"בכירי חמאס לשליח האו"ם: 'אין לנו קשר לירי הרקטות לישראל'"

העיתון הפלסטיני "אל-קודס" דיווח כי הנייה התעקש בפגישה עם ניקולאי מלאדנוב בעזה, שחמאס מחוייב למאמצי הרגיעה. לפי הדיווח, מלאדנוב אמר כי הכסף הקטארי ימשיך לעבור לרצועה כמתוכנן

זמן צפייה: 01:19

ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הנייה, ובכירים נוספים בארגון, טענו בפגישה אתמול (שישי) עם שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, כי לפלגים הפלסטינים ברצועה אין קשר לשיגור שתי הרקטות לעבר ישראל ביומיים האחרונים - כך דווח בעיתון הפלסטיני "אל-קודס" מפי גורמים פלסטינים. לפי הדיווח, אנשי חמאס התעקשו כי הם בוחנים מי עומד מאחורי שיגור הרקטות, וכי לא ירשו להכשיל את המאמצים לרגיעה עם ישראל.

כמו כן, הגורמים ציינו שהנייה הבהיר למלאדינוב כי חמאס ושאר הפלגים מעוניינים בהמשך המאמצים, וכי הם יתנו זמן להתקדמות עד להגעה למטרה הסופית, שהיא הסרת המצור באופן מלא והשגת כל דרישות העם הפלסטיני. לפי הדיווח, הנייה ביקש ממלאדנוב שילחץ יותר על ישראל שתתחייב להבנות הרגיעה ושישראל "תפסיק לצמצם את מרחב הדייג על פי תירוצים חסרי ביסוס". נוסף על כך, הנייה דרש שישראל תרשה להכניס לרצועה חומרים דו-שימושיים שנאסר להכניסם לרצועה, תרשה להרחיב את הייבוא והייצוא, תקל על תנועת החולים והסוחרים במעבר ארז ולא תנסה לקשר בין הצעדים הללו למחלוקות פנימיות, במיוחד עם התקרבות הבחירות.

איסמאעיל הנייה וניוקלאי מלאדנוב ברצועת עזה | צילום: חדשות 13

לפי הדיווח, מלאדנוב הדגיש כי עדיין עובדים על הפרויקטים שהוסכם לבצע ברצועת עזה וכי ישנם מהלכים רציניים בעניין. מלאדנוב גם טען בפגישה כי ישראל מעוניינת בשקט ובביצוע ההסכמים. כמו כן, מלאדנוב אישר בפני הנייה ובפני הנהגת חמאס שהכסף הקטארי ימשיך להיות מועבר לרצועה ושיבוצעו פרויקטים הקשורים בתעסוקה ובריאות ברצועה.

כמו כן, דווח כי צפויה להגיע לעזה משלחת קטארית מהוועדה הקטארית לשיקום עזה ומקרן הפיתוח של קטאר, בכדי לדון בסוגיית החשמל בעזה, וכי המשלחת הביטחונית המצרית תגיע לעזה בכדי להיפגש עם הנהגת חמאס ושאר הפלגים – על מנת ליידע אותם בהתפתחות המגעים עם ישראל. נוסף על כך, נטען כי סכום כסף נוסף אמור לעבור לרצועה במהלך אמצע השבוע הבא וזאת במסגרת הכסף הקטרי עבור משפחות נזקקות ברצועה.

בכירי חמאס וניקולאי מלאדנוב ברצועת עזה | צילום: חדשות 13

בכיר חמאס, חליל אל-חיה, אמר לאחר פגישה עם שליח האו"ם למזרח התיכון: "בחנו היום עם מלאדנוב את המחוייבות של ישראל ליישום הבנות הרגיעה, מחר נבחן עם הקטרים, מחרתיים עם המצרים ואנחנו בוחנים בכלל עם שאר המתווכים את המחוייבות של ישראל ליישום ההבנות. בשום פנים ואופן לא נקבל נסיגה מיישום ההבנות עד שהעם הפלסטיני יחיה בכבוד". אל-חיה הוסיף כי הפלסטינים לא ישלמו את המחיר את המחלוקות הפוליטיות בישראל.

מאמצים לכיבוי שריפה בעוטף עזה | צילום: צפריר ניר

המתיחות בדרום

כ-6,500 פלסטינים הפגינו סמוך לגדר הגבול ברצועת עזה, יידו אבנים והשליכו מטענים לעבר כוחות צה"ל, שהשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות ומדי פעם גם באש חיה. משרד הבריאות בעזה מסר כי 49 פלסטינים נפצעו בהפגנות. במקביל, פרצו שבע שריפות, שלוש מהן במועצה אזורית אשכול וארבע במועצה אזורית שער הנגב, כתוצאה מבלוני תבערה. זאת, בצל ירי הרקטה לעבר שדרות ותקיפת צה"ל ברצועה ביממה האחרונה.

בעקבות המתיחות בעוטף עזה, צה"ל תגבר את מערך כיפת ברזל בדרום הארץ. זאת, ברקע ירי הרקטות ביומיים האחרונים. כמו כן, צה"ל מתחקר מדוע הרקטה שנורתה אתמול לעבר שדרות לא יורטה על ידי כיפת ברזל.

Whatsapp Image 2019 06 13 At 2
פגיעה ישירה בבניין ישיבת לב לדעת ליד בית חב''ד, שדרות | צילום: דיווחים חמים מהשטח שדרות

אמש, כאמור, נורתה רקטה מבית חנון שבצפון הרצועה לעבר יישובי הדרום, אשר פגעה בישיבה בשדרות. בתגובה, צה"ל תקף הלילה מוצבים ומטרות של חמאס. כמו כן, בלילה שבין רביעי לחמישי שוגרה רקטה לעבר המועצה האזורית אשכול, סמוך ליישוב נירים, ויורטה על ידי כיפת ברזל.