צה"ל מזהיר מהסלמה בשטחים: "היום שאחרי אבו מאזן כבר כאן"

גורמים צבאיים בכירים חושפים את הנתונים לקראת השנה האזרחית החדשה, ומביעים דאגה מהיום שאחרי לכתו של יו"ר הרשות. השימוש המוגבר בנשק חם לעומת פיגועי הסכינים שאפיינו את השנים הקודמות מדאיג גם הוא את הצבא - וגם אלימות המתנחלים

פעילות כוחות צה"ל הלילה בשטחים
פעילות כוחות צה"ל ביהודה ושומרון | צילום: דובר צה"ל

בצל ההסלמה שנרשמת ביהודה ושומרון בחודשים האחרונים, בצה"ל מביעים הערב (שני) פסימיות באשר להמשך גל הטרור בשטחים, ומציגים נתונים קשים שעולים מהשטח. גורמים ביטחוניים רואים עלייה של פי שלושה אירועי ירי בשטחי איו"ש, חוששים מהמשך הסלמה והתפשטותה לרצועת עזה, וכן מהיום שאחרי אבו מאזן.

בכירים בצה"ל מעריכים הערב כי הסבירות להסלמה בשטחים עלתה, וכי הסלמה כזו עלולה גם לפגוע בהכנות צבא היבשה למלחמה גדולה בצפון או בעזה. בתוך כך, פיקוד מרכז מסכם את השנה האזרחית החולפת, ערב חילופי השלטון בישראל, כאשר בימים רגישים אלו יחלו לכהן שר ביטחון חדש, ככל הנראה יואב גלנט, והרמטכ"ל ה-23 הרצי הלוי, שייכנס לתפקידו ב-17 בינואר.

בצה"ל מביעים חשש מהסתלקותו הקרובה של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שציין זה עתה את יום הולדתו ה-87. לדברי גורמים בצבא, אבו מאזן ממשיך לדבוק בהתנגדות לטרור ובתיאום הביטחוני עם צה"ל ושב"כ, ולראייה הם מציגים את התפקיד החיובי שמילא במשבר חטיפת גופתו של הצעיר הדרוזי טירן פרו ז"ל בג'נין.

"גם אם 20-30 אלף פלסטינים לא יוצאים להפר את הסדר מחוץ לערים, מספיק שמאה חמושים בנשקים ייצאו במקביל לירות ולפגע, עם תמיכה של עוד 100 פלסטינים, כדי לשים אותנו במקום אחר", אומרים גורמים בפיקוד המרכז, "בכל עיר פלסטינית יש נשקים והמון – במקום אבנים. היום שאחרי אבו מאזן כבר כאן – ורואים זאת בהיחלשות מנגנוני הביטחון הפלסטינים בשכם ובג'נין ובהקמת התארגנויות טרור חדשות כמו גוב האריות וכן במחנאות של פלגים חמושים".

אבו מאזן במסיבת העיתונאים בברלין
יו''ר הרשות הפלסטיני אבו מאזן | צילום: רויטרס

בצבא רואים את התדלוק שמקבלים מפגעים מארגוני הטרור ואומרים "חמאס וג'יהאד איסלמי לא צריכים לעשות הרבה מעבר לחלק כמה מאות שקלים לכל מפגע. היתר קורה מעצמו. חלק מהתארגנויות הטרור שצמחו בשנה האחרונה נזרעו בתקופת הקפאת התיאום הבטחוני ב-2020, בחצי השנה שלאחר ההכרזה על תכנית המאה של טראמפ, כי באותה תקופה ההתארגנויות הללו היו חוקיות מבחינת המנגנונים. היום אנחנו משלמים את המחיר".

בצבא מזהים זליגה של פעילי מנגנונים לעיסוק בטרור, אמנם במספרים קטנים אך כתופעה קיימת שבה נאבקת הרשות. בסוף השבוע האחרון אבו מאזן כינס את בכירי המנגנונים והורה להם לפעול בכל זאת, ולו אחרת, בג'נין ובשכם. עם זאת, בצה"ל מציינים בחיוב כמובן את מה שמסתמן כפירוק מוצלח של כנופיית הטרור 'גוב האריות' בשכם, לאחר שרוב פעיליה הסגירו עצמם לרשות הפלסטינית, אך חלק קטן מהם עדיין מבצע ירי מול כניסת כוחות צה"ל לעיר.

אחד הסממנים המדאיגים ביותר השנה הוא השימוש המוגבר בנשק חם. בעוד שבגלי טרור קודמים, מפגעים בודדים השתמשו בעיקר בסכינים, במכוניות לדריסה ולעיתים בנשקים מאולתרים מיצור עצמי, הפעם השימוש ברובים תקניים עולה דרמטית.

מתנחלים בדרום הר חברון
מתנחלים בדרום הר חברון

נקודה נוספת שעולה ומדאיגה את הצבא היא העלייה באלימות המתנחלים בשטחים כלפי פלסטינים ואנשי כוחות הביטחון, כאשר בתקופה האחרונה מזהים בצה"ל תופעה לפיה "מתנחלים נורמטיבים", לאו דווקא "נערי גבעות", יוצאים אל הכבישים וזורקים אבנים על מכוניות פלסטיניות בתגובה לפיגועים, ואף שורפים מכוניות פלסטיניות של חפים מפשע.

"לא מדובר בנוער גבעות אלא באנשים רגילים שעושים זאת", אומרים בצה"ל, ומזכירים כי בכל אירוע שכזה קופץ למקום כוח צבאי ומשטרתי לטפל ולעסוק בכך. בצבא חוששים שהתופעה תתרום לתסיסה לפלסטינית. לצד אלו, נרשמה ירידה בכמות האירועים החמורים של פשיעה לאומנית ע"י יהודים, כמו הצתות בתי ספר, פגיעה בחנויות וברכוש של פלסטינים, בעיקר לאור הגברת האכיפה, צווי ההרחקה והגשת כתבי אישום נגד פעילי ימין קיצוני.

נקודות אור שראויות לציון מבחינת הצבא הן הירידה שחלה בהתרעות לפיגועים בשבועות האחרונים, וירידה דרמטית בכמות השב"חים הפלסטינים שמסתננים לישראל דרך פרצות בקו התפר, זאת בעקבות תגבור הכוחות באזור. כמו כן, המצב הכלכלי של הפלסטינים בשטחים נרשם בצה"ל כגורם המייצב הכמעט יחד, כאשר אחוז האבטלה בגדה הוא 12% בלבד, לעומת 46% ברצועת עזה.

התלות בגורם הכלכלי הוא שהשפיע על תושבי שכם וג'נין במסגרת המאבק הישראלי ב'גוב האריות' והניסיון להחזיר את גופת הנער הישראלי טירן פירו, בשבוע שעבר: הפלסטינים הם שלחצו על הקבוצות החמושות להסגיר עצמן מחד ולהשיב את גופת הנער מאידך.

מחסום שועפאט
מחסום שועפאט | צילום: חדשות 13

בנוסף לכך, כפי שפורסם במהדורה המרכזית של חדשות 13, בצה"ל מובילים בימים אלו שינוי בשני גדודי המעברים של אוגדת איו"ש שייסגרו, בעקבות החלטת הרמטכ"ל כוכבי לאחר הפיגוע שבו נהרגה נועה לזר במחסום שועפאט. במקומם יוקם גדוד מעורב חדש, של לוחמים ולוחמות, בשם פנתר, שיפעל בגזרת טול כרם וקלקיליה.

בנוסף, הגדוד החרדי נצח יהודה יצא מהשטחים לאחר שורה של תקריות אלימות וחקירות מצ"ח בגין אלימות נגד פלסטינים בשנים האחרונות, ויבצע תעסוקות מבצעיות בכל הגזרות, כמו כל גדוד חי"ר רגיל בצה"ל. בקרוב יעלה הגדוד לרמת הגולן, בו כבר פעל במשימת ההגנה בעשור הקודם ולוחמיו אף סיכלו בו פיגוע חדירה מסוריה.

במקביל, בצה"ל צפויים לתת בקרוב לכוחות הפועלים בעיקר במחנות הפליטים הצפופים את רחפני המעוז, המטילים רימוני רסס במהירות ובדיוק על מחבלים שמסתתרים בעיקר בגגות ובנקודות שולטות. בצה"ל גם מפיצים בימים אלו דרישות חדשות לעיריות ולמועצות ביו"ש, לרמת כשירות גבוהה יותר למאבטחים המועסקים תחת הרשויות, כלקח מהפיגוע באריאל החודש בו מאבטח רק ירה לאוויר ולא על מחבל שהמשיך למסע הרג הכלל שלושה נרצחים.

בצה"ל מודעים ומודאגים גם מקושי נוסף שעלול להכביד על הפעילות המבצעית – השינויים המשטריים בישראל וההקצנה ימינה, שכבר חלחלה ללוחמים מגבעתי בחברון, ולא רק בסוף השבוע האחרון. לפחות 3 תקריות דומות נרשמו מקרב לוחמי החטיבה נגד אזרחים ישראלים או פלסטינים ואף מול כמרים בסיור חינוכי בעיר העתיקה בירושלים. חלק מהלוחמים כבר הודחו מתפקידם ואחרים הושעו.

"היינו צריכים למנוע את האירועים האלו, לא הפעלנו מספיק קשב ושיח מהפיקוד העליון מטה", אומרים בצבא, "האחריות שלנו היא שכל חייל יבין בקצה שאף פקודה או כללים לא השתנו. יש יחידות רבות שמסיימות בתקופה הזו תעסוקה מבצעית באיו"ש, עם צריבה קשה של אלימות מצד יהודים אותה ראו או חוו. ועדיין יש יותר התערבויות מצדם לעצור אירועים כאלה. זה לא רק שיפור בהכנות לתעסוקות מבצעיות אלא גם בהענקת כלים למפקדים להימנע מאירועים כאלו".