תם המצוד: צה"ל עצר בג'נין את 2 המחבלים האחרונים שנמלטו

כוחות הביטחון נכנסו הלילה לג'נין ועצרו את שני האסירים האחרונים שנמלטו מכלא גלבוע, איהם כממג'י ומנאדל איניפיעאת. לפי דיווחים פלסטינים 3 אנשים נפצעו בעת מעצר המחבלים

זמן צפייה: 02:15

המצוד הגיע לסופו כמעט שבועיים לאחר הבריחה: צה"ל, השב"כ והימ"מ עצרו הלילה (ראשון) בג'נין במבצע משותף את שני האסירים האחרונים שנמלטו מכלא גלבוע, איהם כממג'י ומנאדל אינפיעאת. הכוחות, שנכנסו לג'נין, כיתרו ובודדו את המבנה בו הסתתרו המחבלים, אשר יצאו כשאינם חמושים וללא התנגדות.

יחד עם המחבלים נעצרו גם שני סייענים, וכל העצורים הועברו להמשך חקירת כוחות הביטחון. בהמשך לכך, שני האסירים שנעצרו הלילה בג'נין יובאו להארכת מעצר במשך היום בבית המשפט השלום בנצרת. במקביל, החל הדיון להמשך הארכת מעצרם של ארבעת המחבלים שכבר נפתסו על ידי גורמי הביטחון.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

יפה בן דוד מתנגדת להצגת בדיקה שלילית כתנאי לחזרה ללימודים

לקראת הדיון בביהמ"ש: דודתו של איתן בירן נחתה בארץ

תרגיל ההטעייה, הכיתור ורגע ההסגרה – כך התנהל המבצע בג'נין

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2120919655' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_ip94qekq' duration='26']

מודיעין של השב"כ הביא את לוחמי הימ"מ לסגור על הבית בג'נין. הכוחות החלו בנוהל המכונה "סיר לחץ" וירו לעבר המבנה אש מנשק קל. בעקבות הירי, המחבלים יצאו עם הידיים למעלה והסגירו את עצמם. בעת יציאת הכוחות מג'נין התפתחו הפרות סדר במספר מוקדים, במהלכן יידו פלסטינים אבנים והשליכו מטענים לעבר הכוחות וכן בוצע ירי על ידי מספר חמושים.

כוחות הביטחון ביצעו במהלך הלילה גם מבצע הטעייה על מנת לגרום לפלסטינים לחשוב כי הם מגיעים לאתר ולעצור את המחבלים הנמלטים בחלק אחר של העיר ג'נין, בעוד כוח אחר פעל במקביל בחלקה האחר של העיר, בה היה ידוע כי אכן נמצאים האסירים שנמלטו. על המבצע למעצר המחבלים הלילה, פיקד תת-אלוף יניב אלאלוף, מפקד אוגדת יהודה ושומרון בפיקוד מרכז.

ראש הממשלה נפתלי בנט כתב הבוקר בתגובה להצלחת המבצע: ‏"תם ונשלם. כל ששת המחבלים נתפסו ויחזרו לכלא, במבצע מרשים, מתוחכם ומהיר של השב״כ, המשטרה וצה״ל. אני רוצה להודות לכוחות הביטחון שפעלו, לילות כימים, גם בשבת ובחג, כדי להביא את האירוע לידי סיום. את מה שהתקלקל - אפשר לתקן".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב אמר הבוקר בתגובה למעצרם של המחבלים כי ״המצוד תם בצורה מוצלחת אך המשימה עדיין לא תמה, חייבים לוודא שאירוע כזה לא ישנה בעתיד״ והוסיף: ״אני רוצה להודות למשטרת ישראל ולכוחות צה״ל והשב״כ המסייעים על השלמת המרדף, מתחילתו ועד סופו. מהמפכ״ל, רב-ניצב יעקב שבתאי, ומפקד מחוז צפון, ניצב שמעון לביא, ועד אחרון לוחמי הימ״מ ושוטרי הסיור, אני גאה בכוחות על המיומנות שהובילה לאיתורם ולכידתם של ששת המחבלים הנמלטים״.

השר בר-לב הוסיף כי ״המצוד תם בצורה מוצלחת אך המשימה עדיין לא נגמרה, יש לוודא שאירוע כזה לא יחזור על עצמו גם בעתיד ולכן בימים הקרובים אביא לאישור הממשלה את הקמת ועדת הבדיקה הממשלתית, שתבדוק את השתלשלות הנסיבות שהובילו להתרחשות ההימלטות, ותגבש מסקנות והמלצות באשר למכלול ההיבטים הפרטניים והמערכתיים שהאירוע עורר״.

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי אמר לאחר הצלחת המבצע: "כשבועיים לאחר הבריחה מהכלא, וכשבוע לאחר שהצלחנו לשים את היד על 4 מחבלים בשטח ישראל, הצליחו הלילה לוחמי הימ"מ במבצע משותף יחד עם השב"כ וצה"ל לאתר את שני המחבלים הנותרים בבית בג'נין ולעצור אותם. מאז שנמלטו פעלה המשטרה, בהובלת מחוז הצפון, בתגבור כוחות רבים, יחד עם שאר ארגוני הביטחון, בפריסה רחבה של אלפי שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים ותוך מצוד מודיעיני ומבצעי, והודות לשיתוף הפעולה יוצא הדופן בין כל הארגונים, הצלחנו יחד לסגור מעגל".

המפכ"ל הוסיף והסביר כי: "ככל שהזמן חלף ידענו שמקום הימצאותם של המחבלים הוא בג'נין. נערכנו במשך מספר ימים לפעילות המורכבת, והלילה לאחר שהתקבל המידע לו חיכינו, ניתן האות לפעילות הכוחות כשבחזית לוחמי הימ"מ".

בתקשורת הפלסטינית נשמעו הבוקר קריאות להפגין מול בית המשפט בנצרת כדי לתמוך באסירים שנמלטו, במהלך הישיבה אשר תתקיים היום בשעה 08:30.

המחבלים שנתפסו בג'נין
המחבלים שנתפסו בג'נין | צילום: תקשורת שב''כ

אביו של איהם כממג'י, אחד משני המחבלים הנמלטים שנעצר הלילה, סיפר לתקשורת המקומית: ״בלילה קיבלתי טלפון ממספר שאיני מכיר עניתי ואז איהם אמר לי: אבא זה אני איהם, אני בבית במזרח העיר מקיפים אותי חיילים ואני מסגיר את עצמי כדי לא להביא לנפגעים. ואז הוא ניתק״. הוא הוסיף וטען כי "הגעתם של בני ואנפיעאת לג'נין חרף המחסומים, החיפושים והטכנולוגיה של ישראל, הם בבחינת מכה לישראל וגאווה לנו".

לאחר תפיסתם של ששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע, דובר חמאס, חאזם קאסם, מסר כי "למרות מעצרם של אנשינו, פעולה זו תישאר הוכחה ניצחת לריפיונה של מערכת הביטחון הישראלית ואי יכולתה לעמוד אל מול רצונו של הלוחם הפלסטיני". עוד הוסיף קאסם כי: "נתחייב לכך שכל השישה יעמדו בראש עסקת החילופין עם ישראל. העשייה למען שחרור האסירים מבתי הכלא הישראליים תישאר בראש סדר העדיפויות של ההתנגדות".