השיקום במשרד הביטחון. הנתונים מתפרסמים היום (רביעי) בדו"ח מבקר המדינה, שמותח ביקורת על האגף על כך שלא יישם את הליקויים בסקר קודם שערך משרד המבקר בנושא זה - כל זאת ברקע המקרה של איציק סעידיאן.

בדו"ח הנוכחי בוצע סקר נוסף במסגרת ביקורת מעקב וממנו עולה כי 73 אחוזים מהפונים לוועדות באגף השיקום אינם מרוצים מאופן תפקודן של הוועדות וציינו יחס משפיל וחוסר אמון ואכפתיות. כמו כן, בכל ההיבטים שנבחנו שביעות הרצון בקרב בעלי נכות נפשית נמוכה יותר משביעות הרצון בקרב בעלי נכות פיזית. זאת בעיקר בהיבטים הנוגעים ליחס כלפי הנכים, לבקיאות של רופאי הווע"ר בפרטי התיק הרפואי ולהסבר שניתן לנכים על סדר התנהלות הדיון בוועדה.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-internal-part-2201111416' autoplay='0' credit='' desc='סעידיאן מדבר בקולו בחודש ינואר האחרון' poster='' kid='1_sef8vimz' duration='29']

המבקר מתניהו אנלגמן ומשרדו מצאו עוד כי הליקויים בקביעת תהליכים מובנים וסדורים לשם מעקב ובקרה בנוגע למשכי הטיפול בקביעת נכות תוקנו במידה מועטה. אגף השיקום, כך לפי דו"ח המבקר, מבצע בקרה מדי חודש ברמת המחוז על מידת העמידה במדדי הזמן שגובשו לשלבים השונים בתהליך הטיפול בקביעת דרגת הנכות בוועדות הרפואיות המחוזיות והעליונות. כמו כן, האגף מפיק דו"חות חריגים בנוגע לתיקים שלא עמדו במדדי הזמן. עם זאת, הביקורת העלתה כי הדו"חות משמשים בעיקר למציאת פתרונות נקודתיים לקידום תיקים שמתעכבים, וכי באגף לא מתבצעים תהליכים מובנים לניתוח הדוחות לצורך איתור בעיות וצווארי בקבוק במישור המערכתי.

עוד עולה מדו"ח המבקר כי באגף לא פעלו להגדיל את התקנים של רופאים מחוזיים והתקן גדל במשרה אחת בלבד – 22 משרות רופאים בסך הכול והתקן אינו מותאם לצורכי נכי צה"ל לאור העובדה שמספרם גדל בשנים האחרונות. כמו כן, לא כל המשרות אוישו כלל.

באשר לזמני ההמתנה לרופאים מומחים, המעקב והבקרה בנוגע לזמנים אלה ושביעות הרצון של נכי צה"ל מהשירות שלהם, בביקורת הקודמת נמצא כי אגף השיקום לא ביצע מעקב ובקרה בתחומים האלה וזמני ההמתנה ממשיכים להיות ארוכים. גם כאן, לפי דו"ח המבקר שמתפרסם היום, רוב הליקויים לא תוקנו.

המבקר אנגלמן מציין בדו"ח גם כי טרם נבחרה חברת סיעוד למתן השירות לנכי צה"ל למרות שחלפו לא פחות מ-12 שנים מהמועד שבו פרסם משרד הביטחון מכרז ראשון למלווים לנכי צה"ל הזכאים לסיעוד.

#msc 2022 Townhall Abraham Accords: Peace By Piece
משרדו מבטיח לשפר את הליקויים במסגרת הרפורמה. שר הביטחון בני גנץ | צילום: MSC

לצד הביקורת, היו גם לא מעט ליקויים שתוקנו. אחד מהם הוא בנושא זכאות נכי צה"ל המוכרים בגין נכות נפשית לשירותי מלווים. כאן עולה מדו"ח המבקר כי אגף השיקום הסיר את ההגבלה שהובילה לכך שרופא מחוזי יכול להפנות בעלי נכות נפשית בכל דרגת נכות לשירות מלווים. עוד עולה מהדו"ח כי הבעיות בהעברת מידע בין קופות החולים לאגף שיקום נכים תוקנו במידה רבה.

מבקר המדינה אנגלמן ממליץ בסיכום הדו"ח כי אגף השיקום יבצע בדק בית משמעותי בכל הנוגע ליחסם של רופאי הוועדות הרפואיות כלפי הזכאים, לבקיאותם בתיק הרפואי המונח לפניהם ולנכונותם לאפשר לנכים להציג את ענייניהם בוועדה באופן מלא.

עוד מומלץ כי אגף השיקום יבחן את הפערים בין שביעות הרצון של בעלי נכות נפשית לזו של בעלי נכות פיזית מהטיפול בהם. ​אנגלמן ממליץ בנוסף כי לאחר גיבוש סופי של רפורמת "נפש אחת" שיזם שר הביטחון בני גנץ, יבחן משרד הביטחון את השפעותיה על תהליכי העבודה באגף ואת הצורך בעדכון תקן כוח האדם באגף השיקום.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "רפורמת 'נפש אחת' כוללת מהפכה של ממש בקיצור הליך ההכרה, שיפור השירות בוועדות הרפואיות, סל הטיפולים לנפגעי פוסט טראומה ובני משפחותיהם, צמצום בירוקרטיה בעשרות תחומים והעברה של פעולות למרשתת, גיוס עשרות עובדי רווחה ושיקום ועוד. במקביל, פועל משרד הביטחון לשיפור השירות בוועדות הרפואיות, להוצאת חלק מהוועדות לבתי החולים ושם דגש מיוחד על הכשרות וסדנאות לרופאי הועדות. משרד הביטחון נערך בימים אלה לגיוס רופאים נוספים לאגף השיקום ופועל מול משרד האוצר למתן תנאי שכר אטרקטיביים, שיאפשרו גיוס של רופאים איכותיים, שיפור שירות וקיצור זמני המתנה לטיפול רפואי. המשרד גם מקיים הידברות עם נציגי המלווים לנכי צה"ל בניסיון להגיע להסכמות שיאפשרו פרסום מכרז חדש, שישפר את השירות לנכי צה"ל ואת תנאי ההעסקה של המלווים בחברות הסיעוד".