ההסתה וקבלת האחריות לפיגוע: חמאס מנסה להפגין חוזקה ולהתסיס את ערביי ישראל

ברקע קריאותיו של מנהיג הארגון סינוואר לאזרחי ישראל הערבים "לצאת לפגע" ונטילת אחריות על הפיגוע באריאל, בכיר לשעבר בשב"כ וראש הפורום ללימודים פלסטיניים באוניברסיטת ת"א הסבירו כיצד פועל ארגון הטרור בזירות השונות, ומה עומד מאחורי הנאום. "יש ציר ברור של הסתה"

Whatsapp Image 2022 04 23 At 0
פלסטינים מתפרעים במסגד אל-אקצא. ארכיון | צילום: רויטרס

לאחר הנאום ביום שבת האחרון של מנהיג ארגון הטרור חמאס, יחיא סינוואר, שבו קרא לערביי ישראל לקום ולפגע וכינה את חבר הקואלציה מנסור עבאס "בוגד", נתלה הבוקר שלט של הארגון בהר הבית עם תמונת חמוש שמחזיק טיל נ"מ. אמנם המצב המתוח ברצועת עזה מעט נרגע, אך נראה שלחמאס תכניות משלו. לכל אלה מצטרפת נטילת האחריות על הפיגוע באריאל, שבוצע על ידי מחבלים שלא היה להם שיוך ארגוני תחילה.

"החמאס רוצה לשמור על סטטוס קוו של רגיעה ברצועת עזה, והוא פועל במאמץ בארבע זירות, שהן מזרח ירושלים, הר הבית, יהודה ושומרון וערביי ישראל. הוא פועל בשני מישורים - הראשון זה הסתה רצחנית כדי להוביל התארגנויות מקומיות ומפגעים בודדים שיבצעו פיגועי טרור והמאמץ השני זה לנסות לגייס חוליות טרור מקצועיות על ידי מימון, הדרכה, הכוונה, וכאן הוא דווקא נכשל". מסביר עדי כרמי, בכיר לשעבר בשב"כ.

עדי כרמי, בכיר לשעבר בשב''כ
עדי כרמי, בכיר לשעבר בשב''כ

"כל מה שקורה בהר הבית, זה שחמאס רוצה להראות שהוא חזק, שיש לו אמירה גם בהר הבית, שהוא מעורב. זה מצטרף להסתה בוטה ברשתות כולל הנאום הרצחני של יחיא סינוואר". מנהיג חמאס בנאומו האחרון קרא לחבר הקואלציה מנסור עבאס בוגד, ולדברי עדי כרמי זה ניסיון בוטה להתסיס את ערביי ישראל.

"רק מעצם ההסתה, המפגעים מאריאל יצאו לפיגוע. כלומר יש ציר ברור של הסתה שיגרום לערבים מתוך ישראל לקום ולפגע", לגבי אינטרס החמאס אומר כרמי: "לחמאס מאוד חשוב עכשיו השקט ברצועה, הוא משקם את התשתיות האזרחיות שלו, הוא מתחמש וזה הזמן שלו להתעצמות. הוא עוסק בייצור עצמי של אמצעי חבלה".

כרזת הענק של חמאס בהר הבית
כרזת הענק של חמאס בהר הבית

"ולכן", מסביר כרמי, "יש לו אינטרס אסטרטגי לשמור על שקט ברצועה, עדות מוחלטת וחד משמעית לזה ראינו במטח לא מזמן של פעילי הג'יהאד האיסלמי. זה גם מראה לך יכולת וגם מראה לך שאין להם אינטרס להבעיר את הרצועה. כמובן זה מצטרף לפתיחת המעבר לעובדים פלסטינים, מה שמחזק להם את הכלכלה. האינטרס של מדינת ישראל כרגע הוא לשמור על השקט בהר הבית כמו גם ברצועת עזה. אין לי ספק שבמקביל עושים טיפול נקודתי ביהודה ושומרון".

ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטיניים באוניברסיטת תל אביב וחוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה מאוניברסיטת רייכמן, מסביר על אסטרטגיית חמאס בימים אלו: "חמאס בעצם מנסה לעשות בידול בעשייה מול ישראל וזה מצליח להם. הם מקבלים המון מחוות מישראל, בעיקר בנושא של הפועלים, כניסות של פועלים לישראל, בכל יום 12 אלף פועלים נכנסים, ולמעשה מנסים לייצר רגיעה ברצועה. באותה נשימה, היא מחוללת מכות נוראיות בישראל".

ד''ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטיניים באוניברסיטת תל אביב וחוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה מאוניברסיטת רייכמן
ד''ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטיניים באוניברסיטת תל אביב וחוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה מאוניברסיטת רייכמן | צילום: תומר שלום

"הקריאה של יחיא סינוואר בנאום שלו, ואני מצטט: 'תכינו את הסכינים, תכינו את הרובים ותצאו לפגע'. זה היה מסר לערביי ישראל. וזה מצליח לו. הוא יודע לקרוא היטב את המפה הפוליטית בישראל ומבין שההסתה עובדת עבורו", מסביר מילשטיין ותוהה על אופי המדיניות של ישראל כלפי חמאס.

"צריך לחשוב שוב על המדיניות שלנו כלפי עזה, כלומר חמאס ממשיך לקדם פיגועים בזירות אחרות, מתוך ישראל ולא מרצועת עזה. חמאס פועל כמו שהוא פועל בגלל שהם מבינים שאנחנו בתסבוכת פוליטית שמאוד מקשה על ישראל לעשות דברים בעזה. הם מבינים שהם יכולים לשמור בעזה על רגיעה וגם לקדם את מה שהיא קוראת לו, הג׳יהאד באיו"ש ובכלל בכל מקום שהוא לא ברצועת עזה". מסכם מילשטיין.

Whatsapp Image 2022 04 23 At 0
פלסטינים מתפרעים במסגד אל אקצא | צילום: רויטרס