"ההתבססות האיראנית בסוריה - במגמת האטה": צה"ל מסכם את 2020

הרמטכ"ל סיפר כי בשל התקיפות במהלך השנה, היקף הפעילים האיראנים בסוריה הצטמצם משמעותית. כוכבי התייחס גם למבצעי הסייבר נגד טהראן, והעריך כי האויבים בכל הגזרות מורתעים ולא רוצים מלחמה

דיווח: זה הוא שדה התעופה אותו תקפה ישראל בסוריה
דיווח: זה הוא שדה התעופה אותו תקפה ישראל בסוריה | צילום: רשתות חברתיות

הרמטכ"ל אביב כוכבי סיכם אמש (שני) בתדרוך לעיתונאים את שנת 2020 בזירה הביטחונית, ואמר כי בשל פעולות צה"ל ההתבססות האיראנית בסוריה נמצאת במגמת האטה. זאת, ברקע הדריכות נוכח האיום האיראני לנקום בישראל בשל החיסול המיוחס למוסד בטהראן של אבי הפצצה הגרעינית האיראנית, מוחסן פח'רי-זאדה.

על פי נתוני צה"ל בשנה האחרונה התגברה המב"מ, המערכה שבין המלחמות. חלה עלייה בקצב ואיכות המבצעים, הגדלת התקיפות והרחבת הפעילות החשאית. כאמור, צה"ל מאבחן כי ההתבססות האיראנית בסוריה נמצאת במגמת האטה בשנתיים האחרונות כפעול יוצא של הפעילות והתקיפות כנגד יעדים איראנים בסוריה, וגם כנגד "המארח" הסורי.

תקיפה בסוריה המיוחסת לישראל
תקיפה בסוריה המיוחסת לישראל

עוד כתבות בנושא >>

התנקשות דרמטית בטהראן: חוסל "אבי פצצת הגרעין האיראנית"

ארה"ב חיסלה את קאסם סולימאני, מפקד כוח אל קודס של איראן

דיווח: ישראל ביצעה מתקפת סייבר נגד מתקן ימי באיראן

בצה"ל מאבחנים כי היקף הפעילים האיראנים בסוריה ירד, וכך גם פעילי המיליציות השיעיות הפרו איראניות שמספרם הצטמצם באופן משמעותי. בצה"ל מגלים כי בסיסים, מחנות, ומפקדות איראניות בסוריה פונו מאזור דמשק הבירה וכי ההתבססות עברה מאזור דמשק, מזרחה יותר וצפונה יותר בשל התקיפות החוזרות ונשנות של חיל האוויר הישראלי.

עוד מעריכים בצה"ל כי צירי העברות אמצעי הלחימה מאיראן לסוריה הצטמצמו באופן משמעותי בחודשים האחרונים. בצה"ל אומרים כי הפעילות הנמשכת במה שמכונה "המערכה שבין המלחמות" מציבה את האיראנים בפני דילמה באשר לעתיד פרויקט ההתבססות האיראנית בסוריה שעליה פיקד מפקד כוח קודס קאסם סולימאני, שחוסל בינואר 2020 בעיראק בידי ארצות הברית.

הרמטכ''ל אביב כוכבי בסיור בגבול הצפון | צילום: דובר צה''ל

"ההתבססות האיראנית בסוריה נמצאת במגמת האטה ברורה כפועל יוצא של פעילות צה"ל", אמר כוכבי. "יש לנו עוד כברת דרך להשלמת היעדים בזירה", הוסיף, כאשר ההערכה היא כי התקיפות הרבות של צה"ל, בעיקר של חיל האוויר, כנגד העברות הנשק וההתבססות האיראנית בסוריה, יימשכו.

כאמור, הרמטכ"ל סיכם את שנת העבודה של צה"ל 2020, שהייתה "שנת הקורונה" במזרח התיכון, אך גם בתקופת הקורונה המזרח התיכון לא עצר לרגע. "תקפנו השנה כ-500 מטרות בכל הזירות ובנוסף ביצענו מבצעים רבים במימד החשאי", אמר הרמטכ"ל, וגילה כי צה"ל ביצע מבצעים רבים גם במימד הקיברנטי - הסייבר, כאשר על פי פרסומים זרים, לאחר שאיראן ניסתה לתקוף בסייבר את מערכות המים של ישראל, השביתה מערכת הביטחון הישראלית את נמל בנדר עבאס של איראן במפרץ הפרסי. לדברי כוכבי "מרחב הלחימה המשמעותי שהשתנה השנה הוא מימד הסייבר - שבו ביצענו מבצעים התקפיים רבים".

פיצוץ בסוריה (ארכיון)
פיצוץ בסוריה (ארכיון) | צילום: חדשות 13

בצה"ל טוענים לשנה מבצעית מוצלחת ב-2020 בהתקפה, אבל גם בהגנה: סיכול חדירות בגבולות סוריה ולבנון של חוליות מחבלים, וכן סיכול חדירות בגבול רצועת עזה בדרום. בשטחים הייתה ב-2020 לדברי צה"ל המשך מגמת ירידה בהיקף הפיגועים ומספר ההרוגים כתוצאה מטרור פלסטיני עם שני הרוגים בלבד: חייל, לוחם סיירת גולני עמית בן יגאל זל שנהרג בכפר יעבד, ואזרח, הרב שי אוחיון שנרצח בפיגוע דקירה בפתח תקווה.

צה"ל החלה השנה בפרויקט הגנת גבולות חדש ושמו "גבול חכם וקטלני", המתבסס על רובוטים ורחפנים הפועלים ככלים אוטונומיים השומרים על הגבולות.

נדבך משמעותי נוסף בהגנה הוא כמובן ההגנה האווירית ומערך כיפת ברזל כאשר ב-2020 הורחב רדיוס הכיסוי של כיפת ברזל ושופרה יכולת יירוט הרקטות של המערכת. צה"ל גם הרחיב את הפעילות בסייבר, בהגנה וגם בהתקפה. בצבא מעריכים כי ההרתעה בכל הזירות שרירה וקיימת, וכי כל האויבים בכל הגזרות מורתעים ואינם מעוניינים במלחמה נגד ישראל. צה"ל שומר על חופש הפעולה שלו בכל הגזרות תוך שהוא מחזק את ההרתעה ושולל יכולות של הצד השני.

הרכב שבו נסע מוחסן פחריזאדה
הרכב שבו נסע מוחסן פחריזאדה. מסר מהדהד | צילום: רויטרס

במהל השנה האחרונה, המשיכו בצבא להתכונן גם למערכה צבאית רחבה ושיפרו את המוכנות לחירום. בין היתר נכתבו תוכניות אופרטיביות מעודכנות להכרעת חזבאללה בלבנון וחמאס בעזה, תוך מוכנות לימי קרב בצפון ובדרום והגדלת סל המטרות.

למרות נגיף הקורונה, צה"ל ערך ב-2020 תרגיל מטכ"לי גדול ורב מערכתי ששמו "חץ קטלני": התרגיל עסק באפשרות של מלחמה כוללת, בעיקר בצפון, וכלל הפעלת אש בניהול דיגיטלי ותרגול תמרון קרקעי גדול לכיבוש שטח אורבני.