מטוסים רבים והתמודדות עם ירי אלפי טילים: תרגיל התקיפה הנרחבת באיראן

תרגיל צה"ל הרחב המכונה "מרכבות האש" יגיע בסוף החודש לשיאו עם תרגול תקיפה נרחבת של חיל האוויר באיראן. לצד זאת, יגויסו גם עשרות אלפי חיילי מילואים, ייסעו עם כלים משוריינים בערים בצפון שידמו כפרי חיזבאללה ויטיסו כוחות לתרגל בקפריסין. באשר לגל הטרור, בצה"ל נערכים להתמודדות של עוד שבועות עד חודשים

מתקן גרעין בושהר בושאהר בושהאר איראן מטוס קרב חיל האוויר
מתקן גרעין בושהר בושאהר בושהאר איראן מטוס קרב חיל האוויר | צילום: רויטרס

צה"ל מגביר את ההכנות שלו לתקיפה באיראן: במסגרת התרגיל הגדול שבו פתח, "מרכבות האש", המדמה מלחמה כוללת בכל החזיתות, תתורגל גם תקיפה נרחבת של חיל האוויר הישראלי באיראן, כך הותר היום (שלישי) לפרסום. מטס המכונה "מטס איראן" ייערך בשבוע הרביעי של התרגיל החל מ-29 במאי. לצה"ל יש כיום כמה תוכניות לתקיפה באיראן, תוך שהוא פועל לגריעת יכולותיה במרחב.

באשר למשא ומתן בין איראן לארצות הברית מעריכים בצה"ל כי המשא ומתן תקוע ובמבוי סתום, כך שפרויקט הגרעין ממשיך, והאיראנים יכולים להגיע בתוך שבועות להגיע לכמות אורניום מספקת. בצה"ל מצפים ליותר סנקציות שילכו ויחריפו על איראן, ליותר פעולות התקפיות אמריקניות, והעלאת אופציה צבאית אמריקנית אותנטית, כשישראל מבחינתה מכינה אופציה צבאית לתקיפה האיראנית בשיא הרצינות.

חיל האוויר, צה''ל
חיל האוויר, ארכיון | צילום: דובר צה''ל

צה"ל החל בהכנות לתרגיל הגדול עוד לפני שנה וחצי, כשהתרגיל "מרכבות האש" היה אמור להתבצע במאי 2021 אלא שאז פרץ מבצע שומר חומות. התרגיל הוא לאורך חודש שלם ומדמה מלחמה בכל בזירות והחזיתות, שאליה מתדרדרת ישראל בעקבות גל הטרור הפלסטיני ותקיפות שהיא מבצעת נגד האיראנים בסוריה.

גם הקבינט המדיני-ביטחוני ערך ביקור בתרגיל. התרגיל כולל שני תרגילי אוגדה של אוגדת 162 ואוגדה 98 המדמות כניסה קרקעית עמוקה ללבנון. כוחות של עוצבת הצנחנים המובחרת, אוגדת האש, יתרגלו בקפריסין כדי להקשות על הכוחות בשטח לא מוכר.

נפתלי בנט בני גנץ תרגיל מרכבות האש
בנט וגנץ בביקור בתרגיל מרכבות האש בשבוע שעבר | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ ואריאל חרמוני, משרד הביטחון

עיקר התרגיל יתקיים בצפון, כולל באזור ואדי ערה, כשהכפרים הערביים והעיר אום אל פחם מדמים את כפרי חיזבאללה. בצה"ל לא מתכוונים לשנות את מתווה התרגיל למרות ההתנגדות הקבועה של ראשי הרשויות בוואדי ערה ואומרים כי הם מתרגלים גם בערים יהודיות.

זירה שתקבל תשומת לב רבה בתרגיל היא זירת ביטחון הפנים לאור לקחי שומר חומות כשהתרגיל מדמה התפרעויות בערים הערביות בעוצמה של פי 2 מאירועי שומר חומות. בתרגיל מפעיל צה"ל יחידות חדשות ומיוחדות שהוקמו כדי לפתוח צירי תנועה, למשל ואדי ערה, לתנועת טורים משוריינים של צה"ל בדרך ללבנון. בצה"ל מבהירים שבמלחמה הבאה לא ישלחו חיילים להשלטת סדר בערים מעורבות כמו לוד ורמלה אלא יפעילו כוחות צה"ל לפתיחת צירים באופן שישרת את מאמץ ההגעה לחזית.

מדובר בכוח של 16 פלוגות שעברו אימונים ייעודיים למשימה זו. התרגיל מדמה מלחמה עם איראן, סוריה, חמאס וחיזבאללה, וכן טילים ומל"טים מתפוצצים מעירק ומתימן. לתרגיל יגויסו עשרות אלפי חיילי מילואים. מי שמשחק בתרגיל את ראש הממשלה הוא האלוף במיל' יעקב עמידרור. את שר הביטחון משחק האלוף במיל' ניצן אלון.

13xgma
חיילי צה''ל בתרגיל (ארכיון) | צילום: דובר צה''ל

התרגיל גם כולל פריסת כוחות אמריקנים בישראל המסייעים לה ביירוט טילים ורקטות. התרגיל מדמה שיגור אלפי טילים ורקטות שרובם נשק סטטיסטי ומיעוטם טילים מדויקים, כשהאתגר של צה"ל הוא לפגוע באויב הנעלם שיורה טילים ונכנס מתחת לפני האדמה.

לדברי המודיעין הישראלי, יש כיום לישראל אלפי מטרות חדשות של חיזבאללה בלבנון של מטרות איכות, מחסני טילים ומנהרות, מטרות ציד לתקיפה בזמן אמת כמו חוליות שיגור, וכן מטרות "עוצם" - תשתית, כשמנהלת המטרות המטכ"לית החדשה שהוקמה סורקת אחר מטרות באמצעות שימוש באינטליגנציה מלאכותית הבוררת פרטי מידע של המודיעין ומייצרת המלצה לתקיפה.

כלקח משומר חומות הוכנו "תיקי לגיטימציה" למטרות של חיזבאללה כדי לא לחזור על אירוע מגדל ג'לא בעזה שהפוצץ ובתוכו משרדי רשתות התקשורת של אל ג'זירה ו-AP.

חמ''ל מבצעי, צה''ל
חמ''ל מבצעי, ארכיון | צילום: דובר צה''ל

ההערכה נותרה בעינה: גל הטרור לא מוכוון על ידי חמאס וסינוואר

במקביל לתרגיל, צה"ל ממשיך בכוננות וההיערכות המכונה "שובר גלים" שנועדה לשבור את גל הטרור שבו נמצאת ישראל מאז חודש מרץ. צה"ל נערך להחזיק עוד תקופה ארוכה של שבועות וחודשים את סדר הכוחות הגדול בשטחים ובקו התפר הכולל אלפי חיילים, שנועדו לחסום את הפרצות בגדר ההפרדה בין ישראל לשטחים.

בצה"ל ממשיכים להעריך כי לא חמאס ולא מנהיג הארגון בעזה יחיא סינוואר עומדים מאחורי גל הטרור. בצה"ל מגדירים את הגל כהשראה שאינה מוכוונת בידי ארגוני הטרור. שני המחבלים מהפיגוע באלעד לא מדברים על סינוואר וחמאס בחקירה אלא על הר הבית ונקמה אישית על חבר שנהרג מירי צה"ל לפני כמה שנים.

בצה"ל טוענים כי התקשורת הישראלית היא זו שמהדהדת לסינוואר את הקשר שלו לפיגועים. בצה"ל מעריכים כי ההרתעה מול החמאס בעזה חזקה והצבא שומר לעצמו את האפשרות להגיב בעזה על פיגוע גדול בשטחים שיוכוון ממפקדה בעזה. כמות הפיגועים שסוכלה עד כה מוגדרת בצה"ל גדולה מאוד. בצבא הורידו גם את מספר השב"חים הנכנסים לישראל ונחפרו תעלות נגד טנקים בדרום הר חברון במקום שבו אין גדר.