תחקיר האסון: הפקודות באזור מתירות ירי רק במקרה של סכנת חיים

חקירת החייל שירה בשוגג בסמ"ר נתן פיטוסי נסובה סביב השאלה של ציות לפקודות, לפיהן ירי על מנת לפגוע מתבצע רק במקרה של סכנת חיים או כשיש אמצעי וכוונה ולא רק נשק. לדבריו הוא ירה לכיוון הגפיים התחתונות - אך הכדור עף למעלה

זמן צפייה: 05:49

סמ"ר נתן פיטוסי, שנורה אמש למוות בשוגג על ידי חברו סמוך לטולכרם, הובא למנוחות הערב (שלישי) בבית העלמין הצבאי בנתניה, וכעת מוסר החייל היורה את עדותו בפני חוקרי המשטרה הצבאית. לאורך כל הבוקר הוא היה בתחקירים, ולאחר מכן נפגש עם משפחתו ועם פסיכולוגים.

חקירת מצ"ח נסובה סביב השאלה של ציות לפקודות, לפיהן ירי על מנת לפגוע מתבצע רק במקרה של סכנת חיים או כשיש אמצעי וכוונה ולא רק נשק. לכן הפקודות לא מתאימות לירי כזה, וגם בנוהל מעצר חשוד זה היה אמור להסתיים לכל היותר בירי לברך.

לאחרונה חודדו הנהלים באזור קו התפר, כדי לא לפגוע במסתננים, ולמרות זאת החייל ירה 8 כדורים, כאשר לפחות שניים מהם פגעו בפיטוסי, חברו מתחילת הדרך בצה"ל. איש לא חושב שהוא עשה זאת בכוונה, אבל זה אירוע חמור שצריך להיבדק.

החייל היורה לקח עורכת דין, אופירה אלקבץ, כדי שתייעץ לו. החייל אומר שעמד בפקודות ובנהלים, וכי ירה בגפיים התחתונות, אך לדבריו הכדור עף למעלה ופגע בחזה של פיטוסי. לכן אחד הדברים שנבדקים זה אם החייל היורה נרדם אחרי 8 שעות בחום ובחושך באותה עמדה מאולתרת בקו התפר, והתעורר בבהלה כששמע את פיטוסי חוזר מהתפילה. הוא מכחיש זאת ואומר שבכוונתו להגיע לשבעה, לאחר שקיבל הזמנה מההורים השכולים שאמרו שאין בהם כעס עליו.

אתל, אחותו של סמ''ר נתן פיטוסי
אתל, אחותו של סמ''ר נתן פיטוסי | צילום: חדשות 13

"אנחנו משפחה של מאמינים בני מאמינים", ספדה לפיטוסי אחותו אתל בהלווייתו, "כל יום התפללתי לבורא עולם, אמרתי תודה שאני עומדת כאן, תודה שאתה נותן לי לעשות מצוות ומעשים טובים. דיברתי עם נתן המון פעמים, אנחנו פה מחכים להיכנס בחדר הגדול, איפה שנתן נמצא, בגן עדן".

אחותו סלומה ספדה גם היא: "נתן הוא זה שהביא את המשפחה לפה לישראל. הוא גיבור, למדנו ממנו המון. תמיד עם חיוך על הפנים, תמיד נותן ועוזר לכולם. נתן, אחי הקטן, אני אוהבת אותך".

הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירה בה נהרג סמ''ר נתן פיטוסי
הרמטכ''ל אביב כוכבי בזירה בה נהרג סמ''ר נתן פיטוסי | צילום: דובר צה''ל

מוקדם יותר היום קיים הרמטכ"ל אביב כוכבי תחקיר ראשוני בנקודה בה נהרג פיטוסי, בהשתתפות אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס, מפקד מערך התמרון והגיס הצפוני אלוף סער, מפקד אוגדת איו"ש, תא"ל אביב בלוט, וקצינים בכירים נוספים.

"אני שולח את תנחומיי העמוקים למשפחתו של נתן פיטוסי ז"ל", אמר כוכבי, "האירוע הלילה, הוא חמור, קשה ומצער מאוד ואנו נתחקרו ביסודיות ובמקצועיות - השמירה על אנשינו היא חלק בלתי נפרד מיכולתנו המבצעית להגן על תושבי מדינת ישראל".

העמדה שבה שמר נתן פיטוסי ז''ל וחברו שירה בו בשוגג
העמדה שבה שמרו סמ''ר נתן פיטוסי וחברו שירה בו בשוגג

סמ"ר פיטוסי התגורר בנתניה לאחר שעלה לארץ עם משפחתו מצרפת. אמש בסביבות השעה 22:30 הוא עזב את עמדת השמירה כדי להתפלל, וכששב – נורה בטעות. פיטוסי נפגע משני כדורים והובהל במצב אנוש לבית החולים מאיר בכפר סבא, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. עמדות שהיו קרובות לעמדה שבה התרחש האירוע שמעו את הירי ודיווחו על כך ולכן חשבו בתחילה שמדובר בפיגוע, דבר שנשלל זמן קצר לאחר מכן.