קץ לשמועות: איראן פירסמה תמונות של ראש המודיעין שהודח

חשבון טלגרם המזוהה עם משמרות המהפכה האיראניים פירסם תמונה של הבכיר הביטחוני לשעבר שהודח, חוסיין טאא'ב, במהלך ביקור באתר דתי בעיר משהד. זאת, על מנת להוכיח שהשמועות בדבר מותו או מעצרו אינם נכונים

חוסיין טאייב, ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה
חוסיין טאייב, לשעבר ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה | צילום: מתוך טוויטר

חשבון טלגרם המזוהה עם משמרות המהפכה האיראניים, "צאברין ניוז", פירסם היום (שישי) תמונה של ראש המודיעין לשעבר שהודח, חוסיין טאא'ב, במהלך ביקור באתר דתי בעיר משהד (עיר קדושה לשיעים בצפון-מזרח איראן), זאת, על מנת להוכיח שהשמועות בדבר מותו או מעצרו אינם נכונים.

חוסיין טאא'ב, במהלך ביקור באתר דתי בעיר משהד
חוסיין טאא'ב, במהלך ביקור באתר דתי בעיר משהד

טאא'ב הוא האדם שעומד מאחורי הניסיונות לקדם פיגוע נגד תיירים ישראלים בטורקיה, כך לפי טענת גורמי ביטחון ישראלים, וסילוקו מהתפקיד מגיע לכאורה על רקע כישלנו בכך. בתוך כך, איראן אישרה אתמול כי הוא הודח מתפקידו, ולפי הדיווחים במקומו מונה סרדאר מוחמד כאט'מי.

לפי גורמי הביטחון הישראלים, בשבוע שעבר התקבלו דיווחים מתוך איראן שמצביעים על קולות מתוך הממסד הביטחוני האיראני שדורשים להדיח את טאא'ב בעקבות סדרה של מחדלים וכישלונות שהוא אחראי להם. בין היתר טוענים כי טאא'ב אחראי לאי-עצירת סדרת הפעולות באיראן, בהם החיסולים של בכירים במשמרות המהפכה - חיסולים שמיוחסים לישראל - כמו גם כישלונות רצופים לקדם פעולות תגובה מחוץ לאיראן.

חשש מפיגוע איראני בטורקיה
חשש מפיגוע איראני בטורקיה | צילום: רויטרס, shutterstock

מוקדם יותר היום, משרד החוץ האיראני הגיב להאשמות מצד ישראל על כך שהאיראנים ניסו לפגוע בתיירים ישראלים בטורקיה, ובהודעה שנמסרה מהמשרד נאמר: "ההאשמות של שר החוץ הישראלי לפיד כאילו איראן ניסתה לפגוע בישראלים באיסטנבול בטורקיה - מעוררת גיחוך". עוד נמסר: "ישראל היא יישות טרור שמנסה לפגוע ביחסי איראן טורקיה".

בתוך כך, באיראן מדווחים כי כמה אנשים נעצרו בחשד לרציחתו של סיאד חודאיי, קצין משמרות המהפכה, ליד ביתו בחודש שעבר. כזכור, אתמול פורסם בטורקיה כי עשרה חשודים, בהם אזרחים איראנים, נעצרו בחשד לתכנון פיגוע נגד אזרחים ישראלים בטורקיה, כנקמה על ההתנקשות בחודאיי.

לפי הדיווחים, כוחות הביטחון הטורקיים פשטו על שלושה בתי מגורים ברחבי איסטנבול, וכן על בית מלון ברובע ביוגלו בעיר, שם עצרו את החשודים ותפסו כלי נשק. עוד נמסר כי המוסד הניס את הישראלים מטורקיה במטוס פרטי. המחבלים שנעצרו תכננו פיגוע נגד תיירים ישראלים - וגם פיגוע חטיפה נגד שגריר ישראלי לשעבר ואשתו שטיילו באיסטנבול כתיירים.

החשש בישראל הוא שחוליות איראניות עדיין מסתובבות באיסטנבול, ובמערכת הביטחון הדגישו הבוקר שההתרעה על פיגוע איראני נגד ישראלים עדיין בתוקף. במודיעין הישראלי, ובראשו המוסד, רוצים לוודא שאין עוד חוליות איראניות ומחבלים איראנים על אדמת טורקיה.

שר החוץ לפיד ומקבילו מבלוט צ'בושולו
שר החוץ לפיד ומקבילו הטורקי מבלוט צ'בושולו באנקרה | צילום: בועז אופנהיים

יצוין כי אתמול, שר החוץ יאיר לפיד קיים הערכת מצב באנקרה, לאחר שנועד עם מקבילו הטורקי מבלוט צ'בושולו, שבעקבותיה דווח במהדורה המרכזית של חדשות 13 כי ייתכן שאזהרת המסע החמורה לטורקיה תרד מדרגה בקרוב. יצוין כי אין מדובר על הסרה לחלוטין של אזהרת המסע, אלא הורדה לרמה נמוכה יותר.

בישראל התגבשה ההבנה שנסיעות רבות לטורקיה הן תיירות מרפא או לצרכים נחוצים, ויודגש כי אין עוד החלטה כזו. בנוסף, גורם ישראלי שמעורה היטב בפרטי הפגישה בין לפיד לעמיתו הטורקי באנקרה אמר לחדשות 13: "הטורקים רואים בחומרה את הפעילות האיראנית בשטחם, גם אם לא אומרים זאת פומבית. פרסום סיכול הפיגוע היום לא מקרי".