פשיטות חשאיות ונפילה בשבי: כך נראה התרגיל שדימה כניסה ללבנון

במסגרת חודש המלחמה של צה"ל שמסתיים הערב, השבוע נערך תרגיל רחב היקף בקפריסין, שאליו הועברו במטוסים ובספינות אלפי חיילים כדי לדמות כניסה קרקעית ללבנון. הכוחות תרגלו גם נפילה בשבי והקמת בסיס קדמי מעבר לקווי האויב תוך תמרון של עשרות ק"מ

זמן צפייה: 04:07

צה"ל מסיים הערב (חמישי) את התרגיל הענק של חודש המלחמה ושמו "מרכבות האש" כאשר התרגיל מסתיים השבוע בהטסה ובהפלגת אלפי חיילים להילחם בעומק שטח האויב שמדומה בקפריסין –עם יותר מ-50 ספינות, נחתות, מטוסים ומסוקים.

חודש המלחמה שמתורגל בצה"ל ומדמה מלחמה שמתלקחת לשתי זירות עיקריות, לבנון ועזה, ומטחי טילים ורקטות מסוריה ומאיראן, ומל"טים מתאבדים מעירק ותימן, הגיע לשיא חסר תקדים השבוע, עם הפעלה נרחבת של האוגדה המובחרת 98 מחוץ לגבולות ישראל, ובתוכה אלפי לוחמים מחטיבות הקומנדו, הצנחנים, יחידת ההנדסה המיוחדת יהל"ם, חיל האוויר וחיל הים.

התרגולים בקפריסין דימו את יכולות צה"ל להנחית מהים ומהאוויר אלפי לוחמים בעומק זירת לחימה כמו לבנון, כדי לבסס את הכרעת חיזבאללה, להפתיע אותו בלב לבנון, לערערו ולשלב בכך תמרון, מהחזית ע"י כוחות מסיביים של חטיבות החי"ר, הטנקים וההנדסה, ובהפעלה מהעומק, ע"י צוותי קומנדו בהיקפים גדולים לפשיטות במרחק של עשרות ק"מ מהגבול.

לוחמים צה''ל תרגיל מרכבות האש מלחמה קפריסין כניסה פלישה לבנון
החיילים הוטסו במטוסים ובמסוקים והועברו גם בספינות לקפריסין | צילום: דובר צה''ל

בנוגע לשאלה האם צה"ל צריך להפעיל אופרציה כה גדולה ומורכבת נגד אויב כמו חיזבאללה, חרף הסיכונים שבכך בהסתבכות או בלקיחה בשבי של לוחמים רבים, טוענים בצה"ל כי כיוון שצבא הטרור של נסראללה התעצם מאוד ב-16 השנים האחרונות מאז מלחמת לבנון השנייה, ובעיקר פיזר את יכולותיו ונכסיו הרבים גם למרכז ולצפון לבנון.

נכסים אלו כוללים מפקדות רבות להפעלת הכוחות, נקודות ריכוז של גדודי רדואן שמיועדים לחדור לישראל, משגרי רקטות ארוכות טווח וטילים מדויקים ועוד. צה"ל כבר הפעיל בעימותים קודמים בעזה ובלבנון כוחות מיוחדים מיחידות עילית למבצעי פשיטה בעומק שטח האויב, אך טרם עשה זאת עם היקפי כוחות גדולים, שמיועדת לבצע אוגדה 98 במלחמה נרחבת.

לצורך התרגיל, משרד הביטחון חכר נחתות וספינות אזרחיות מאיטליה ומיוון גם להעברת הכוחות דרך הים, מבסיס חיפה, ולמרחק של כ-400 ק"מ, עד לחופים המערביים של קפריסין, ליד פאפוס. בסך הכול הופעלו כ-18 ספינות שונות, בהן ספינות טילים, דבורה וכלי שייטת 13. צה"ל תרגל בעבר ליווי מלא, במודיעין ובאש, גם ע"י צוללת עבור כוחות אלה, אך בתרגיל הנוכחי לא שותפו צוללות חיל הים.

לוחמים צה''ל תרגיל מרכבות האש מלחמה קפריסין כניסה פלישה לבנון
מדמים כניסה קרקעית ללבנון | צילום: דובר צה''ל

במבצע הועברו במקביל, עם כ-30 מטוסי הרקולס, מסוקי ינשוף (בלק הוק), מסוקי יסעור לצד אבטחה מוסקת של לוחמי יחידת החילוץ 669, עוד אלפי לוחמים, בעשרות סבבים חוזרים. בהגעה לשטח האויב המדומה בקפריסין הכוחות לא תרגלו הצנחה או החפה מהים אלא יצאו מנמלי התעופה והים, אך ישירות להקמת בסיס פיקוד קדמי "בשטח האויב", לאחר שלוחמי שייטת 13 הגיעו כחלוצים עוד קודם לכן והכינו את השטח למבצע ההרגיש לאחר ש"כבשו" חוף ים בקפריסין.

במינהלת התרגיל שינו את התוכניות למפקדים בתדירות קבועה, לעיתים אחת לכמה שעות, וגם בנושאים מינהלתיים הקשו על הקצינים: כך למשל קצין חימוש שנסע לתקן ג'יפ של אחד המח"טים לאחר שזה נתקע, "נחטף" מיד ע"י לוחמים אדומים שדימו את האויב. הסיבה: קצין החימוש לא דאג למבצע לוגיסטי הכולל ליווי מלא שלו, הגם שמדובר בטווח נסיעה קצר בשטח האויב המדומה.

לוחמים צה''ל תרגיל מרכבות האש מלחמה קפריסין כניסה פלישה לבנון
התרגיל כלל אלפי חיילים מיחידות מובחרות בצה''ל | צילום: דובר צה''ל

ההפלגה מהים ארכה כ-18 שעות וכל חטיבה קיבלה שתי משימות שונות בכל פעם, כדי להגדיל את הגמישות הנדרשת מכוחות המיועדים לעומק. בסך הכל צעדו הלוחמים, בהם צנחנים במילואים, לאורך כעשרות ק"מ במסע שנמשך ארבעה ימים, לאחר צבירת הכוחות.

התרגיל כלל הפעלות אש של חיל האוויר וארטילריה מדויקת מרחוק, עשרות מבצעי פשיטה ונסיגה מהירה, ביזור של עשרות צוותי לחימה על פני שטחים לאור עשרות ק"מ ובשיא: הטסה פתאומית של מאות לוחמים מנקודה מסויימת בעומק שטח האויב הקפריסאי, לפסגות הרי הטרודוס, עם עשרה מסוקי בלק הוק מלווים בשישה מסוקי קרב מסוג אפאצ'י.

עוד קודם לכן, באיזור פאפוס, תרגלו הלוחמים פשיטות על קומפלקסים ומחצבות שדימו מתחמים מבוצרים של חיזבאללה, מהשטח הפתוח, הלא מוכר, אל פאתי השטחים הבנויים בכפרים סביב עיירת התיירות. התרגולים בוצעו באופן "יבש", ללא אש חיה ואף ללא שימוש בפירוטכניקה או כדורים חסרי קליע, כדי לא ליצור בהלה באי הפסטורלי וכחלק מתיאום וליווי צמוד של הצבא המקומי.

חלק ממוקדי הפשיטות שנבחרו עבור צה"ל ע"י משרד ההגנה הקפריסאי היו מבנים נטושים שנבנו כבתי הארחה ומלונות, אך נעזבו בעקבות המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008. מאז פלשו לתוכם פליטים סורים ואפריקאים, ולא אחת, בשיא התרגול של כיבוש המבנים הללו, נכנסו לתוכם מיום עבודה פועלים זרים שפלשו אליהם.

בחיל האוויר הפעילו לטובת האופרציה הייחודית כ-200 אנשי אחזקה שהונחתו לעמדות שליטה קדמיות שהוקמו בשטח הקפריסאי לטפל בכלי הטיס הרבים, בהם בלתי מאוישים ומטוסי ניוד ומודיעין מתקדמים, גם לממסר, מסוג צופית וחופית. התרגיל הענק עורר עניין גדול בקרבת ציים רבים שמפליגים באזור, וכלים ימיים של רוסיה וטורקיה התקרבו לאי השכן כדי לעקוב אחר המתרחש בו.

טורקיה, שמחממת את יחסיה עם ישראל, מסרה סדרת שאלות לירושלים באשר לתרגיל, אך בישראל הבהירו כי הדבר לא סותר כלל את שיפור היחסים עם אנקרה, אלא מגיע כחלק מחיזוק הברית עם המדינות ההלניות במרחב, יוון וקפריסין. קצינים בצה"ל שניהלו את התרגיל אמרו לכתבים הצבאיים בביקור בתרגיל כי "אנחנו פועלים כאן בנוהלי נתק מלאים, בשטח שמעולם לא ראינו או הרגשנו, עם אספקה מוגבלת שנבחרה בקפידה, ומבצעי אספקה ופינוי פצועים שמתבצעים.

מדובר במהלך לוגיסטי מורכב ביותר, עם טונות של ציוד, מכשור מיוחד ולכן אנו נדרשים לעיתים להתבסס על משאבים מקומיים כמים, תרופות ומזון, על בסיס מודיעין מוקדם. כדי לחסוך כמה שיותר לוחמים רבים נושאים בשניים ושלושה תפקידים, כמו מאחזקי נשק וכדומה. היתרון המנצח שאנו מביאים זה קישוריות מלאה בין הכוחות ובינן למפקדות בארץ, באוויר ובים שמלווים פעולה מיוחדת שכזו לצד שותפות מבצעית מלאה עם כוחות האוויר והים, גם בהפעלת אש משני מימדים אלה לטובתנו".

הרמטכ''ל אביב כוכבי תרגיל צה''ל קפריסין
הרמטכ''ל כוכבי בתרגיל בקפריסין | צילום: דובר צה''ל

בכירים בצה"ל אמרו כי "בשנה שעברה בשל מבצע שומר חומות היה פחות חודש מלחמה ויותר מלחמה. היה לנו חשוב למרות הכוננות מנקמה איראנית ולמרות המשך הפעילות נגד הטרור הפלסטיני בשטחים לקיים את התרגיל הגדול לפני הקיץ כדי להכין את צהל למלחמה".

צה"ל הקפיד לקיים את התרגיל על יבש ולא לירות אש אמיתית בקפריסין בשל נהלי הבטיחות. "הרעיון היה להפעיל את החיילים בשטח לא מוכר. לא שוב בצאלים. אנחנו מחפשים נקודות בעומק של האויב כדי להוציא אותו משיווי משקל ולקצר את המלחמה ולהכריע את החיזבאללה במלחמה הבאה", אמרו בצה"ל. "להכניס אגרוף לתוך האוייב בתרגיל בגודל שלא היה כמוהו מעולם. באנו לדרוך על קן הנמלים כדי שהנמלים ייצאו ויעלו עלינו".