מפקד הסטי"ל משחזר את יירוט המל"טים: "עקבנו מטווח מאוד רחוק"

ביום שאחרי יירוט שלושת המל"טים של ארגון חיזבאללה, מפקד הספינה "אח"י אילת" סא"ל עומר רבינר, שפיקד על הפלת שניים מבין שלושת המל"טים של חיזבאללה באמצעות שימוש בטיל "ברק 1" אמר: "בחרנו ליירט איפה שראינו לנכון מבצעית". זהו ארסנל המל"טים של חיזבאללה שמהווה איום על ישראל

זמן צפייה: 03:27

ביום שאחרי יירוט שלושת המל"טים של ארגון חיזבאללה, בספינת הטילים "אח"י אילת" חוזרים לבסיס האם, בסיס חיל הים בחיפה. מפקד הסטי"ל, סא"ל עומר רבינר, שפיקד על הפלת שניים מבין שלושת המל"טים של חיזבאללה באמצעות שימוש בטיל "ברק 1" אמר: "קיבלנו אינדיקציה על מטרות אויב שטסות לעבר מתקן 'כריש', ובשיתוף פעולה מצוין שלנו עם כוחות חיל האוויר הצלחנו ליירט שלושה גורמיים אוויריים".

סא''ל עומר רבינר, מפקד הסטי''ל
סא''ל עומר רבינר, מפקד הסטי''ל

"אחד יורט על ידי כוחות חיל האוויר, ועוד שניים, אני והלוחמים שלי יירטנו באמצעות טיל 'ברק 1'. העקיבה בוצעה מטווחים מאוד רחוקים, ואנחנו ידענו לתת את המענה המיטבי לסיטואציה שנתקלנו בה, בצורה הכי מקצועית שהכי התאימה לנו מבצעית. בחרנו ליירט את המל"טים איפה שאנחנו ראינו לנכון מבצעית", הוסיף.

לדבריו, "אתה מבחין במטרות, במערכות הגילוי המאוד מתקדמות שיש לנו בזרוע הים ובשייטת ספינות הטילים ובאח"י אילת בפרט, ויש לנו מערכות גילוי ותקיפה שיודעות לתת מענה לכל תרחיש שאנחנו ניתקל בו, ובאופן הזה אתה מגלה את המטרה, עוקב אחריה ומיירט אותה בטווח שאתה בוחר לנכון".

יירוט המל''ט השני, ששוגר לעבר אסדת ''כריש'' על ידי חיזבאללה
יירוט המל''ט השני, ששוגר לעבר אסדת ''כריש'' על ידי חיזבאללה | צילום: דובר צה''ל

יצוין כי זו הפעם הראשונה שטיל "ברק", שהוא במקור טיל נגד טילים, שנועד להגן על ספינות חיל הים, מיירט מל"טים, מטוסים ללא טייס, של חיזבאללה. היום הותר לפרסום, כי בידי צה"ל היה מידע מודיעיני מקדים על כוונת חיזבאללה לשגר את המל"טים לעבר אסדת "כריש", גם בעקבות האיומים של נסראללה: "אנחנו מתחייבים בפני העם הלבנוני שלחיזבאללה יש עוצמות צבאיות וכלכליות שיכולות למנוע מהאויב להפיק נפט וגז משדה הקידוח השנוי במחלוקת, 'כריש'".

בתוך כך, אתמול, סמוך לשעה 15:00, כאשר חיזבאללה שיגר את שלושת המל"טים, מסוגים שונים, מערכות הגילוי של חיל האוויר החלו לעקוב אחריהם מתחילת השיגור. באוויר, מטוס הקרב מסוג אף-16 דו-מושבי "ברק", מטייסת העמק ברמת דוד, וכן ספינת טילים בים "אח"י אילת" שיירטו את המל"טים.

אסדת הגז ''כריש''
אסדת הגז ''כריש'' | צילום: אבו עלי אקספרס

באסדת "כריש" חזרו היום לשגרה מלאה, וממשיכים בהכנות להוצאת הגז מהים החל מחודש ספטמבר. בריאיון לחדשות 13, שנערך לקראת פרישתו מצה"ל, מפקד חיל הים הקודם, האלוף אלי שרביט, הדגיש את מחויבות חיל הים וצה"ל להגן על האסדות האסטרטגיות. "במלחמה הבאה, אסדת 'לווייתן', יהיה אתר מאוים, והוא אתר אסטרטגי של מדינת ישראל, ואנחנו נצטרך להגן על האתר הזה".

ראש הממשלה יאיר לפיד, פתח היום את הישיבה הראשונה שלו כראש ממשלת המעבר בהתייחסו לאירוע אמש אל מול חיזבאללה: "בחודשים הקרובים, המטרה שלנו, של כל השולחן הזה, היא לנהל את הממשלה כאילו אין מערכת בחירות. האיראנים, חמאס וחיזבאללה לא מחכים. אנחנו צריכים לפעול מולם בכל הזירות בכל רגע נתון, וזה בדיוק מה שנעשה".

ריגול, תקיפה ומתאבדים: ארסנל המל"טים של חיזבאללה פועל נגד ישראל - בשליחות איראן

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0307222018' autoplay='0' credit='' desc='איום ללא טייס' poster='' kid='1_i83er3eu' duration='']

מדובר בכלים קטנים, זולים, קטלניים, כאלו שקשה לאתר אותם ומסובך ליירט אותם. לפי ההערכות בקהילת המודיעין, בידי חיזבאללה יש היום מאות מל"טים ובידי האיראנים אלפים. גם מל"טים חמושים, מתאבדים, גם כאלו שנועדו לאיסוף מודיעין ולצילום - כמו אלו ששוגרו אתמול לעבר אסדת הגז.

בידי חיזבאללה, מל"טים לטווחים ארוכים שביכולתם להתפוצץ על המטרה, הם מיוצרים באופן שבו יוכלו לטוס יחד עם עוד עשרות מל"טים ורחפנים, ואף לשדר בזמן אמת תמונה מהאוויר. אחד מן המל"טים האלו הוא ה"שאהד 136", מל"ט מתאבד ארוך טווח עד ל-2,200 ק"מ. ה"שאהד" הוא סדרה שלמה של מל"טים המיוצרת באיראן, כאשר כמה מהם מבוססים על המל"ט האמריקני שנפל באיראן לפני כעשור.

מל''טים איראניים
מל''טים איראניים

מל"ט נוסף הוא ה"שאהד 129", בעל טווח של 1,700 ק"מ, המכסה את כל שטח מדינת ישראל ובעל יכולת נשיאה של 8 טילים בכנפיים, לו יכולת שהייה באוויר במשך 24 שעות. במערכה הבאה, חיזבאללה ובעלי בריתו מתכננים לייצר מתקפות של נחילים בני עשרות מל"טים מתאבדים על שדות הגז, על בסיסי חיל האוויר, על בתי הזיקוק ועל נכסים אסטרטגיים.

חיזבאללה הוא רק השליח. הסיפור הגכדול היותר הוא תעשיית המל"טים האיראנית, שמציפה את המזרח התיכון באלפי מלטים. החזון האיראני הוא להקיף את מדינת ישראל בחגורה: מאיראן דרך עיראק, סוריה, לבנון, רצועת עזה וגם מזירה חדשה יחסית - תימן.