נזק וחורבן: הג'יהאד האיסלאמי ואיראן הפסידו בתודעה העזתית

בתום המבצע הפך הג'יהאד האיסלאמי לחלש ומושפל. גם פטרונו בטהרן סופג ביקורת ברחוב העזתי. מנגד, חמאס ייצב עצמו כ"מושיע" שדואג לאזרחים ומצרים נתפסת כמומחית למשא ומתן. ולמרות זאת, ישראל צריכה לשים עין על השטחים • פרשנות

זמן צפייה: 03:26

עם תום מבצע עלות השחר לאחר שלושה ימים, בעזה אוספים כעת את השברים. מבחינת הפלסטינים, המבצע הוא מבצע חריג מבחינת ההיקף, הזמן ומבחינת העובדה שהג'יהאד האיסלאמי עמד לבד מול צה"ל. בניגוד למבצע חגורה שחורה (נובמבר 2019, שבו חוסל מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האיסלאמי בהאא' אבו אלעטאא'), הארגון לא הכאיב לישראל ולא הביא הישגים. הג'יהאד האיסלאמי כתוש, מוכנע, מוחלש ומושפל ברמת התודעה הפלסטינית.

פטריית אש מיתמרת לאחר תקיפת צה''ל בחאן יונס ברצועת עזה
פטריית אש מיתמרת לאחר תקיפת צה''ל בחאן יונס ברצועת עזה | צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90

הגי'האד האיסלאמי הפסיד בקרב בפועל. הוא לא הביא לנפגעים ישראלים, לא הוציא לפועל פיגועי נ"ט ולא ייצר ירי רקטות שהובילו לפגיעות משמעותיות. הפיקוד הצבאי שלו חוסל, הוא ארגון נוסף מיני רבים שנתמך על ידי איראן החזקה שנכשלה לספק לו נשק ותחמושת לעמוד מול ישראל.

בתוך כך, מעמדו של הג'יהאד בעזה ובשטחים נפגע. הוא לא הצליח לסחוב את כל הפלסטינים במזרח ירושלים כמו שחמאס עשתה בעבר, לא הצליח לעורר מהומות בשטחים ונתפס כחלש. הרשות הפלסטינית שעמדה מנגד ורק בירכה על הפסקת האש, נתפסת גם כחלשה וככזו שצריך להחליף אותה. האלטרנטיבה בעבורה היא פתח חדש או לחלופין - המשך עליית כוחו של חמאס בשטחים, וזו בעיה גדולה.

נשיא איראן אבראהים ראיסי ומזכ''ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'אלה בטהרן
נשיא איראן ראיסי ומזכ''ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד נח'אלה בטהרן

הלוויות בכירי הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה
הלוויות בכירי הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה | צילום: רויטרס

המרוויחה הגדולה ממבצע "עלות השחר" היא חמאס. מעמדו עלה מבחינת מצרים, קטאר והאו"ם. הוא הוכיח שרק הם יכולים להכאיב לישראל ולהביא הישגים לעם הפלסטיני. בתודעה הציבורית - הוא זה שדואג לרווחת התושבים בעזה, וזה עמד לנגד עיניו של הארגון כשיקול לא להיכנס ללחימה. חמאס נתפס כארגון דואג מבחינה ריבונית לרצועה.

ומה באשר למצרים? היא נתפסת כגורם המייצב והממתן. מצרים יצרה מומחיות למשא ומתן, תיווך, יצירת מנגנון שיהיה מקובל על כל הצדדים גם מול ארגון לא ממושמע כמו הג'יהאד האיסלאמי. המצרים יודעים מתי להפעיל את המנופים והמומחיות שלהם חשובה לאזור.

נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי, בביקור בלונדון
נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי | צילום: רויטרס

מבחינתה, מצרים הרוויחה שקט, הרי שגם דעת הקהל בבית חשובה לשלטונות המצרים. היוקרה המצרית עלתה הן מול ישראל וגם מול ארה"ב. הנשיא א-סיסי הצליח להרחיק את הדרישות מצד הבית הלבן לטיפול בסוגיית זכויות אדם במצרים בכך שהוא מסייע ליציבות באזור. ברשתות החברתיות, תומכי חמאס ופתח אומרים שזה הסבב הכי טוב שהיה לישראל ומנגד, הנזק הכי גרוע לפלסטינים ברצועת עזה.

לדבריהם, הטרור האיראני לא הצליח להביא תועלת אלא הביא נזק וחורבן לרצועה. מצרים וחמאס הן המרוויחות הגדולות בעולם הערבי, המפסידות הגדולות - גא"פ ואיראן. בישראל צריכים לחשוש מסכנה של רשות פלסטינית מוחלשת ביהודה ושומרון.