למרות התיעוד: ברמאללה לא מאמינים שברגותי שבר את שביתת הרעב

למרות התיעוד מהכלא בו נראה מנהיג שביתת הרעב של האסירים מרואן ברגותי אוכל טורטית ועוגיות, הפלסטינים טוענים כי מדובר בצילומים מפוברקים כחלק מהלוחמה הפסיכולוגית

ברגותי אוכל ברגותי אוכל עוגיות בתאו בכלא. התיעוד של ברגותי אוכל בתאו
ברגותי אוכל ברגותי אוכל עוגיות בתאו בכלא. התיעוד של ברגותי אוכל בתאו | צילום: שירות בתי הסוהר

כדי להבין את המעמד של מרואן ברגותי בשטחים, כל מה שצריך לעשות הוא להגיע לרמאללה. בכניסה לעיר אפשר לראות שני דיוקנאות שמצויירים על גדר ההפרדה ומעטרים את הכניסה לרמאללה: מצד אחד ערפאת ומהצד השני פרצופו של מרואן ברגותי. מה חושבים ברחוב ברמאללה, פחות מיממה לאחר התיעוד שחשף כי מנהיג שביתת הרעב של האסירים אכל בתאו? צפו בדיווח מיוחד מתוך העיר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

כיצד התמונות של ברגותי אוכל טורטית ישפיעו על שביתת האסירים? האם הם יכרסמו במעמדו של ברגותי האיש? על השאלות הללו עדיין אי אפשר לענות בשלב הזה. אבל האנשים ברמאללה מדברים על פברוק, על המצאה ולוחמה פסיכולוגית של ישראל. יתרה מזאת, התושבים מספרים לחדשות 2 כי ברגותי צפה שישראל תנסה לבצע דברים ומהלכים מהסוג הזה.

תופעה מעניינת נוספת, היא צנזורה עצמית של כלי התקשורת הפלסטיניים ושל משתמשי הרשתות החברתיות: התקשורת לא מפרסמת את הצילומים, תחת הטענה כי מדובר בלוחמה פסיכולגית ישראלית. הכתבה המלאה - הערב במהדורה המרכזית.

[brightcove_iframe video_id='baraguti_new_vtr2_n20170507_v1' autoplay='0' credit='תיעוד: ברגותי אוכל בתא' desc='' kid='' duration='1929'']

הבוקר אישר גורם בשירות בתי הסוהר כי אנשי שב"ס הם שהטמינו את העוגיות, חטיף הטורטית והמלח בתאו של מרואן ברגותי. לאחר שהתיעוד נחשף, פרסמה "הוועדה הלאומית למען השביתה" הכחשה גורפת וטענה כי התקשורת הישראלית מנהלת מלחמת הסברה בשובתים באמצעות הפצת דיווחים כוזבים.

"ישראל מנסה באמצעות סרטוני וידאו לשבור את נחישותם של השובתים", טענו בוועדה וקראו לתקשורת הפלסטינית לנהוג באחראיות ולא לשתף פעולה עם התקשורת הישראלית בעניין.

פדווה ברגותי, רעייתו של ברגותי וחברת הוועדה, אמרה במסיבת עיתונאים שכינסה כי "הזיוף של ממשלת ישראל מראה את מידת היחלשות הכיבוש. הוא לא ישפיע על 1,500 האסירים שלוקחים חלק בשביתה".

עם זאת, אין זו הפעם הראשונה בה מתקשה ברגותי לעמוד בתנאי השביתה, כשכבר ב-2004, במהלך שביתת רעב נוספת, "נתפס" בעין המצלמה כשהוא אוכל: מצלמות האבטחה שהוצבו אז בתאו של ברגותי תיעדו אותו אוכל, ולאחר מכן מטמין את הצלחת בין חפציו.