דיווח בלבנון: חמאס מוכן לעסקת חילופי שבויים הומניטריים

ארגון הטרור הודיע למתווכים כי הוא מוכן לשחרר את השבוי הישראלי הישאם א-סייד תמורת אסירים חולים שנמצאים בבתי הכלא הישראלים. על אף כי יש גורמים הטוענים כי מדובר בלוחמה פסיכולוגית, בנט אמר לאחרונה בשיחות סגורות כי בניגוד לאסירים "עם דם על הידיים", אסירים במעגלים רחבים יותר יכולים להיות חלק מהעסקה. אביו של א-סייד: "הם יורדים מהעץ"

זמן צפייה: 03:27

על פי דיווחים בערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני המקורב לארגון הטרור חיזבאללה הערב (שלישי), חמאס הודיע למתווכים כי הוא מוכן לבצע עסקת חילופי שבויים הומניטארית במהרה. עוד הוסיפו בדיווח כי חמאס מסכימה לשחרר את הישאם א-סייד בתמורה לאסירים החולים שבבתי הכלא הישראליים. עם זאת, לישראל אין מידע על מצבו של א-סייד, או של אברה מנגיסטו, אך לוקחים את התמונות של חמאס ברצינות שכן ייתכן ואכן מצבו של א-סייד איננו טוב, והארגון נמצא במצוקה ומנסה ליצור "תעודת ביטוח" שתראה שהוא טופל, שכן במצב הפוליטי הנוכחי בישראל ידוע להם שהסיכוי לעסקת שבויים קלוש.

גורם ישראלי אמר מוקדם יותר היום לחדשות 13 כי "זו לוחמה פסיכולוגית - ישראל קבעה משוואה ברורה בעניין השבויים והנעדרים והיא לא תסטה ממנה". ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בעניין הזה בדיונים הסגורים: "לא מוכן לשחרור מחבלים עם דם על הידיים - אסירים במעגלים רחבים יותר, זה משהו שאפשר לדבר עליו".

הישאם א סייד א-סייד
הישאם א-סייד | צילום: באדיבות המשפחה

אביו של א-סייד, שעבאן, אמר הערב על העסקה שמציע חמאס: "אם הם מתחילים לרדת מהעץ זה רוח טובה". אימו אמרה מוקדם יותר "אני סובלת כי אני רואה שהבן שלי חולה. אני לא מרגישה טוב כי הבן שלי שם רחוק מאיתנו. כשראיתי אותו בכיתי והתרגשתי. אבל תהיתי למה הוא נראה ככה. ראיתי שהוא לא מרגיש טוב. הוא סובל מבעיות נפשיות וקיבל טיפול רפואי. אני לא יודעת האם שם הוא מקבל את הטיפול שהוא זקוק לו. 8 שנים לא ראיתי אותו. כל הלילה וכל היום אני חושבת עליו. אני רוצה שהבן שלי יחזור אליי".

כזכור, בישראל עוקבים בדריכות אחר המצב ברצועת עזה לאחר שארגון חמאס פרסם סרטון ראשון של הישאם א-סייד, תיעוד ראשון יותר משבע שנים לאחר שחצה את הגבול לעזה, כשהוא מחובר למסכת חמצן ושוכב במיטה. אתמול טען חמאס כי חלה התדרדרות במצבו הרפואי של אחד השבויים והיום התברר כי מדובר בא-סייד.

קרוב משפחתו סלאח אמר: "הוא לא חייל אלא אזרח, הוא בחור חולה. חמאס מחזיק אותו סתם, הוא לא מסוכן לאף אחד. המאמצים לשחררו לא צלחו כי הם רוצים להפוך אותו לחייל, זה אזרח תמים חולה שיש הוכחות שחולה וניסה לעבור את הגבול כמה פעמים".

הישאם א-סייד שנמצא בשבי חמאס
הישאם א-סייד שנמצא בשבי חמאס

בלשכת ראש הממשלה הגיבו בחריפות לפרסום הסרטון והתייחסו גם לשבי של אברה מנגיסטו: "חמאס מחזיק בשני אזרחים פגועי נפש, חולים וסובלים, וזאת בניגוד לכל החוקים והדין הבינלאומי. הפצת סרטון של אדם חולה זה מעשה מתועב ונואש. מדינת ישראל רואה בחמאס אחראי למצבם הבריאותי של האזרחים השבויים. בנוסף, חמאס מחזיק בגופות שני חיילי צה"ל, הדר גולדין ז"ל ואורון שאול ז"ל, גם זאת בניגוד לדין הבינלאומי. הישאם א-סייד איננו חייל, אלא אזרח ישראלי פגוע נפש שחצה את הגבול לרצועת עזה מספר פעמים קודם לכן. חמאס מעכב כל סיכוי לעסקה. פעולות חמאס מהוות הוכחה כי מדובר בארגון טרור ציני ונפשע. מדינת ישראל תמשיך במאמציה להשבת השבויים והנעדרים כל העת באחריות ונחישות".