חזבאללה: "שני המל"טים שהופלו בביירות הכילו חומר נפץ"

הארגון מסר כי מהחקירה עולה שכלי הטיס, שהתרסקו ברובע דאחייה ומיוחסים לישראל, לא נשלחו למטרות ריגול. עוד נמסר כי המל"ט הראשון שנתפס, שהכיל 5.5 ק"ג של חומר נפץ, לא הצליח לגרום לפיצוץ

זמן צפייה: 01:13

ארגון חזבאללה הצהיר הלילה (שלישי) כי שני המל"טים שהופלו בדאחייה שבביירות ומיוחסים לישראל, הכילו חומרי נפץ ונועדו לתקיפה - ולא נשלחו לטובת איסוף מודיעין. כך, על פי הארגון, עולה מנתיחת שאריות המל"ט הראשון שנתפס.

בהצהרת הארגון נטען כי מבדיקת החבלנים עולה כי כלי הטיס הכיל חמישה קילוגרמים וחצי של חומר נפץ מסוג C4. על פי ההודעה, המל"ט נשלח על מנת לגרום לפיצוץ - אך לא הצליח בכך.

בתוך כך, רוסיה הודיעה כי היא מודאגת מהתקיפה הישראלית לכאורה בלבנון, וקראה למעורבים להפגין איפוק ולשמור בקפדנות על החוק הבין-לאומי. בהודעה שפרסם משרד החוץ הרוסי נכתב כי "מוסקבה מביעה דאגה עמוקה מההסלמה באזור. אנו מדגישים את הסכנה של פעולות כאלו, ומזהירים שהן עלולות להניע עימות חמוש שתוצאותיו בלתי צפויות".

לכתבות נוספות בנושא:

הערכה: היעד שהותקף בביירות – משמעותי מכפי שחזבאללה מנסה לתאר

חזבאללה בתגובה לתקרית: בידינו מל"ט ישראלי – מנתחים את פעולתו

ישראל במסר ללבנון: אם חזבאללה יתקוף – נראה בממשלתכם כאחראית

המל''טים שהופלו בלבנון
המל''טים שהופלו בלבנון | צילום: חדשות 13

בד בבד, העיתון "אל-אחבאר" המקורב לחיזבאללה דיווח הבוקר כי שר החוץ האמריקני פומפאו ניסה לשכנע את ממשלת לבנון במהלך השיחות שקיים עמה כי ישראל "אינה מתכוונת לשנות את כללי המשחק". מקורות מסרו לעיתון כי וושינגטון מסרה לביירות כי התקיפה בסוריה "הייתה הכרחית כדי למנוע מתקפה מתוכננת מצד האיראנים וכי בצה"ל לא התכוונו לגרום לאבידות בנפש בשורות פעילי חזבאללה".

כמו כן, דווח בעיתון כי פיצוץ הרחפנים הייתה תקלה טכנית, וכי הרחפן השני נשלח על מנת לפוצץ את הרחפן הראשון, שהיה במשימת סיור תקופתית, בשל התקלה. "לא הייתה כל כוונה לבצע פעולת תקיפה", מסר פומפאו.

חלקי המל''ט שלטענת לבנון נפל באזור ביירות
חלקי המל''ט שלטענת לבנון נפל באזור ביירות | צילום: חדשות בטחון שדה

ביום ראשון העבירה ישראל מסר חריף ללבנון באמצעות ארצות הברית, על רקע איומיו של מזכ"ל חזבאללה, חסן נסראללה - להגיב על מתקפת הרחפנים בביירות בה האשים את ישראל. כך אמרו לחדשות 13 פקידים ישראלים בכירים.

הפקידים הבכירים ציינו כי במהלך שיחת טלפון שקיים ראש הממשלה נתניהו עם שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, הוא ביקש ממנו להעביר מסר לראש ממשלת לבנון, סעד חרירי, לפיו במקרה שחזבאללה תתקוף בתגובה לאירוע הרחפנים, ישראל תראה בממשלת לבנון אחראית ותגיב נגד מדינת לבנון כולה. זאת, בלי לבצע הפרדה בין חזבאללה לבין לבנון.

פומפאו שוחח גם עם נתניהו וגם עם חרירי בנסיון להביא להרגעת המצב. הוא אמר לנתניהו כי ארצות הברית תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני תוקפנות איראנית. עם זאת, בכל הנוגע ללבנון האמריקנים מנסים למנוע הסלמה נוספת ולמנוע פגיעה במדינת לבנון.

שריפה בביירות לאחר שלטענת חזבאללה התרסקו שני מל''טים
שריפה בביירות לאחר שלטענת חזבאללה התרסקו שני מל''טים | צילום: חדשות מהשטח

מוקדם יותר התייחס חרירי לתקרית, וטען כי זו "פגיעה גלויה בריבונות הלבנונית והפרה של החלטה 1701 של האו"ם". לדבריו, על הקהילה הבין-לאומית לשמור על ההחלטה מפני ההפרות הישראליות ומפני ההשלכות שלהן.

עוד הוסיף חרירי כי הוא מקיים התייעצויות עם נשיא לבנון מישל עאון ויו"ר הפרלמנט במדינה נביה ברי, כדי להחליט על הצעדים הבאים בנוגע לתקיפה - שמהווה איום על היציבות באזור ומטרתה להביא למתיחות, לטענתו.

נשיא לבנון גינה גם הוא את "התוקפנות הישראלית הגלויה על הדאחייה בביירות" ותיאר אותה כ"חלק מההפרות המתמשכות של החלטת מועצת הביטחון מספר 1701". עוד טען עאון כי אירוע זה מהווה הוכחה נוספת לכוונות התוקפניות של ישראל ועל כוונתה של ישראל לפגוע ביציבות ובשלום בלבנון ובאיזור".