כוחות צה"ל פעלו להריסת 16 מבנים במזרח ירושלים

מאות חיילים ושוטרים איבטחו את הדחפורים והמשאיות שפעלו בשכונת ואדי אל-חומוס. האיחוד האירופי הוציא הודעת גינוי לישראל וכינה את הפעולה "בלתי חוקית". ארדן: "התושבים עצמם ביקשו לעבור"

זמן צפייה: 01:11

כוחות צה"ל, בליווי כלים כבדים ומשאיות, החלו הבוקר (שני) בהריסתם של 16 מבנים בשכונת ואדי אל-חומוס שבמזרח ירושלים, לאחר שאתמול בג"ץ דחה עתירה נגד הריסתם. בית המשפט העליון אישר בחודש שעבר את הריסת המבנים בשכונה בטענה שהם קרובים מדי לגדר ההפרדה ועל כן מהווים סיכון ביטחוני.

עפ"י דיווחים פלסטיניים, שכונת צור באהר שנמצאת בקרבת ואדי אל-חומוס הוכרזה שטח צבאי סגור כחלק מפעולות ההכנה לפינוי המבנים. מושל מחוז ירושלים עדנאן ע'ית' אמר בתגובה כי "פינוי והרס הבתים בשכונה הם בגדר פשע מלחמה והכיבוש הישראלי ישא בתוצאות של הפשע הזה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190722-1017' autoplay='0' credit='' desc='ההריסות בשכונת וואדי אל-חומוס' kid='1_bvguf7t9' duration='90'']

בחמאס הגיבו להריסת המבנים: "הרס עשרות הדירות הוא בגדר הסלמה מסוכנת נגד העם הפלסטיני. אנחנו לא נכנע לפשעים הללו, שהם תוצאה ישירה של ועידת בחריין ושל היחסים המתחממים בין ישראל למדינות ערביות באזור".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190722-1017' autoplay='0' credit='' desc='הריסת הבתים בוואדי אל-חומוס-AP' kid='1_bvguf7t9' duration='90'']

האיחוד האירופי התייחס לפינוי המבנים וציין כי "מדיניות ההתנחלויות של ישראל, וכלל הפעולות הנלקחות בהקשר הזה ביניהן הריסה ופינוי של מבנים, הוא אינו חוקי תחת החוק הבין-לאומי. אנחנו מצפים מהרשויות בישראל לעצור מיידית את הריסת המבנים הנוכחית. המשך המדיניות הזו מערערת את היתכנות פתרון שתי המדינות והשגת שלום מתמשך, ומסכנת משמעותית את האפשרות שירושלים תהיה בירתם העתידית של שתי המדינות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"כמו מערב פרוע": שדות הקנביס שהתגלו בשטח האימונים של צאלים

תושב רהט נעצר בחשד לתכנון פיגוע במלון וניסיון לבנות רקטה

חשד: הצתה ממניע לאומני גרמה לשריפה בבסיס – ולנזק של מיליונים

הריסת בתים בוואדי אל-חומוס
הריסת בתים בוואדי אל-חומוס | צילום: רויטרס
הריסת הבתים בוואדי אל-חומוס
הריסת הבתים בוואדי אל-חומוס | צילום: רויטרס

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "דוברי האיחוד האירופי כהרגלם מוטים וקונים את שקרי הפלשתינים בלי שום בדיקה מעמיקה. כאשר בנייה בלתי חוקית מסכנת את הבטחון יש סמכות לישראל גם לפי הסכמי אוסלו לאכוף את הדין כנגדה. ובית המשפט העליון אף דן בטענה הזו. הפלשתינים בנו במכוון מבנים צמודים לגדר הבטחון". הוא צירף את פסק הדין של בג"ץ לציוץ, בו נקבע כי הבתים נבנו באופן בלתי חוקי.

הריסת הבתים בוואדי אל-חומוס
הריסת הבתים בוואדי אל-חומוס | צילום: רויטרס

מהממשלה הפלסטינית נמסר כי: "מדובר במבצע טיהור אתני נגד הפלסטינים בעיר ירושלים. ישראל מבצעת פשעים כאלה בעזרת הכיסוי האמריקני שמאפשר לה לחמוק מהחוק הבין-לאומי".

ח"כ אחמד טיבי (תע"ל) כתב בחשבון הטוויטר שלו כי מדובר בעבירה בוטה על החוק הבין-לאומי, וכי עשרות משפחות נזרקו לרחוב.

ב

בחודש אפריל האחרון, משלחת האיחוד האירופי בירושלים ורמאללה פרסמה הודעה שבה גינתה את הריסת המבנים הבלתי חוקיים בבעלות פלסטינית בשכונת ואדי יצול שבמזרח ירושלים. זאת, לאחר שבית המשפט העליון התיר להרוס בה עשרות בתים ומבנים, ובתוך מספר ימים החלו כוחות להרוס חנויות, מחסנים ואורווה. הצו מותיר לעירייה להרוס את כל בתי השכונה – למעלה מ-60 בתים.

"המשלחת מביעה דאגה רבה על הריסת מבנים ובתים בבעלות פלסטינית בשכונת סילוואן שבמזרח ירושלים על ידי הרשויות הישראליות", נכתב בהודעת המשלחת, "אנו מצפים מהרשויות לשקול מחדש את המשך ההוצאה לפועל של צווי ההריסה הנוגעים לדבר".

"אנו חוזרים על ההצהרות המתמשכות שלנו, לפיהן האיחוד האירופי מתנגד בחריפות למדיניות הישראלית בהתנחלויות ולפעולות הנעשות במסגרתה, הכוללות פינויים והריסת בתים. המדיניות של בנייה והרחבה של התנחלויות היא לא חוקית לפי החוק הבין-לאומי, והיא מרחיקה את ההיתכנות של פתרון שתי מדינות ואת הסיכוי לשלום מתמשך".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190722-0835' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_en7go5aq' duration='135'']

מוקדם יותר באותו החודש כוחות צה"ל, בליווי דחפורים, הרסו את ביתו של המחבל עומאר אבו לילא מהכפר א-זאויה, שביצע את פיגוע הירי והדקירה בכיכר אריאל ובצומת "גיתי אבישר", בו נפל הלוחם גל קיידאן ונרצח הרב אחיעד אטינגר.

"הריסת הבית מדגימה את חוסר היכולת של ישראל להרתיע את הלוחמים הפלסטינים בגדה", נמסר בתגובה מחמאס. "העם שלנו ערוך ומוכן להפתיע את הכיבוש בכל עת – ההתנגדות הפלסטינית בגדה צריכה להיות חזקה ואיתנה".

אביו של אבו לילא התייחס להריסת הבית, ואמר כי "הבית הזה לא משנה לנו, הרסו לנו את הבית ונבנה בית אחר. עומאר הביך אותם במהלך חייו והם רצו להביך אותנו, אבל היום אנחנו אלה שהבסנו אותם". גם אמו הצהירה: " תביאו עוד דחפור שיפרק עלינו בית נוסף, זה לא מזיז לנו. אנחנו נמשיך להיות חזקים. אנחנו שמחים היום, זהו יום חג עבורנו".

הכנה להריסת בתים בוואדי אל-חומוס
הכנה להריסת בתים בוואדי אל-חומוס | צילום: החדשות 13