300 הרוגים, כיבוש ומודיעין בזמן אמת: תרחיש הלחימה מול חיזבאללה

בתום תרגיל אוגדה במסגרת התרגיל הצה"לי מרכבות אש "נכבשה" אום אל פחם שדימתה את כפרי דרום לבנון. בצבא השתמשו במערכת מודיעינית חדישה שמאפשרת ללוחמים לקבל את המודיעין בזמן אמת כל זאת כהכנה להתמודדות עם חיזבאללה. לפי נתוני צה"ל בתרגיל, ביום התשיעי למלחמה נספרו בתרחיש 300 הרוגים בקרב חיילים ואזרחים ישראלים וכן אלפי הרוגים בקרב פעילי חיזבאללה ואזרחים לבנונים

זמן צפייה: 00:52

צה"ל מסיים היום (חמישי) תרגיל אוגדה גדול שבמסגרתו "נכבש" אזור אום אל פחם וואדי ערה המדמה את אזור דרום לבנון על הכפרים והעיירות השיעים שבו שנמצאים בשליטת חיזבאללה, במסגרת תרגיל המלחמה הגדול "מרכבות האש".

במסגרת התרגיל של האוגדה המשוריינת 162 "עוצבת הפלדה", האוגדה הגדולה ביותר בצה"ל הכוללת שש חטיבות, תרגל צה"ל תמרון משמעותי שבו השתתפו חטיבות הרגלים נח"ל וגבעתי, חטיבה 5 של המילואים של יוצאי נח"ל וגבעתי,  וכן חטיבת השריון 401 וחטיבת האש 215.

יום העיון בנושא 'מאמץ התמרון', במסגרת תרגיל 'מרכבות האש'
יום העיון בנושא 'מאמץ התמרון', במסגרת תרגיל 'מרכבות האש' | צילום: דובר צה''ל

במסגרת התרגיל פעלה האוגדה במרכז הארץ תוך תמרון בצירים הרריים ופעולה בשטח בנוי המדמה את כפרי דרום לבנון, כשהאוגדה מדמה כניסה ללבנון של עשרות קילומטרים. האוגדה תרגלה מכת אש על מתחמי חיזבאללה ובהמשך נכנסה קרקעית לאזור אום אל פחם כדי "לכבוש" אותה.

ההערכה בצהל היא כי תוכנית האש של חיזבאללה למלחמה מבוססת על תוכניות אש סובייטיות: אש מרובה והכנסת כוחות קומנדו, כוחות רדואן, ה"סיירת" של חיזבאללה, שינסו לחדור ליישובים על הגבול כמו מטולה ומשגב עם.

יום העיון בנושא 'מאמץ התמרון', במסגרת תרגיל 'מרכבות האש'
יום העיון בנושא 'מאמץ התמרון', במסגרת תרגיל 'מרכבות האש' | צילום: דובר צה''ל

בצה"ל רואים הזדמנות לפגוע קשה בכוח הלוחם של החיזבאללה באמצעות הכוחות הקרקעיים של צה"ל. באשר לשאלה האם הדרג המדיני וראשי צה"ל יפעילו את התמרון הקרקעי במלחמה הבאה לאור ההסתייגות הברורה מהפעלת כוחות הקרקע אומרים בצה"ל כי "תמרון קרקעי זו יכולת חשובה ברמה הלאומית וחרב שצריכה להיות מוכנה".

הכוחות מתרגלים בתרגיל מרכבות האש את מערכת "צי"ד 750" שמאפשרת להעביר מודיעין בזמן אמת לכוחות בשטח בתפיסה המכונה לוחמ"מ, לחימה מכוונת מודיעין, כשלכל מפקד חטיבה מתמרן יהיו את כל יכולות המודיעין של צה"ל ובראשן 8200.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2205261308' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='ראש מחלקת מודיעין שדה, אל"מ ל′, מסכם את התרגיל' poster='' kid='1_ae7j9obr' duration='92']

בצה"ל מתרגלים בתרגיל השבוע גם תוכנית לפינוי האוכלוסייה הלבנונית צפונה לעומק לבנון מדרום לבנון, וכן הפעלת במ"ק, בסיס מבצעים קדמי, שיטפל בפצועים ויהיה בתוך שטח האויב. בתרגיל צה"ל מתרחש ירי של 1,500 טילים ורקטות לעבר העורף ביום רק מלבנון כשבתרגיל כולו בצבא מתמודדים עם ירי רקטות וטילים מאיראן, עירק, תימן, סוריה, חמאס וחיזבאללה.

לפי נתוני בצה"ל בתרגיל, ביום התשיעי למלחמה נספרו בתרחיש 300 הרוגים בקרב חיילים ואזרחים ישראלים וכן 80 אתרי הרס, בנוסף לאלפי הרוגים בקרב פעילי חיזבאללה ואזרחים לבנונים. אוגדה 162 מתנסה בתרגיל בהשמדת אתרי שיגור קצרי טווח של החיזבאללה כשהפקודה בתרגיל היא הכרעת כוחו הצבאי של החיזבאללה. על פי נתוני אוגדה 162, מבין אנשי המילואים שנקראו לתרגיל התייצבו 70 אחוז מהם.

יום העיון בנושא 'מאמץ התמרון', במסגרת תרגיל 'מרכבות האש'
יום העיון בנושא 'מאמץ התמרון', במסגרת תרגיל 'מרכבות האש' | צילום: דובר צה''ל

בין היתר מקבלת האוגדה סיוע בקבלת מודיעין בתהליך ושמו STT: SPEECH TO TEXT שבמסגרתו מתבצע תרגום אוטומטי לעברית באמצעות מחשבים המתמלל הקלטות של האזנות לאנשי חיזבאללה, ורק אם השיחה לא מובנת היא מועברת לאלחוטן אנושי של 8200 שיתרגם אותה.

צהל מתרגל בתרגיל הגדול גם את הלוגיסטיקה ובראשה את הגעת הטנקים והנגמ"שים לחזית, באמצעות מובילים ובאמצעות דרכים שנסללו לכך במיוחד. בזמן שמספר המטרות של צה"ל על חיזבאללה בלבנון ערב מלחמת לבנון השנייה בקיץ 2006 עמד על 287, היום המספר עומד על אלפים רבים של מטרות, כשמנהלת המטרות שהוקמה עובדת עם אלגוריתמיקה ואינטליגנציה מלאכותית של מחשבים המייצרים מטרות לתקיפה עבור הצבא.

יום העיון בנושא 'מאמץ התמרון', במסגרת תרגיל 'מרכבות האש'
יום העיון בנושא 'מאמץ התמרון', במסגרת תרגיל 'מרכבות האש' | צילום: דובר צה''ל

בהוראת הרמטכ"ל אביב כוכבי גובשו בצה"ל תוכניות מבצעיות חדשות למלחמה גם בלבנון וגם בעזה. כאשר גם חיל האוויר מתרגל אלפי תקיפות ביום מלחמה. בנוסף הוקם בצה"ל צוות לאור לקחי המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שבו חברים בין היתר דובר צה"ל רן כוכב והדוקטור לירז מרגלית העוסקת בעיצוב תודעה בעידן הדיגיטלי כדי לעסוק בלקחי המלחמה באוקראינה בהיבטי שימוש ברשת, תודעה, ועיסוק בפייק ניוז.