השר כץ במסר ללבנון: "אם לא תבלמו את חזבאללה – תיפגעו קשות"

שר החוץ שוחח עם עמיתו הגרמני וביקש ממנו להבהיר לממשלה בביירות את עמדת ישראל בנוגע לאחריותה • מקורות ל"אל-מיאדין": "טענות צה"ל על התרגיל שעשה לחזבאללה – פגיעה ביוקרתו"

זמן צפייה: 03:04

המתיחות בצפון: שר החוץ ישראל כץ שוחח היום (שני) עם עמיתו הגרמני הייקו מס, וביקש ממנו להעביר ללבנון מסר לפיו אם הממשלה לא תפעל לבלום את פעילות חזבאללה, "לבנון כולה תיפגע ותוכה קשות".

כץ טען בפני מאס כי אין בכוונת ישראל להסלים את המצב, אך כי היא תגיב בעוצמה על כל מתקפה נגדה. כמו כן, ביקש שר החוץ כי גרמניה תטיל סנקציות על חזבאללה. מנגד, אמר מס כי מדינתו שוקלת להכריז על חזבאללה ארגון טרור.

לעוד כתבות בנושא >> 

בתוך כך, מקורות אמרו ל"אל-מיאדין" כי טענת צה"ל על אירוע ההונאה שעשה לחזבאללה היא פגיעה ביוקרתו". כזכור, אחרי האירוע נודע כי צה"ל דימה פינוי מוסק כדי להטעות את חזבאללה. "האם נחיתת החירום של המסוק בנקודה שבה אירעה הפעולה, על מנת לפנות את הפצועים, וחשיפתו להפלה הם גם רגע בהצגה?", שאלו המקורות.

כמו כן, ממקור רשמי במשרד החוץ של סוריה נמסר היום לסוכנת הידיעות הסורית הרשמית, "סאנא", כי סוריה משבחת את הפעולה המיוחדת במינה אשר ביצע חזבאללה נגד סיור של צה"ל וטען המקור כי פעולה זו היא תגובה לתוקפנויות הישראליות החוזרות ונשנות על ריבונותה של לבנון ועל ההתנגדות הלאומית. עוד ציין המקור כי סוריה מדגישה שוב את תמיכתה המלאה בחזבאללה על זכותו החוקית, ביחד עם צבא לבנון, לשמור על ריבונות לבנון, להביא לשחרור כל האדמות הכבושות ולהיאבק בתוקפנויות של ישראל המתמשכות.

בד בבד, צה"ל מתחקר היום את ניהול האירוע אתמול, שנועד להטעות את חזבאללה בנוגע לתוצאות התקיפה, וקולות בכירים במערכת הביטחון הודו הבוקר שהאירוע לא נוהל באופן נכון וייתכן שלא התחשב במציאות התקשורתית בישראל 2019.

הטענות שעולות נגד אופן ניהול התקרית מדברות על כך שההונאה נחשפה מהר מדי בעקבות התנהלות לא נכונה מול התקשורת המודרנית, בתקופה שבה כמעט ולא ניתן להסתיר מידע. מטרת ההונאה, למעשה, היא לא לחשוף את האמת אלא להשאיר את המצב בעמימות. טענת הבכירים היא שמערכת הביטחון צריכה למצוא דרך חדשה לפעול באירועים כאלה.

רסיסי טיל הנט ששוגר מלבנון לשטח ישראל
רסיסי טיל הנט ששוגר מלבנון לשטח ישראל | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר, יו"ר כחול לבן בני גנץ גינה את התנהלות הממשלה בנושא העמימות הביטחונית ואמר: "צריך שיהיה מעשה ופחות מעשייה. מה שנסדק זה מדיניות העמימות, שהיא מיותרת לחלוטין. יש יותר מדרך אחת להעביר מסרים לצד השני, לא חייבים לעשות הכל דרך התקשורת".

"אתמול ראש הממשלה התייחס מהר מאוד לזה שאין לנו אף נפגע, ושר בממשלה יצא לפני שמתירים את פרסום האירוע ומודיע שהיה כך או אחרת. לפני כשלושה חודשים אותו טיל קורנט הרג בן אדם בדרום, רה"מ לא התייחס. פה האירוע מוצלח ורה"מ כן מתייחס. ולכן, לצערי, לצד הצורך הביטחוני שאני מקבל אותו, עושים על זה סיבוב פוליטי וזה בעיניי דבר לא נכון", הוסיף גנץ.

אלוף פיקוד צפון אמיר ברעם בהערכת מצב לאחר ירי הנ''ט
אלוף פיקוד צפון אמיר ברעם בהערכת מצב לאחר ירי הנ''ט | צילום: דובר צה''ל

הרמטכ"ל לשעבר ובכיר כחול לבן, גבי אשכנזי, התייחס גם לעמימות ואמר: "הרחבת הדיבור על פעולות כאלה יכולה לפגוע במימוש פעולה כזו בעתיד. הדיבור הזה מכריח את צד השני לפעול. הפריע לי כל ההצהרות. אני לא גדלתי על האסכולה הזו, גדלתי על פחות לדבר ויותר לעשות. מרחב התמרון עדין, ותכלית העמימות היא לפעול ללא הידרדרות למלחמה. בסוף חיילים יכולים לשלם מחיר". את הדברים אמר במהלך הוועידה הכלכלית של כלכליסט.

כאמור, לאחר שחזבאללה ירה אתמול שני טילי נ"ט לעבר אמבולנס צבאי, במשך שעתיים לא נודע אם ישנם פצועים מכוחותינו או לא. בזמן הזה, מסוקים צבאיים נראו מגיעים לבתי החולים זיו בצפת ורמב"ם בחיפה כשעליהם לכאורה פצועים - על אף שבפועל לא היו נפגעים.

רק לאחר שעתיים תמימות וחרושת שמועות, דובר צה"ל רונן מנליס עדכן שאכן אין פצועים כתוצאה מהתקיפה. הסיבה היא שבצה"ל רצו לשמר את העמימות מול חזבאללה בנוגע לתוצאות התקיפה, כך שהוא לא יוכל להבין מה השיג בכך שירה מטח טילי נ"ט לשטח ישראל. לכן, רק בשעה 18:00 בערב דובר צה"ל שם סוף למלחמת המוחות והצהיר שאין פצועים.