מסמך משרד החוץ: סבירות נמוכה להסלמה נוספת בזמן הקרוב

פרסום ראשון: שבוע אחרי מבצע עלות השחר, במשרד החוץ גיבשו מסמך בניסיון להבין מה יהיו הצעדים הבאים גם של הג'יהאד האיסלאמי ושל חמאס, וממנו עולה כי הצפי הוא לשקט לזמן ממושך, בתנאי שלא יהיו מהומות בהר הבית ושלא תהיה התדרדרות כלכלית משמעותית בעזה

זמן צפייה: 01:19

פרסום ראשון: שבוע אחרי מבצע עלות השחר, ובמשרד החוץ צופים שקט לזמן ממושך, כך פורסם הערב (שני) במהדורה המרכזית. במשרד החוץ גיבשו בימים האחרונים מסמך, בניסיון להבין מה יהיו הצעדים הבאים גם של הג'יהאד האיסלאמי ושל חמאס, וגם לנסות לענות על השאלה מתי יגיע הסבב הבא.

מעיקרי הדברים שנכתבו במסמך עולה כי בהעדר אירועים דרמטיים - פוחתת משמעותית הסבירות להסלמה בתקופה הקרובה. שני סייגים להערכה הזו מצויינים במסמך, כאשר אחד מהם מתייחס למהומות שאם יפרצו בהר הבית עלולות להבעיר את השטח גם בגזרה הדרומית, והשני מתייחס לעניין הכלכלי. לפי המסמך, אם תהיה התדרדרות כלכלית משמעותית בעזה - הסבירות להסלמה עולה.

פעיל הג'יהאד האיסלאמי
פעיל הג'יהאד האיסלאמי | צילום: רויטרס

עוד צויין במסמך כי הג’יהאד האיסלאמי נחבל קשות ב"עלות השחר", והארגון ינצל את התקופה הקרובה לשיקום צבאי ולהרגעת המתיחות שנוצרה לו מול החמאס. באשר לחמאס, על פי הניתוח של משרד החוץ - הארגון יהדק את הריסון על הג’יהאד האיסלאמי, ויתמקד במאמצים לשיפור המצב הכלכלי ברצועה.