כוכבי: "אין צבא בעולם שמתמודד עם 6 זירות - מג'נין ועד טהרן"

בטקס מסדר כנפיים בבסיס חצרים אמר הרמטכ"ל: "אין מדינה בעולם שמתמודדת עם שש זירות. מסכין ועד גרעין, מג'נין ועד טהרן, מתת-קרקע ועד החלל. זה חסר תקדים". הנשיא הרצוג התייחס לסיכול הפיגוע האיראני בטורקיה: "פועלים 24/7 בפעולות שמזכירות סרטי מתח". בנט: "אויבינו יודעים שנגיע לכל פינה בעולם"

הרמטכ"ל אביב כוכבי
הרמטכ"ל אביב כוכבי | צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל אביב כוכבי נשא הערב (חמישי) דברים בטקס מסדר כנפיים מספר 184 בבסיס חצרים. "אין צבא בעולם שמתמודד עם שש זירות במקביל, מסכין ועד גרעין; זה חסר תקדים", הוא אמר. בטקס השתתפו נשיא המדינה יצחק הרצוג, סגן שר הביטחון אלון שוסטר והרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי. ראש הממשלה בנט אמר: "אויבינו יודעים היטב שנגיע לכל פינה בעולם כדי לשמור על ביטחון אזרחינו. הם יודעים שמי שזומם לפגוע כאן בביתנו – יישא במחיר כבד בביתו שלו".

רה"מ בנט הוסיף: "אני מעביר מדינת ישראל חזקה בטוחה ושקטה בגבולות. אויבנו יודעים היטב שאנחנו נגיע לכל פינה בעולם כדי לשמור על ביטחון אזרחינו. הם לומדים שמי שזומם לפגוע בנו כאן, בביתנו, ישא במחיר כבד בביתו שלו. בכל פעם שאישרתי תקיפה אווירית של טייסי חיל האוויר, או מבצע קרקעי של לוחמי צה"ל, ימ"מ או פעולה חשאית של לוחמי הארגונים האחרים, ידעתי שיש על מי לסמוך. עשיתי הכי טוב שיכולתי למען עם ישראל, למענכם, העם האהוב שלי".

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נשיא המדינה הרצוג אמר: "ביטחון אזרחי ישראל עומד למבחן יום יום. אתגרים רבים לפנינו, גלויים לעיני הציבור, וסמויים מהן. איראן שולחת זרועות ארוכות של טרור, לתוך ישראל, לגבולותינו, וגם למדינות אחרות. אין אף מדינה בעולם שהייתה נותנת לאזרחיה החפים מפשע להיות מאוימים אך ורק בשל זהותם. התבשרנו היום על ניסיונות לחטוף ישראלים ולפגוע בהם, והאמינו לי שזרועות הביטחון של מדינת ישראל פועלות 24/7, בפעולות סיכול ומניעה המזכירות לא אחת סרטי מתח ועלילה. בהם המציאות עולה לפעמים על כל דמיון.

"אני מזהיר את כל מי שחושב לנסות אותנו. איננו עומדים בחיבוק ידיים למול האיומים. ישראל שומרת על חופש פעולה, ומבטיחה את האינטרסים הביטחוניים שלה. ידנו הארוכה תגיע לכל מקום שנבחר, בכל זמן שנבחר, ובכל דרך שנבחר".

שר החוץ לפיד ומקבילו מבלוט צ'בושולו
שר החוץ לפיד ומקבילו מבלוט צ'בושולו באנקרה | צילום: בועז אופנהיים

מוקדם יותר היום נחת שר החוץ יאיר לפיד בטורקיה לפגישה עם מקבילו הטורקי מבלוט צ'בושולו, על רקע חשיפת סיכול הפיגוע מוקדם יותר היום - שבמסגרתו נעצרו שמונה חשודים שניסו לפגוע בישראלים, בהם חטיפת שגריר ישראלי לשעבר ואשתו. לפיד אמר: "בשבועות האחרונים ניצלו חייהם של אזרחים ישראלים בזכות שיתוף הפעולה הבטחוני והמדיני בין ישראל לטורקיה. המאמצים האלה נמשכים, רק היום פורסם שהמודיעין הטורקי הצליח לסכל ממש לאחרונה פיגוע איראני חמור באיסטנבול, אנחנו מלאי הכרת תודה לממשלת טורקיה על הפעילות המקצועית והמתואמת".

עוד אמר לפיד: "מאחורי הנסיונות האלה עומדת איראן. המודיעין אינו מוטל בספק. לא מדובר רק בנסיונות לרצח של תיירים ישראלים חפים מפשע, אלא גם בהפרה ברורה של הריבונות הטורקית בידי הטרור האיראני. אף מדינה לא צריכה לסבול טרור על אדמתה. מטרתנו המיידית היא להביא לרגיעה, שתאפשר לנו לשנות את אזהרת המסע לטורקיה. עונת התיירות מתקרבת לשיאה, וטורקיה היא היעד מס' 1 של התיירות הישראלית. אנחנו מקווים שבזמן הקרוב יוכלו התיירים הישראלים לחזור לטורקיה ללא חשש".

לפיד הדגיש: "לא מדובר רק בנסיונות לרצח של תיירים ישראלים חפים מפשע, אלא גם בהפרה ברורה של הריבונות הטורקית בידי הטרור האיראני, אף מדינה לא צריכה לסבול טרור על אדמתה. אנחנו סמוכים ובטוחים שממשלת טורקיה תדע לפעול בנושא מול האיראנים. מדינת ישראל מצידה לא תשב בחוסר תגובה בזמן שיש נסיונות לפגוע באזרחיה הן בישראל והן בעולם". שר החוץ הטורקי צ'בושולו אמר: "פעלנו עם ישראל כדי לסכל פיגועים. לא ניתן לדברים האלה להתרחש בשטחנו".

טורקיה
טורקיה | צילום: שאטרסטוק

בתוך כך, גורם ביטחוני ישראלי בכיר אמר: "מדובר בשורת מעצרים של תשתיות טרור וצירי פיגוע איראניים שביצעו הטורקים בסנכרון עם ישראל בכמה מוקדים. מדובר בחשודים הרלוונטיים. זה אירוע מורכב עם חוליות שנמצאות בשטח. הוא לא נגמר ולכן ההתרעה על איסטנבול, לפי שעה, לא תרד". לדברי הגורם, "ישראלים שהיו בסכנה הוצאו מאיסטנבול וכרגע יש שם כ-2,000 ישראלים". הוא הדגיש כי המעצרים בוצעו ללא ירי. "אנחנו מקווים שאנחנו נמצאים כרגע בהתחלה של הסוף. נעצרו כמה חוליות, אך יש עוד פעילות. מנסים לסיים את זה בהקדם".