ירי לדרום: 26 רקטות שוגרו מעזה, פצוע בינוני בשדרות

צה"ל תקף בירי ארטילרי ברצועה בעקבות ירי הרקטות הבוקר, ומיד נשמעו אזעקות צבע אדום במרחב. 16 רקטות נפלו בשטח פתוח, עובד זר כבן 25 נפצע בינוני מרסיסי רקטה שנפלה באתר בניה. כעבור שעה הודיע צה"ל כי הוסרו ההנחיות המיוחדות לתושבי העוטף

זמן צפייה: 12:34

בעקבות ירי הרקטות הבוקר (שלישי) משטח רצועת עזה, מדובר צה"ל נמסר כי ירי טנקים מבוצע לעבר הרצועה, וכי צה"ל מנחה את התושבים להישאר בסמוך למרחבים מוגנים במרחב עוטף עזה ובשדרות. כעבור זמן קצר נשמעה אזעקת צבע אדום בשדרות, איבים וניר עם, ו-26 רקטות שוגרו מעזה לכיוון העוטף, כאשר ארבע מהן יורטו ו-16 נפלו בשטח פתוח.

בשדרות זוהו שתי נפילות, ובאתר בניה בו פגעה רקטה נפצע נתין זר כבן 25 באורח בינוני מרסיסים, ושני עובדים זרים נוספים נפצעו באורח קל ופונו לבית החולים ברזילי באשקלון. בנוסף נפצעו באורח קל גבר כבן 75 ואישה בת 49 לאחר שמעדו ונחבלו בדרך למרחב המוגן. כמה נפגעי חרדה טופלו במקום. בעזה מדווחים שחמישה פלסטינים נלקחו לטיפול בבית חולים לאחר שנפצעו באורח בינוני וקל מרסיסי מיירט של כיפת ברזל בבית חאנון שבצפון הרצועה.

זירת פגיעת הרקטה באתר בניה בשדרות
זירת פגיעת הרקטה באתר בניה בשדרות | צילום: תיעוד מבצעי מד''א

שר הביטחון יואב גלנט ערך עדכון מצב עם הרמטכ"ל הרצי הלוי בעקבות הירי מעזה, ובסיומו אמר: "כל מי שמנסה לפגוע באזרחי ישראל יצטער על כך". כשעה לאחר שהחל המטח לדרום הודיע צה"ל כי הוסרו ההנחיות המיוחדות לתושבי העוטף.

ראש הממשלה נתניהו קיבל עדכונים שוטפים על המצב ממזכירו הצבאי אלוף אבי גיל, ובהמשך כינס הערכת מצב בבסיס גלילות, בהשתתפות השר גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש המל"ל צחי הנגב, ראש אמ"ן ובכירים נוספים במערכת הביטחון. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דורש להשתתף בישיבת הערכת מצב שתתקיים אצל רה"מ מאוחר יותר, מאחר שלשיטתו מדיניות ההכלה לא הוכיחה את עצמה.

סגן הרמטכ"ל, אלוף אמיר ברעם, אמר הערב בטקס סיום בה"ד 1: "גם בשעה זו ממש אנחנו עסוקים באתגרי הביטחון. בהמשך לירי הרקטות שבוצע זה עתה לשדרות ולעוטף עזה - אבטיח לכם כי צה"ל יגיב ויפעל בצורה נחושה ומשמעותית על מנת להשיב את השקט לתושבי מדינת ישראל".

רה''מ נתניהו, שר הביטחון גלנט והרמטכ''ל הרצי הלוי בהערכת מצב
רה''מ נתניהו, שר הביטחון גלנט והרמטכ''ל הרצי הלוי בהערכת מצב | צילום: חיים צח / לע''מ

בהודעה שמסר ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט הוא תקף: "ביום אחד תחת ממשלת נתניהו האויב בעזה ירה עלינו יותר רקטות מאשר בשנה שלמה תחת הממשלה בראשותי. זה אינו מקרי. הובלתי מדיניות בטחונית תקיפה, ואילו נתניהו מוביל בלבול וחולשה. ממשלת נתניהו ״הכילה״ רקטות מלבנון, סוריה ועזה, אז מה הפלא שהאויב ממשיך לירות. על הממשלה להתעשת כבר היום, לעשות את עבודתה ולהשיב את הביטחון שאבד לאזרחי ישראל.

ירי רקטות לעוטף עזה
ירי רקטות לעוטף עזה

ראש עיריית שדרות אלון דוידי התראיין לחדשות 13 בשידור חי ואמר: "לצערנו, אנחנו מאוד מתורגלים במציאות הזאת. יש לנו שלושה פצועים, אחד מהם במצב קשה. המציאות הזו חוזרת על עצמה. בדרך כלל במציאות כזו יש המון כאב שמתפרץ ובכי. אנשים לא רוצים לחיות ככה. הם רוצים לחיות כמו כל תושב במדינת ישראל, בשקט ובביטחון".

"אני קורא לממשלה ולצבא, די עם מכבסת המילים", הוסיף דוידי, "מדובר בשני ארגוני טרור ששולטים ברצועה, ומתי שהם רוצים הם יורים. צריך לחסל אותם. אנחנו משלמים מחיר. צריך ליזום מבצע, לעשות את זה בחוכמה. אני סומך על צה"ל ועל המפקדים שיעשו את הדברים הנכונים. הביטחון של תושבי הדרום והביטחון של תושבי שדרות קודם להכל. מדובר פה בחיי אדם ובחיים נורמלים שאנשים מצפים להם".

יירוטים בשמי שדרות
יירוטים בשמי שדרות

חובש בכיר במד"א מתנאל אילוז, שטיפל בפצוע הקשה, סיפר: "הפצוע שכב בקומת הקרקע באתר הבנייה כשהוא בהכרה מעורפלת וסובל מפציעות רסיסים בגופו. מיד הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני בשטח שכלל חבישות ומתן תרופות לשיכוך כאבים ופינינו אותו במהירות בניידת טיפול נמרץ של מד"א לבית החולים כשמצבו קשה. 2 פועלים נוספים בשנפצעו מרסיס באורח קל טופלו במקום ומפונים באמבולנס מד"א לבית החולים".

פראמדיק מד"א אריאל אלבז סיפר: "כשהגענו למקום הובילו אותנו לתוך המבנה שם ראינו גבר כבן 30 שוכב כשהוא בהכרה מלאה וסובל מפצעי רסיסים בכל חלקי גופו. הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותו תוך המשך טיפול לבית החולים כשמצבו קשה ויציב".

צוותי רפואה היום בשדרות
צוותי רפואה היום בשדרות | צילום: דוברות איחוד הצלה

כזכור, הבוקר שוגרו שלוש רקטות לעבר עוטף עזה ונפלו בשטח פתוח. לא היו נפגעים. ההערכה היא כי ירי הרקטות בוצע בעקבות מותו של השייח' חאדר עדנאן, מבכירי הג'יהאד האסלאמי, בתא מעצרו בכלא ניצן לאחר ששבת רעב במשך 86 ימים.

עדנאן סעיד יוצא מבית המשפט
השייח' עדנאן סעיד | צילום: רויטרס

עדנאן בן ה-45 הוא תושב ג'נין ונכלא פעמים רבות בישראל. הוא מוכר בציבור הפלסטיני בעיקר בשל שביתות הרעב אותן קיים בכל פעם שנכלא במחאה על מעצריו. עדנאן היה עצור מנהלי, נעצר בחשד לחברות בארגון טרור, תמיכה בטרור והסתה, וזוהי הפעם העשירית בה נכלא בישראל. הוא נעצר לאחרונה בפברואר ושבת רעב מאז. הוא סירב לקבל טיפול רפואי או לעבור בדיקות.

בג'יהאד האסלאמי הזהירו בעבר מספר פעמים כי ישראל "תישא באחריות" במידה ועדנאן ימות כתוצאה משביתת הרעב שלו, והבוקר הגיבו בארגון וכתבו כי "השייח חאדר עדנאן מת כשאהיד כתוצאה מפשע שישראל נושאת באחריות המלאה לו. הכיבוש ביצע כנגדו את הפשעים המכוערים ביותר והוא ישלם את מחיר פשעים אלו".

Whatsapp Image 2023 05 02 At 0
הפגנות לשחרור חאדר עדנאן, בשנת 2012 | צילום: סלימאן חאדר, פלאש 90

העיתון הפלסטיני "אל קודס" דיווח כי הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי העלתה כוננות וגייסה את כל פעיליה בעקבות מותו של האסיר. על פי הדיווח, הגיוס חל על כל היחידות של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי. כמו כן, הוחלט לבטל נסיעה של חברי הלשכה המדינית של הארגון אל מחוץ לרצועת עזה כדי לקיים ישיבה ראשונה של הלשכה המדינית של התנועה לאחר הבחירות הפנימיות שהתקיימו בה לאחרונה.

דובר תנועת הפת"ח הגיב למותו של עדנאן: "אנו מבכים את מותו של חאדר עדנאן שנפל כבול בשנאת הכיבוש וממשלת נתניהו ובן גביר -  עליהם לשאת בהשלכות פשע הרצח המכוון אותו ביצעה הנהלת בתי הכלא הציוני. אנו קוראים לקהילייה הבינלאומית לפעול באופן מיידי על מנת לספק הגנה לאסירים בתוך בתי הכלא של המוות".