דיווח: לבנון פנתה לארה"ב - בבקשה לרסן את תקיפות ישראל

לפי העיתון "א-שרק אל-אווסט", רה"מ חרירי מנהל מגעים עם שר החוץ האמריקני כדי "למנוע מירושלים לדרדר את המצב באזור" • סגנו של נסראללה: "תגובתנו תהיה מפתיעה ותתרחש בימים הקרובים"

זמן צפייה: 02:12

המתיחות בצפון: ברקע תקרית המל"טים בדאחייה שבביירות, העיתון "א-שרק אל-אווסט", שמתפרסם בלונדון, דיווח הבוקר (רביעי) מפי גורמים בלבנון כי ראש הממשלה סעד אל-חרירי, מנהל מגעים מתמשכים עם שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו, ועם גורמים בין-לאומיים נוספים בהם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, בבקשה לרסן במישור הדיפלומטי תקיפות נוספות של ישראל בלבנון ולמנוע ממנה לדרדר את המצב הביטחוני באזור. כמו כן, סגנו של נסראללה הודיע כי תגובת חזבאללה "תהיה מפתיעה ותתרחש בימים הקרובים".

גורמים בממשלת לבנון מסרו כי אל-חרירי מקיים מגעים תוך הבנה כי חזבאללה יגיב לתקיפות המיוחסות לישראל, שכן בארגון מאמינים שהיא זו שנושאת באחריות להפרת כללי העימות בין הצדדים, לראשונה מאז פרסום החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם. לדבריהם, אל-חרירי סבור שישראל מנסה לכפות מציאות חדשה בדרום לבנון כדי לשנות את כללי העימות לטובתה, ולכן גדל הסיכוי לעימות בין חזבאללה לישראל - שיכלול גם את סוריה ועיראק.

כמו כן, הוסיפו הגורמים, המזוהים עם סוריה ואיראן, כי הם רואים בחיוב את ההודעה שפרסמה הממשלה בעקבות התקיפות המיוחסות לישראל, ובה הודיעה כי ללבנון יש זכות "להגיב על התוקפנות הישראלית" - ולא רק להגן על עצמה. בכך לדעתם, ממשלת לבנון מעניקה או ירוק לחזבאללה להגיב על התקיפות.

לכתבות נוספות בנושא: 

נסראללה מאיים? כך הגיב חזבאללה לפעולות ישראליות במהלך השנים

נתניהו: "מציע לנסראללה להירגע – ישראל יודעת להגן על עצמה"

"המתקן שהופצץ" יקר ונדיר – ויעכב את פרויקט חזבאללה בשנה

המל''טים שהופלו בלבנון
המל''טים שהופלו בלבנון | צילום: חדשות 13

בתוך כך, סגן מזכ"ל חזבאללה, נעים קאסם, אמר אתמול בלילה בריאיון לסוכנות הידיעות הרוסית RT בשפה הערבית כי תגובת הארגון תהיה מפתיעה ובימים הקרובים חזבאללה יחשוף את משמעות דבריו של נסראללה, לפיהם התגובה לתקיפה הישראלית תהיה בלבנון. נוסף על כך, טען קאסם כי "יש באזור אווירה של תגובה לתוקפנות".

אתמול, מסר מקור המקורב לנסראללה לסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" בשפה הערבית, כי "חזבאללה לא ימהר להגיב על התוקפנות הישראלית בדאחייה, והתגובה תוגבל לשיתוק היכולת של ישראל לאסוף מודיעין באמצעות מזל"טים".

חלקי המל''ט שלטענת לבנון נפל באזור ביירות
חלקי המל''ט שלטענת לבנון נפל באזור ביירות | צילום: חדשות ביטחון שדה

המקור פירט ואמר כי בפגישה פנימית של הארגון, נסראללה אמר לנוכחים: "אתם יכולים לישון בשקט, התגובה לא תהיה היום". נוסף לכך המקור טוען כי נסראללה אמר כי חזבאללה היא זו שיכולה לקבוע מתי תתקוף ואיפה, וכי ביכולתה להפיל בין ארבעה עד חמישה מטוסים באופן שיגביל את תנועת מטוסי הריגול של ישראל. לפי המקור, נסראללה מסר שאם היה בידיהם נשק איכותי – הם לא היו משתמשים בו רק נגד מזל"טים.

מוקדם יותר אתמול, המגזין הבריטי "טיימס" דיווח כי האתר שתקפו לכאורה המל"טים הישראליים בביירות הכיל מכשור שמערבב חומרים שמשפרים דיוק של טילים. מהתמונות שפורסמו בדיווח, ניתן לראות שמה שהותקף הוא מכשיר יקר ונדיר שנקרא "מערבל פלנטארי" - באמצעותו מייצרים דלק מוצק לטילים.

המל''ט שנפל בביירות | צילום: חדשות 13

לחזבאללה יש שני פרויקטים לדיוק הטילים: פרויקט הסבה של רקטות טיפשות לטילים חכמים ופרויקט ששאיפתו לייצר טילים על אדמת לבנון מאפס – כאשר המערבל שהופצץ היה קריטי למיזם זה. המכשיר המדובר, מתוצרת איראנית, הוא יקר ונדיר כאמור, ולחזבאללה לקח זמן רב להביאו ללבנון. על פי הערכות, זהו המכשיר היחיד שהיה מסוגו במדינה.

עוד קודם לכן מסרו שני גורמים המקורבים לחזבאללה כי הארגון מתכנן מתקפה מחושבת - שלא צפויה להוביל למלחמה. אחד הגורמים אמר כי מתוכננת "תגובה כזאת שלא תוביל למלחמה שלא חזבאללה ולא ישראל רוצים. הכיוון כרגע הוא מתקפה מדודה, אבל איך שהדברים יתפתחו – זה משהו אחר". הדברים נאמרו לסוכנות הידיעות רויטרס בתגובה לפיצוץ המל"טים הישראליים לכאורה בביירות.