האם העורף הישראלי מוכן למלחמה עתידית מול חזבאללה?

לפי הערכות צה"ל, מערכה בצפון תכלול נסיונות פגיעה משמעותיים - גם במרכז הארץ. "ברקטה הראשונה שתיפול באזור נתב"ג - נמל התעופה ייסגר" • "מלחמת לבנון השלישית", פרק 2

זמן צפייה: 10:30

"קשה להבין עד כמה חזבאללה מתכוון לאיומים, אך הפגיעה היא תמיד יותר עוצמתית ואכזרית ממה ששיערנו", אמר תא"ל במיל' משה צ'יקו תמיר, סגן מפקד הגיס הצפוני במיל'. שנים נשמעים איומים מצפון, על כמות הטילים, דיוקם ומשקלם – אך קשה לדמיין כיצד ייפגע העורף הישראלי במלחמה עתידית מול חזבאללה.

"כשאנחנו מדברים על פגיעה בעומק מדינת ישראל, מדובר על כזאת שתגיע עד נמל אשדוד. חזבאללה מתכוון לנהל את המערכה כשהוא פוגע בעומק הישראלי בצורה משמעותית, לא רק באופן משבש, אלא יותר מזה. הוא מכוון על הנמלים ושדה התעופה". עוד הוסיף: "צה"ל, למרות שהוא מבין ומנתח את הסיכונים, עדיין לא הפנים לחלוטין עד כמה עמוק וקשה הם מתכוונים לפגוע בישראל".

ברקטה הראשונה שתיפול באזור נתב"ג, ייסגר שדה התעופה, כפי שקרה ב"צוק איתן", כך גם נמלי הים התיכון, דרכם נכנסים 95% מהאספקה. ב-2006 לא הסכימה אף ספינה לפרוק מטען בחיפה תחת אש. סא"ל איתן פז, מפקד פלגת ספינות טילים בשייטת 3 הסביר כיצד תיתנהל ההגנה בעת מלחמה: "אנחנו נערכים בתוכנית שנקראת 'הגנה מרחבית' שבה מצוותים ספינות טילים שיש להן סוג של מעטפת לספינות משא. הן ייקחו את הסחורות החיונות, כמו דלקים, שמנים, אוכל וציוד לחימה לתוך ישראל".

תומכי חזבאללה בלבנון
תומכי חזבאללה בלבנון | צילום: רויטרס

גם בפיקוד העורף נערכים, ומכינים אחת לכמה שנים תרחיש המבוסס על החמור-סביר, לא הגרוע ביותר, אלא שלוקח את ההערכה המציאותית ומוסיף לה עוד קצת. "בין יתר האתגרים, תהיה גם בעיותית של רציפות תפקודית, בתוך זה חשמל, שהייה ממושכת במיגון – יהיה פה אתגר של מתן שירותים חיוניים לאזרחים" אומר איציק בר, מפקד מחוז צפון בפיקוד העורף.

"המטרות שנחשבות צווארי בקבוק ברשת החשמל מוגנות ברמה האסטרטגית הגבוהה ביותר. הן נקראות על ידי מערכת הביטחון 'העשירייה הפותחת'", כך מסביר יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל. האיום לא מתבטא רק בטילים, כך לדבריו: "ישנן כמויות גבוהות של ניסיונות חדירה. הן נאמדות בסדר גודל של כ-60 עד 70 מיליון בשנה, ומעולם לא הצליחו להביא לפגיעה משמעותית", ובכל זאת, הבהיר חיים תומר, לשעבר ראש אגף מודיעין ו"תבל" במוסד, כי "לא ניתן להשבית את מערכות ההפעלה הממוחשבות בישראל – מערכות הרכבות, חשמל מים. ישראל היא אחת מהמדינות היותר מוגנות בעולם בתחום הסייבר" .

"ככל שמדינה היא מודרנית יותר, תשתית החשמל היא קריטית ליכולת לשה לשרוד ולפעול" מסר רון טל, בהמשך לכך אמר אלוף במיל' גרשון הכהן: "לעדה השיעית בלבנון יש יכולות שרידות טובה משלנו מסיבה פשוטה - מראש, ביום-יום הם לא תלויים במערכת החשמל הארצית שלהם ולרובם יש גנרטור בבית. השיעי יודע לחיות בלי אינטרנט, ויש לו כסף בכיס. אזרח ישראלי, אם אין לו את זה, לא יכול לגשת לבנקט ולהוציא כסף. בבנק גם לא ייתנו לו כסף, והוא לא יוכל ללכת למכולת. בגלל הקדמה, יש לישראל נקודות תורפה".

יש לציין כי במלחמה, כמו במלחמה, שני הצדדים ייפגעו. אלוף במיל' טל רוסו:"לבנון תחזור 50 שנים אחורה. הם מבינים את זה, וצריכים להבין את משמעות הדברים. עשויים להיות גם ניסיונות מצידם לכיבוש יישובים שהם צמודי-גדר. אבל יש לציין, הם לא עומדים לכבוש את מדינת ישראל". סא"ל תמיר סיכם: "המשוואה של פגיעה בשני הצדדים היא לא פשוטה, כמו שהרבה אנשים חושבים, שנחריב את לבנון ונחזיר אותה לתקופת האבן. גם הצד שלנו ייפגע. שני הצדדים מנהלים את המצב בצורה מורכב ופרטנית בשביל לדעת מי ייצא עם יתרון"

לחזבאללה אין אפשרות להכריע את ישראל, אך יכול לפגוע באופן שלא נחווה בישראל מאז מלחמה העצמאות.